Det är väl inte antalet claims procenttalen visar utan antalet complaints som har gått till motsvarande Allmänna reklamationsnämnden, dvs de fall där passageraren inte fått ersättning och sedan klagat?
De fall där bolaget ersatt eller kunden inte vetat om att det går att få ersättning syns inte där är min tolkning. Det verkar inte finnas någon officiell statistik om hur många som nedgraderats, eller?
Men, nej, jag tror inte heller flygbolagen satt detta i system men vidhåller att straffet är för lågt och potentiella vinster är för höga.
Min tolkning är också att man inte har rätt att kräva att bli ombokad i händelse av nedgradering utan att det är bara att gilla läget. Stämmer det verkligen? Flygbolagen kanske däremot frivilligt väljer att erbjuda ombokning i vissa fall men det verkar inte krävas av dem.
För övrigt stämmer inte min beräkning ovan då en nedgradering bara ersätts med 30% på en sträcka kortare än 1500km. Således medför en nedgradering (i mitt exempel ovan) den enorma ersättningen av 12000kr * 911/12734 * 30% = ca 250kr. Känns det fortfarande vettigt?