Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

ElDuce skrev:K 945 två timmar sen igår till Chicago, något strul i last rummet.Missar anslutning och blir därmed övernattning och totalt 11 timmar försenad. Vlken ersättning kan jag kräva.Klicka för att utvidga...
​Som alltid så finns svaret redan på detta utsökta forum. Bara att söka..........
 
Om svaret är EU261/04 så skulle det har varit kortare och skriva en din mening ovan,men du kanske inte visste svaret.....
 
ElDuce skrev:Om svaret är EU261/04 så skulle det har varit kortare och skriva en din mening ovan,men du kanske inte visste svaret.....Klicka för att utvidga...
Det var bara en vänlig uppmaning när jag såg att du var en "Ny medlem". Svaret har jag inte eftersom det saknas uppgifter. T.ex. är det av stor betydelse om du har en genomgående biljett. Lycka till!
 
Martin Johansson skrev:Eftersom LPA ligger inom EU hamnar du i "kat. 2", dvs 400EUR per person x 50% eftersom du inte blev mer än 3h sen = 200EUR. Tror inte att man tar hänsyn till att flyget gick 4h tidigare eftersom du accepterade det.Klicka för att utvidga...
Enligt mig fanns det inget alternativ att ta ställning till. Det var mer ett besked via SMS, XXX flight är inställd du är ombokad till xxx. Så i det läget åkte personen i fråga direkt till flygplatsen...



Vad skulle du rekommendera att man gör i framtiden? Inte dyka upp till ombokade flighten med kort varsel, kräva ombokning inom samma bokningsklass med första bästa flyg? Säg att man inte sett SMS:et vem ligger ansvaret på då? Rätt drygt att bli av med en halv dag med så kort varsel.
 
ElDuce skrev:SK 945 två timmar sen igår till Chicago, något strul i last rummet.Missar anslutning och blir därmed övernattning och totalt 11 timmar försenad. Vlken ersättning kan jag kräva.Klicka för att utvidga...
Hej,

Kan du beskriva följande:

Hur bokade du biljetten?

Är allt på en och samma biljett eller har du anslutningsflyg separat?



Generellt om du t.ex. bokar

ARN-ORD-DFW tur och retur på en biljett och förseningen gör att du missar anslutningsflyg så ska SAS representant i Chicago ge dig hotell och sedan kontaktar du sas via hemsidan för att begära EU reglerad ersättning, bör vara 600eur men de detaljerna hittar du om du söker här eller läser eu reglerna
 
beatonthebrat skrev:Enligt mig fanns det inget alternativ att ta ställning till. Det var mer ett besked via SMS, XXX flight är inställd du är ombokad till xxx. Så i det läget åkte personen i fråga direkt till flygplatsen...Vad skulle du rekommendera att man gör i framtiden? Inte dyka upp till ombokade flighten med kort varsel, kräva ombokning inom samma bokningsklass med första bästa flyg? Säg att man inte sett SMS:et vem ligger ansvaret på då? Rätt drygt att bli av med en halv dag med så kort varsel.Klicka för att utvidga...
Man kan ju alltid lyfta luren o säga att det inte passar och reka fram ett annat alternativ.
 
Den 4 januari så stängdes flygplatserna ner i New York på grund av inkommande dåligt väder vilket vi själva fick reda på dagen innan när vi skulle checka in på United Airlines UA210 mot New York den 4/1. Vi fick ingen ombokning via SAS eller United och valde till slut attt ringa SAS Kundservice med ombokning via Chicago den 5/1. Jag har skickat in Claim på framförallt hotellnatten och en middag men hänvisar även till EU-förordning 261/2004. Nu varar SAS att jag ska skicka mitt ersättningsanspråk till United och där gäller inte EU-förordning 261/2004 eftersom det var en inrikesflygning i USA. Till saken hör att SAS även ställde in SK908 mellan New York och Oslo den 4/1 men den verkar de helt vilja lämna utanför mitt krav, vad kan man göra i detta ärende?



Bra att du hör av dig när din resa inte blev som planerad.



I förtexten till EU-förordning 261/2004 kan vi läsa att de skyldigheter som styrs av förordningen, här räknas kompensationsskyldighet in, ligger på det flygbolag som avser att utföra flygningen, antingen med eget flygplan eller med inhyrt flygplan som hyrs med eller utan besättning eller också på annan basis.



