Rogbjo skrev:Den 4 januari så stängdes flygplatserna ner i New York på grund av inkommande dåligt väder vilket vi själva fick reda på dagen innan när vi skulle checka in på United Airlines UA210 mot New York den 4/1. Vi fick ingen ombokning via SAS eller United och valde till slut attt ringa SAS Kundservice med ombokning via Chicago den 5/1. Jag har skickat in Claim på framförallt hotellnatten och en middag men hänvisar även till EU-förordning 261/2004. Nu varar SAS att jag ska skicka mitt ersättningsanspråk till United och där gäller inte EU-förordning 261/2004 eftersom det var en inrikesflygning i USA. Till saken hör att SAS även ställde in SK908 mellan New York och Oslo den 4/1 men den verkar de helt vilja lämna utanför mitt krav, vad kan man göra i detta ärende?Bra att du hör av dig när din resa inte blev som planerad.I förtexten till EU-förordning 261/2004 kan vi läsa att de skyldigheter som styrs av förordningen, här räknas kompensationsskyldighet in, ligger på det flygbolag som avser att utföra flygningen, antingen med eget flygplan eller med inhyrt flygplan som hyrs med eller utan besättning eller också på annan basis.I förordningen kan vi klart och tydligt läsa att det flygbolag som skulle utföra den inställda eller försenade flygningen är det flygbolag som är skyldig att betala ut eventuell kompensation. Det innebär att det i den här frågan, inte spelar någon roll vem du har köpt biljetten av utan vem som faktiskt utför eller skulle ha utfört själva flygningen. Då den aktuella flygningen skulle flygas av United(UA210) får jag be dig att vända dig till dem med ditt anspråk om ersättning.Ha en trevlig dag!Klicka för att utvidga...