@gjohansson: Jag tror i fallet som refereras till i andra tråden så är det samma skatter/avgifter om man reser World Traveller eller World Traveller Plus. Hade passageraren dock blivit nedgraderad från Club World till World Traveller Plus är det a) lägre skatter och b) lägre avgifter (tror jag) och i så fall borde även de återbetalats. Men det lär nog vara svårt för en vanlig resenär att veta vad som gäller.
Paragrafen i sin helhet innehåller även en annan otrevlig sak (min markering):
"The ECJ decided that Article 10(2), read in conjunction with Article 2(f), must be interpreted as meaning that where a passenger is downgraded on a flight, the price to be considered for determining the reimbursement is the price of the flight on which the passenger was downgraded. If that price is not separately indicated on the ticket,
it must be based on the part of the price of the ticket corresponding to the quotient resulting from the distance of that flight and the total distance which the passenger is entitled to travel. The court further clarified that the price of the ticket relevant for determining the reimbursement is solely the price of the flight itself, to the exclusion of taxes and charges indicated on that ticket, as long as neither the requirement to pay those taxes and charges nor their amount depends on the class for which that ticket was purchased."
Säg att en passagerare flyger i business class Stockholm-London-Los Angeles och blir nedgraderad på första sträckan från Business till ekonomi.
Totala sträckan är (911+5456 miles) * 2 = 12734 miles och man kan få den biljetten för i runda svängar 12000SEK + skatter och avgifter. Om jag tolkar det där rätt innebär det att man får 12000kr * 911/12734 * 75% = 650kr +
eventuell kompensation för att man nu får lägre bränsleavgift och lägre skatter. Dock tror jag inte det inte gäller på flyg inom Europa men säg att man får ut 700kr för en nedgradering mellan Stockholm och London på en sådan resplan

Käns inte lustigt!