Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

011430121

Medlem
Sas säger att det var snökaos. Det intressanta är att när jag landade fanns det i princip ingen snö alls på Arlanda. Det var därför jag funderade.
Var det inte den dagen som en medlem som arbetar i tornet som trafikledare skrev om att det var många inställningar på förmiddagen minns inte vad han heter, tror tråden heter xxxxxförsenigar kolla om du hittar den
 

ZZZebra

Medlem
Sas säger att det var snökaos. Det intressanta är att när jag landade fanns det i princip ingen snö alls på Arlanda. Det var därför jag funderade.

Snöovädret stoppar flygen på Arlanda - DN.SE

Min gissning är att det är helt utsiktslöst att få ersättning när de skriver om snökaos i tidningen. De skriver att en bana var avstäng och de öppnade den andra vid 9-tiden. Men de skriver också att det var väldigt snabba omslag, så antagligen hade det gått över när du landade.
 

Börling

Medlem
Ja ni har helt rätt. Hade missat tidningen för en gångs skull. Vart så förvånad när det inte fanns i princip en gnutta snö på arlanda när jag landade. Så jag släpper det. Tack för input. Trevlig helg!
 

Travler

Medlem
Ska flyga up till Umeå ikväll med SAS:
GOT-ARN SK164 (kl: 18:10-19:10)
ARN-UME SK26 (kl: 20:00-21:05)

MEN jag fick NU (kl 14:19) ett mail om att SAS bokat om mig till:
GOT-ARN SK2170 (kl:17:00-18:00) då SK164 är inställt. (dvs jag får åka 70min tidigare och får vänta längre på Arlanda men kommer fram samma tid)

Jag borde då ha rätt till ersättning enligt EU261, är det 50% av 250€ jag har rätt till (flyger på poäng men det skall inte påverka något)?
 
Last edited:

ZZZebra

Medlem
Ska flyga up till Umeå ikväll med SAS:
GOT-ARN SK164 (kl: 18:10-19:10)
ARN-UME SK26 (kl: 20:00-21:05)

MEN jag fick NU (kl 14:19) ett mail om att SAS bokat om mig till:
GOT-ARN SK2170 (kl:17:00-18:00) då SK164 är inställt. (dvs jag får åka 70min tidigare och får vänta längre på Arlanda men kommer fram samma tid)

Jag borde då ha rätt till ersättning enligt EU261, är det 50% av 250€ jag har rätt till (flyger på poäng men det skall inte påverka något)?

Som alltid, kolla VARFÖR flyget ställdes in.

Om det är mer än 1 timme tidigare, ankomst mindre än 2 timmar senare samt att de meddelar mindre än 7 dagar så är det halverad ersättning. Så där stämmer dit resonemang.

Men så kommer väderaspekten givetvis in. Jag vet inte hur vädret är på GOT/ARN, har bara sett i media att det är snöstorm (eller varning för snöstorm) i halva Sverige. Så kan ju vara att ATC vill öka avstånd eller liknande och då blir det ju svårt med ersättning.

Detsamma gäller ju givetvis för strejk, force majeure och liknande men det är antagligen inte anledningen till att flyget blev inställt idag.
 

pswe

Medlem
Ska flyga up till Umeå ikväll med SAS:
GOT-ARN SK164 (kl: 18:10-19:10)
ARN-UME SK26 (kl: 20:00-21:05)

MEN jag fick NU (kl 14:19) ett mail om att SAS bokat om mig till:
GOT-ARN SK2170 (kl:17:00-18:00) då SK164 är inställt. (dvs jag får åka 70min tidigare och får vänta längre på Arlanda men kommer fram samma tid)

Jag borde då ha rätt till ersättning enligt EU261, är det 50% av 250€ jag har rätt till (flyger på poäng men det skall inte påverka något)?

tror det, 60 minuter är gränsen om jag minns rätt
 

ZZZebra

Medlem
En snabb titt på Arlanda.se ger intryck att det verkar vara allmänna förseningar, någon som är där kan säkert säga om det är väder eller annat som ställer till det:

upload_2018-2-2_17-38-5.png
 

Travler

Medlem
Som alltid, kolla VARFÖR flyget ställdes in.

Om det är mer än 1 timme tidigare, ankomst mindre än 2 timmar senare samt att de meddelar mindre än 7 dagar så är det halverad ersättning. Så där stämmer dit resonemang.

Men så kommer väderaspekten givetvis in. Jag vet inte hur vädret är på GOT/ARN, har bara sett i media att det är snöstorm (eller varning för snöstorm) i halva Sverige. Så kan ju vara att ATC vill öka avstånd eller liknande och då blir det ju svårt med ersättning.

Detsamma gäller ju givetvis för strejk, force majeure och liknande men det är antagligen inte anledningen till att flyget blev inställt idag.
Gött, alltid bra att dubbelkolla med er.
Jag ringde SAS när jag fick SMS/mailet och passade på att fråga vad det berodde på och vad han kunde se så berodde det på tekniska problem :)
 
Toppen