Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nja, här handlar det väl primärt om att du inte fått det du köpt, eller hur? Dvs. i realiteten ett prisavdrag motsvarande det som finns i konsumentlagarna.

Mm. Kan man (med framgång) kräva ersättning enligt exempelvis konsumentköplagen istället för Eu 261/04 vid en nedgradering då?

Det tillkommer mig veterligen inte extra skatter/avgifter för resa i premium-kabiner, däremot så går vissa av dessa avgifter/skatter upp för att det är en premium kabin.
Precis, och i det läget gäller det domstolen kom fram till i Mennens vs. Emirates.

Mm. Kan man (med framgång) kräva ersättning enligt exempelvis konsumentköplagen istället för Eu 261/04 vid en nedgradering då?
Nix, det är ju 261/2004 som reglerar det. Men jag kan gott förstå resonemanget i att ersättning regleras på ett annat sätt vid nedgradering än vid inställt flyg / försening som likställs med inställt flyg (det senare är ju dessutom inte uttryckligen, enligt förordningen, ersättningsgrundande) och att man använder sig av en prisavdragsmekanism istället för, som vid inställt flyg, ett schablonbelopp, lika för alla passagerare som berörs av det inställda flyget.

Vidare ska ju sägas att (2010) en synnerligen liten andel av antalet claims härrör från nedgraderingsärenden (statistik från denna eminenta rapport,
https://ec.europa.eu/transport/site...-possible-revision-of-regulation-261-2004.pdf).

Approximately 81,000 complaints were received by NEBs in 2010, of which around 10,000 related to issues not covered by Regulation 261/2004. Some complaints were handled by more than one organisation (for example, complaints forwarded between NEBs) and therefore this slightly overstates the number of different complaints, although we have adjusted for this where sufficient information was available to do so. Of the complaints for which the reason is known, 72% related to cancellations, 23% to delays and 4% to denied boarding; less than 1% related to downgrading. The
highest number of complaints was in Spain, followed by the UK.

upload_2017-12-28_13-48-12.png

Det får mig att tro att åtminstone europeiska flygbolag inte satt detta i spel i någon större utsträckning till skillnad mot t.ex. inställda flyg.

Men intressant är det!

Att skatter och avgifter ska undantas känns helt uppenbart eftersom du skulle ha betalat dem ändå (under förutsättning att det inte tillkommer extra sådana för resa i affärsklass / första klass).
Förutsatt att man räknar skatter och avgifter av typen flygplatsavgifter osv. Om man börjar räkna in bränsletillägg/"domestic/international surcharge"/whatever, så känns det inte alls lika uppenbart.

Förutsatt att man räknar skatter och avgifter av typen flygplatsavgifter osv. Om man börjar räkna in bränsletillägg/"domestic/international surcharge"/whatever, så känns det inte alls lika uppenbart.
Absolut, det är vi eniga i. Blir du förste person att få det prövat?

Det är väl inte antalet claims procenttalen visar utan antalet complaints som har gått till motsvarande Allmänna reklamationsnämnden, dvs de fall där passageraren inte fått ersättning och sedan klagat?

De fall där bolaget ersatt eller kunden inte vetat om att det går att få ersättning syns inte där är min tolkning. Det verkar inte finnas någon officiell statistik om hur många som nedgraderats, eller?

Men, nej, jag tror inte heller flygbolagen satt detta i system men vidhåller att straffet är för lågt och potentiella vinster är för höga.

Min tolkning är också att man inte har rätt att kräva att bli ombokad i händelse av nedgradering utan att det är bara att gilla läget. Stämmer det verkligen? Flygbolagen kanske däremot frivilligt väljer att erbjuda ombokning i vissa fall men det verkar inte krävas av dem.

För övrigt stämmer inte min beräkning ovan då en nedgradering bara ersätts med 30% på en sträcka kortare än 1500km. Således medför en nedgradering (i mitt exempel ovan) den enorma ersättningen av 12000kr * 911/12734 * 30% = ca 250kr. Känns det fortfarande vettigt?

Air Canada ställde in flyget Toronto - Köpenhamn som skulle landat kl 1035 i Köpenhamn på nyårsafton. Nytt flyg är planerat och landar i Köpenhamn på morgonen på nyårsdagen. EU261 gäller ju inte då det inte är ett europeiskt företag, men finns det något annat sätt att få ersättning?

Air Canada ställde in flyget Toronto - Köpenhamn som skulle landat kl 1035 i Köpenhamn på nyårsafton. Nytt flyg är planerat och landar i Köpenhamn på morgonen på nyårsdagen. EU261 gäller ju inte då det inte är ett europeiskt företag, men finns det något annat sätt att få ersättning?
Gäller väl ändå alla flyg till EU? Eller?

Toppen