I förordningen kan vi klart och tydligt läsa att det flygbolag som skulle utföra den inställda eller försenade flygningen är det flygbolag som är skyldig att betala ut eventuell kompensation. Det innebär att det i den här frågan, inte spelar någon roll vem du har köpt biljetten av utan vem som faktiskt utför eller skulle ha utfört själva flygningen. Då den aktuella flygningen skulle flygas av United(UA210) får jag be dig att vända dig till dem med ditt anspråk om ersättning.



Ha en trevlig dag!
 
Rogbjo skrev:Den 4 januari så stängdes flygplatserna ner i New York på grund av inkommande dåligt väder vilket vi själva fick reda på dagen innan när vi skulle checka in på United Airlines UA210 mot New York den 4/1. Vi fick ingen ombokning via SAS eller United och valde till slut attt ringa SAS Kundservice med ombokning via Chicago den 5/1. Jag har skickat in Claim på framförallt hotellnatten och en middag men hänvisar även till EU-förordning 261/2004. Nu varar SAS att jag ska skicka mitt ersättningsanspråk till United och där gäller inte EU-förordning 261/2004 eftersom det var en inrikesflygning i USA. Till saken hör att SAS även ställde in SK908 mellan New York och Oslo den 4/1 men den verkar de helt vilja lämna utanför mitt krav, vad kan man göra i detta ärende?Bra att du hör av dig när din resa inte blev som planerad.I förtexten till EU-förordning 261/2004 kan vi läsa att de skyldigheter som styrs av förordningen, här räknas kompensationsskyldighet in, ligger på det flygbolag som avser att utföra flygningen, antingen med eget flygplan eller med inhyrt flygplan som hyrs med eller utan besättning eller också på annan basis.I förordningen kan vi klart och tydligt läsa att det flygbolag som skulle utföra den inställda eller försenade flygningen är det flygbolag som är skyldig att betala ut eventuell kompensation. Det innebär att det i den här frågan, inte spelar någon roll vem du har köpt biljetten av utan vem som faktiskt utför eller skulle ha utfört själva flygningen. Då den aktuella flygningen skulle flygas av United(UA210) får jag be dig att vända dig till dem med ditt anspråk om ersättning.Ha en trevlig dag!Klicka för att utvidga...


Låter väl inte helt orimligt att det är United som ska vara din motpart. Även om så inte skulle vara fallet, så är väl just väder tyvärr en faktor som försvårar användadet av EU-förordningen. (I tråden för EU 261/2004 kan du läsa mycket mer)



Har du hemförsäkring eller betalade du resan med ett kreditkort? Försäkringarna därigenom kanske kan vara till hjälp?
 
pswe skrev:Låter väl inte helt orimligt att det är United som ska vara din motpart. Även om så inte skulle vara fallet, så är väl just väder tyvärr en faktor som försvårar användadet av EU-förordningen. (I tråden för EU 261/2004 kan du läsa mycket mer)Har du hemförsäkring eller betalade du resan med ett kreditkort? Försäkringarna därigenom kanske kan vara till hjälp?Klicka för att utvidga...
Jag har Amex Platinum för utläggen men tänkte att SAS inte skulle komma så lätt undan när även SK908 var inställd. har lagt nytt Claim med bara den flighten så får vi se vad de säger.
 
Rogbjo skrev:Den 4 januari så stängdes flygplatserna ner i New York på grund av inkommande dåligt väder vilket vi själva fick reda på dagen innan när vi skulle checka in på United Airlines UA210 mot New York den 4/1.Klicka för att utvidga...
Så jag antar att du skulle flyga inrikes i USA till EWR och sedan vidare med SK908 till Oslo. Är det korrekt?




Rogbjo skrev:Vi fick ingen ombokning via SAS eller United och valde till slut attt ringa SAS Kundservice med ombokning via Chicago den 5/1.Klicka för att utvidga...
Det är United som borde varit ansvariga för att boka om er.




Rogbjo skrev:Jag har skickat in Claim på framförallt hotellnatten och en middag men hänvisar även till EU-förordning 261/2004.Klicka för att utvidga...
Varför det? Du drabbades av en försening i USA som inte har med SAS att göra. Du får prata med United om detta, men de kommer inte att ge dig speciellt mycket utan det är din reseförsäkring som gäller här.




