Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Låter väl inte helt orimligt att det är United som ska vara din motpart. Även om så inte skulle vara fallet, så är väl just väder tyvärr en faktor som försvårar användadet av EU-förordningen. (I tråden för EU 261/2004 kan du läsa mycket mer)

Har du hemförsäkring eller betalade du resan med ett kreditkort? Försäkringarna därigenom kanske kan vara till hjälp?
Jag har Amex Platinum för utläggen men tänkte att SAS inte skulle komma så lätt undan när även SK908 var inställd. har lagt nytt Claim med bara den flighten så får vi se vad de säger.

Den 4 januari så stängdes flygplatserna ner i New York på grund av inkommande dåligt väder vilket vi själva fick reda på dagen innan när vi skulle checka in på United Airlines UA210 mot New York den 4/1.
Så jag antar att du skulle flyga inrikes i USA till EWR och sedan vidare med SK908 till Oslo. Är det korrekt?

Vi fick ingen ombokning via SAS eller United och valde till slut attt ringa SAS Kundservice med ombokning via Chicago den 5/1.
Det är United som borde varit ansvariga för att boka om er.

Jag har skickat in Claim på framförallt hotellnatten och en middag men hänvisar även till EU-förordning 261/2004.
Varför det? Du drabbades av en försening i USA som inte har med SAS att göra. Du får prata med United om detta, men de kommer inte att ge dig speciellt mycket utan det är din reseförsäkring som gäller här.

Nu varar SAS att jag ska skicka mitt ersättningsanspråk till United och där gäller inte EU-förordning 261/2004 eftersom det var en inrikesflygning i USA.
Helt korrekt.

Till saken hör att SAS även ställde in SK908 mellan New York och Oslo den 4/1 men den verkar de helt vilja lämna utanför mitt krav, vad kan man göra i detta ärende?
Ingenting. I det läget var du ju inte längre bokad spå SK908 utan du skulle flyga hem via Chicago, så att en annan SAS-flight blev inställd är inget du kan få ersättning för.

Jag har fö lagt en anmälan på inläggen för att få hela diskussionen flyttad till EU261/2004-tråden där den hör hemma.

Jag har Amex Platinum för utläggen men tänkte att SAS inte skulle komma så lätt undan när även SK908 var inställd. har lagt nytt Claim med bara den flighten så får vi se vad de säger.

Men väder är som regel inte en ersättningsbar orsak enl EU-förordningen. Du har rätt till ombokning (vilket du fick) samt hotellnatt plus mat om det behövs, det kan du få ut från Amex Platinum-försäkringen ifall flygbolagen inte vill.

Så jag antar att du skulle flyga inrikes i USA till EWR och sedan vidare med SK908 till Oslo. Är det korrekt?

Det är United som borde varit ansvariga för att boka om er.

Varför det? Du drabbades av en försening i USA som inte har med SAS att göra. Du får prata med United om detta, men de kommer inte att ge dig speciellt mycket utan det är din reseförsäkring som gäller här.

Helt korrekt.

Ingenting. I det läget var du ju inte längre bokad spå SK908 utan du skulle flyga hem via Chicago, så att en annan SAS-flight blev inställd är inget du kan få ersättning för.

Jag har fö lagt en anmälan på inläggen för att få hela diskussionen flyttad till EU261/2004-tråden där den hör hemma.
OK, har inte full koll på alla trådar men man lär så länge man lever. Tack för tydliga svar så slipper jag lägga mer tid på detta.

I December så drabbades jag av snökaoset och mina ursprungliga flygningar med KLM i Europe Business blev ombokade till SAS Plus (SAS biljetterna var utställda med bokningsklass C). Jag skickade in ett claim då jag inte ansåg att jag hade fått den business resa som ursprungligen var bokad men KLM har avslutat ärendet efter några mailväxlingar med att de anser att inget claim om nedgradering föreligger.

Är det någon som har fått rätt i att SAS Plus inte är business gentemot AF eller KLM? Det hela hjälps ju inte upp utav att typiska business bokningskoder hamnar i Plus.

Man kan ju alltid lyfta luren o säga att det inte passar och reka fram ett annat alternativ.
Det kan man tycka det håller jag delvis med dig om. Å andra sidan var det väldigt sparsamt med info i beskedet, det saknades kontaktnummer vilket jag tycker man borde kunna inkludera för att underlätta för kunden. Det var inte jag själv som åkte utan det var en vän som blev en erfarenhet nyttigare.

Det kan man tycka det håller jag delvis med dig om. Å andra sidan var det väldigt sparsamt med info i beskedet, det saknades kontaktnummer vilket jag tycker man borde kunna inkludera för att underlätta för kunden. Det var inte jag själv som åkte utan det var en vän som blev en erfarenhet nyttigare.
Jag tror vi alla här är ense om att de har en del fortfarande att jobba på i kommunikationen till sina kunder

Jag blev ombokad till en tidigare hemresa från Dusseldorf på nyårsdagen (istället för klockan 7 så fick jag ta den tidiga flighten klockan 2).

Fick besked om ombokningen ca 10 dagar i förväg. Gäller regelverket bara vid förseningar eller även vid tidigareläggning av en flight?

Toppen