Ska flyga up till Umeå ikväll med SAS:
GOT-ARN SK164 (kl: 18:10-19:10)
ARN-UME SK26 (kl: 20:00-21:05)
MEN jag fick NU (kl 14:19) ett mail om att SAS bokat om mig till:
GOT-ARN SK2170 (kl:17:00-18:00) då SK164 är inställt. (dvs jag får åka 70min tidigare och får vänta längre på Arlanda men kommer fram samma tid)
Jag borde då ha rätt till ersättning enligt EU261, är det 50% av 250€ jag har rätt till (flyger på poäng men det skall inte påverka något)?
Som alltid, kolla VARFÖR flyget ställdes in.
Om det är mer än 1 timme tidigare, ankomst mindre än 2 timmar senare samt att de meddelar mindre än 7 dagar så är det halverad ersättning. Så där stämmer dit resonemang.
Men så kommer väderaspekten givetvis in. Jag vet inte hur vädret är på GOT/ARN, har bara sett i media att det är snöstorm (eller varning för snöstorm) i halva Sverige. Så kan ju vara att ATC vill öka avstånd eller liknande och då blir det ju svårt med ersättning.
Detsamma gäller ju givetvis för strejk, force majeure och liknande men det är antagligen inte anledningen till att flyget blev inställt idag.