Rogbjo skrev:Nu varar SAS att jag ska skicka mitt ersättningsanspråk till United och där gäller inte EU-förordning 261/2004 eftersom det var en inrikesflygning i USA.Klicka för att utvidga...
Helt korrekt.




Rogbjo skrev:Till saken hör att SAS även ställde in SK908 mellan New York och Oslo den 4/1 men den verkar de helt vilja lämna utanför mitt krav, vad kan man göra i detta ärende?Klicka för att utvidga...
Ingenting. I det läget var du ju inte längre bokad spå SK908 utan du skulle flyga hem via Chicago, så att en annan SAS-flight blev inställd är inget du kan få ersättning för.



Jag har fö lagt en anmälan på inläggen för att få hela diskussionen flyttad till EU261/2004-tråden där den hör hemma.
 
Rogbjo skrev:Jag har Amex Platinum för utläggen men tänkte att SAS inte skulle komma så lätt undan när även SK908 var inställd. har lagt nytt Claim med bara den flighten så får vi se vad de säger.Klicka för att utvidga...


Men väder är som regel inte en ersättningsbar orsak enl EU-förordningen. Du har rätt till ombokning (vilket du fick) samt hotellnatt plus mat om det behövs, det kan du få ut från Amex Platinum-försäkringen ifall flygbolagen inte vill.
 
agehall skrev:Så jag antar att du skulle flyga inrikes i USA till EWR och sedan vidare med SK908 till Oslo. Är det korrekt?Det är United som borde varit ansvariga för att boka om er.Varför det? Du drabbades av en försening i USA som inte har med SAS att göra. Du får prata med United om detta, men de kommer inte att ge dig speciellt mycket utan det är din reseförsäkring som gäller här.Helt korrekt.Ingenting. I det läget var du ju inte längre bokad spå SK908 utan du skulle flyga hem via Chicago, så att en annan SAS-flight blev inställd är inget du kan få ersättning för.Jag har fö lagt en anmälan på inläggen för att få hela diskussionen flyttad till EU261/2004-tråden där den hör hemma.Klicka för att utvidga...
OK, har inte full koll på alla trådar men man lär så länge man lever. Tack för tydliga svar så slipper jag lägga mer tid på detta.
 
I December så drabbades jag av snökaoset och mina ursprungliga flygningar med KLM i Europe Business blev ombokade till SAS Plus (SAS biljetterna var utställda med bokningsklass C). Jag skickade in ett claim då jag inte ansåg att jag hade fått den business resa som ursprungligen var bokad men KLM har avslutat ärendet efter några mailväxlingar med att de anser att inget claim om nedgradering föreligger.



Är det någon som har fått rätt i att SAS Plus inte är business gentemot AF eller KLM? Det hela hjälps ju inte upp utav att typiska business bokningskoder hamnar i Plus.
 
gjohansson skrev:Man kan ju alltid lyfta luren o säga att det inte passar och reka fram ett annat alternativ.Klicka för att utvidga...
Det kan man tycka det håller jag delvis med dig om. Å andra sidan var det väldigt sparsamt med info i beskedet, det saknades kontaktnummer vilket jag tycker man borde kunna inkludera för att underlätta för kunden. Det var inte jag själv som åkte utan det var en vän som blev en erfarenhet nyttigare.
 
beatonthebrat skrev:Det kan man tycka det håller jag delvis med dig om. Å andra sidan var det väldigt sparsamt med info i beskedet, det saknades kontaktnummer vilket jag tycker man borde kunna inkludera för att underlätta för kunden. Det var inte jag själv som åkte utan det var en vän som blev en erfarenhet nyttigare.Klicka för att utvidga...
Jag tror vi alla här är ense om att de har en del fortfarande att jobba på i kommunikationen till sina kunder
 
Jag blev ombokad till en tidigare hemresa från Dusseldorf på nyårsdagen (istället för klockan 7 så fick jag ta den tidiga flighten klockan 2).



Fick besked om ombokningen ca 10 dagar i förväg. Gäller regelverket bara vid förseningar eller även vid tidigareläggning av en flight?
 
Back
Top