Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Eftersom LPA ligger inom EU hamnar du i "kat. 2", dvs 400EUR per person x 50% eftersom du inte blev mer än 3h sen = 200EUR. Tror inte att man tar hänsyn till att flyget gick 4h tidigare eftersom du accepterade det.
Enligt mig fanns det inget alternativ att ta ställning till. Det var mer ett besked via SMS, XXX flight är inställd du är ombokad till xxx. Så i det läget åkte personen i fråga direkt till flygplatsen...

Vad skulle du rekommendera att man gör i framtiden? Inte dyka upp till ombokade flighten med kort varsel, kräva ombokning inom samma bokningsklass med första bästa flyg? Säg att man inte sett SMS:et vem ligger ansvaret på då? Rätt drygt att bli av med en halv dag med så kort varsel.
 
SK 945 två timmar sen igår till Chicago, något strul i last rummet.Missar anslutning och blir därmed övernattning och totalt 11 timmar försenad. Vlken ersättning kan jag kräva.
Hej,
Kan du beskriva följande:
Hur bokade du biljetten?
Är allt på en och samma biljett eller har du anslutningsflyg separat?

Generellt om du t.ex. bokar
ARN-ORD-DFW tur och retur på en biljett och förseningen gör att du missar anslutningsflyg så ska SAS representant i Chicago ge dig hotell och sedan kontaktar du sas via hemsidan för att begära EU reglerad ersättning, bör vara 600eur men de detaljerna hittar du om du söker här eller läser eu reglerna
 
Enligt mig fanns det inget alternativ att ta ställning till. Det var mer ett besked via SMS, XXX flight är inställd du är ombokad till xxx. Så i det läget åkte personen i fråga direkt till flygplatsen...

Vad skulle du rekommendera att man gör i framtiden? Inte dyka upp till ombokade flighten med kort varsel, kräva ombokning inom samma bokningsklass med första bästa flyg? Säg att man inte sett SMS:et vem ligger ansvaret på då? Rätt drygt att bli av med en halv dag med så kort varsel.
Man kan ju alltid lyfta luren o säga att det inte passar och reka fram ett annat alternativ.
 
Den 4 januari så stängdes flygplatserna ner i New York på grund av inkommande dåligt väder vilket vi själva fick reda på dagen innan när vi skulle checka in på United Airlines UA210 mot New York den 4/1. Vi fick ingen ombokning via SAS eller United och valde till slut attt ringa SAS Kundservice med ombokning via Chicago den 5/1. Jag har skickat in Claim på framförallt hotellnatten och en middag men hänvisar även till EU-förordning 261/2004. Nu varar SAS att jag ska skicka mitt ersättningsanspråk till United och där gäller inte EU-förordning 261/2004 eftersom det var en inrikesflygning i USA. Till saken hör att SAS även ställde in SK908 mellan New York och Oslo den 4/1 men den verkar de helt vilja lämna utanför mitt krav, vad kan man göra i detta ärende?

Bra att du hör av dig när din resa inte blev som planerad.

I förtexten till EU-förordning 261/2004 kan vi läsa att de skyldigheter som styrs av förordningen, här räknas kompensationsskyldighet in, ligger på det flygbolag som avser att utföra flygningen, antingen med eget flygplan eller med inhyrt flygplan som hyrs med eller utan besättning eller också på annan basis.

I förordningen kan vi klart och tydligt läsa att det flygbolag som skulle utföra den inställda eller försenade flygningen är det flygbolag som är skyldig att betala ut eventuell kompensation. Det innebär att det i den här frågan, inte spelar någon roll vem du har köpt biljetten av utan vem som faktiskt utför eller skulle ha utfört själva flygningen. Då den aktuella flygningen skulle flygas av United(UA210) får jag be dig att vända dig till dem med ditt anspråk om ersättning.

Ha en trevlig dag!
 
Den 4 januari så stängdes flygplatserna ner i New York på grund av inkommande dåligt väder vilket vi själva fick reda på dagen innan när vi skulle checka in på United Airlines UA210 mot New York den 4/1. Vi fick ingen ombokning via SAS eller United och valde till slut attt ringa SAS Kundservice med ombokning via Chicago den 5/1. Jag har skickat in Claim på framförallt hotellnatten och en middag men hänvisar även till EU-förordning 261/2004. Nu varar SAS att jag ska skicka mitt ersättningsanspråk till United och där gäller inte EU-förordning 261/2004 eftersom det var en inrikesflygning i USA. Till saken hör att SAS även ställde in SK908 mellan New York och Oslo den 4/1 men den verkar de helt vilja lämna utanför mitt krav, vad kan man göra i detta ärende?

Bra att du hör av dig när din resa inte blev som planerad.

I förtexten till EU-förordning 261/2004 kan vi läsa att de skyldigheter som styrs av förordningen, här räknas kompensationsskyldighet in, ligger på det flygbolag som avser att utföra flygningen, antingen med eget flygplan eller med inhyrt flygplan som hyrs med eller utan besättning eller också på annan basis.

I förordningen kan vi klart och tydligt läsa att det flygbolag som skulle utföra den inställda eller försenade flygningen är det flygbolag som är skyldig att betala ut eventuell kompensation. Det innebär att det i den här frågan, inte spelar någon roll vem du har köpt biljetten av utan vem som faktiskt utför eller skulle ha utfört själva flygningen. Då den aktuella flygningen skulle flygas av United(UA210) får jag be dig att vända dig till dem med ditt anspråk om ersättning.

Ha en trevlig dag!

Låter väl inte helt orimligt att det är United som ska vara din motpart. Även om så inte skulle vara fallet, så är väl just väder tyvärr en faktor som försvårar användadet av EU-förordningen. (I tråden för EU 261/2004 kan du läsa mycket mer)

Har du hemförsäkring eller betalade du resan med ett kreditkort? Försäkringarna därigenom kanske kan vara till hjälp?
 
Toppen