malmokalle
Medlem
K 945 två timmar sen igår till Chicago, något strul i last rummet.Missar anslutning och blir därmed övernattning och totalt 11 timmar försenad. Vlken ersättning kan jag kräva.
K 945 två timmar sen igår till Chicago, något strul i last rummet.Missar anslutning och blir därmed övernattning och totalt 11 timmar försenad. Vlken ersättning kan jag kräva.
Det var bara en vänlig uppmaning när jag såg att du var en "Ny medlem". Svaret har jag inte eftersom det saknas uppgifter. T.ex. är det av stor betydelse om du har en genomgående biljett. Lycka till!Om svaret är EU261/04 så skulle det har varit kortare och skriva en din mening ovan,men du kanske inte visste svaret.....
Enligt mig fanns det inget alternativ att ta ställning till. Det var mer ett besked via SMS, XXX flight är inställd du är ombokad till xxx. Så i det läget åkte personen i fråga direkt till flygplatsen...Eftersom LPA ligger inom EU hamnar du i "kat. 2", dvs 400EUR per person x 50% eftersom du inte blev mer än 3h sen = 200EUR. Tror inte att man tar hänsyn till att flyget gick 4h tidigare eftersom du accepterade det.
Hej,SK 945 två timmar sen igår till Chicago, något strul i last rummet.Missar anslutning och blir därmed övernattning och totalt 11 timmar försenad. Vlken ersättning kan jag kräva.
Man kan ju alltid lyfta luren o säga att det inte passar och reka fram ett annat alternativ.Enligt mig fanns det inget alternativ att ta ställning till. Det var mer ett besked via SMS, XXX flight är inställd du är ombokad till xxx. Så i det läget åkte personen i fråga direkt till flygplatsen...
Vad skulle du rekommendera att man gör i framtiden? Inte dyka upp till ombokade flighten med kort varsel, kräva ombokning inom samma bokningsklass med första bästa flyg? Säg att man inte sett SMS:et vem ligger ansvaret på då? Rätt drygt att bli av med en halv dag med så kort varsel.
För bolag med hemvist i EU gäller den för alla flygningar. För icke-EU-bolag, endast flighter som avgår från EU-land.Tack för svaret.
Allt var bokat på samma biljett,var bara lite osäker om EU förordningen även gäller USA flyg.
Den 4 januari så stängdes flygplatserna ner i New York på grund av inkommande dåligt väder vilket vi själva fick reda på dagen innan när vi skulle checka in på United Airlines UA210 mot New York den 4/1. Vi fick ingen ombokning via SAS eller United och valde till slut attt ringa SAS Kundservice med ombokning via Chicago den 5/1. Jag har skickat in Claim på framförallt hotellnatten och en middag men hänvisar även till EU-förordning 261/2004. Nu varar SAS att jag ska skicka mitt ersättningsanspråk till United och där gäller inte EU-förordning 261/2004 eftersom det var en inrikesflygning i USA. Till saken hör att SAS även ställde in SK908 mellan New York och Oslo den 4/1 men den verkar de helt vilja lämna utanför mitt krav, vad kan man göra i detta ärende?
Bra att du hör av dig när din resa inte blev som planerad.
I förtexten till EU-förordning 261/2004 kan vi läsa att de skyldigheter som styrs av förordningen, här räknas kompensationsskyldighet in, ligger på det flygbolag som avser att utföra flygningen, antingen med eget flygplan eller med inhyrt flygplan som hyrs med eller utan besättning eller också på annan basis.
I förordningen kan vi klart och tydligt läsa att det flygbolag som skulle utföra den inställda eller försenade flygningen är det flygbolag som är skyldig att betala ut eventuell kompensation. Det innebär att det i den här frågan, inte spelar någon roll vem du har köpt biljetten av utan vem som faktiskt utför eller skulle ha utfört själva flygningen. Då den aktuella flygningen skulle flygas av United(UA210) får jag be dig att vända dig till dem med ditt anspråk om ersättning.
Ha en trevlig dag!