Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Air Canada ställde in flyget Toronto - Köpenhamn som skulle landat kl 1035 i Köpenhamn på nyårsafton. Nytt flyg är planerat och landar i Köpenhamn på morgonen på nyårsdagen. EU261 gäller ju inte då det inte är ett europeiskt företag, men finns det något annat sätt att få ersättning?
De har väl fortfarande duty of care så det ska du få. Men utöver det är det nog inte mycket. Kanske rese försäkringen kan ge något.

Satt för övrigt bredvid en kanadensare på arn-cph som skulle vidare på den åt andra hållet dom förstås också är inställd. Tipsade honom om eu261 som han förstås aldrig hade hört talas om, och han har ju större chans att få ut något.
 
Hej alla!

Tänkte bara höra med er som kan detta om en situation faller under 261.
Päronen var i NYC i December och flög med Iceland Air. De skulle resa hem den 17:e december från JFK till ARN via KEF. Dock utbröt det en flygmekanikerstrejk på söndagsmorgonen och deras flyg ställdes in samt att de blev ombokade med BA till ARN via LHR. De skulle landat 11:30 på ARN men landar någon gång mellan 14-15 (vet inte exakt tid i nuläget) och missar därför anslutande tåg söderut.

Gäller EU261/2004 här eller är det inte applicerbart då de inte flyger direkt från EU land till USA. Ville bara kolla innan jag ev. börjar samla ihop all info och hjälper dem med att skriva ihop något till Iceland Air.
 
Hej alla!

Tänkte bara höra med er som kan detta om en situation faller under 261.
Päronen var i NYC i December och flög med Iceland Air. De skulle resa hem den 17:e december från JFK till ARN via KEF. Dock utbröt det en flygmekanikerstrejk på söndagsmorgonen och deras flyg ställdes in samt att de blev ombokade med BA till ARN via LHR. De skulle landat 11:30 på ARN men landar någon gång mellan 14-15 (vet inte exakt tid i nuläget) och missar därför anslutande tåg söderut.

Gäller EU261/2004 här eller är det inte applicerbart då de inte flyger direkt från EU land till USA. Ville bara kolla innan jag ev. börjar samla ihop all info och hjälper dem med att skriva ihop något till Iceland Air.
Det är ett Europeiskt bolag, så EU261/2004 ska gälla.

Dock får man inte kompensation för försening när det är på grund av strejk. Däremot har de duty-of-care med t.ex. hotellrum, och det verkar inte ha behövts.

Om de har haft hyfsat god marginal till anslutande tåget så borde de ha en vettig chans att få kompensation för nya biljetter där. Men jag har inte koll på vad reglerna säger där. Jag utgår ifrån att det inte är på genomgående biljett (går det ens att få med SJ nuförtiden? Det är väl borta?)
 
Nej, ersättningen är för besväret att ens flight blev inställd, så det ska inte påverka. Enda effekten är att man får halverad ersättning eftersom tiderna inte ändrades så mycket.

Hur skulle du tolka frasen
" Då du får besked om den inställda flygningen mindre än 7 dagar före planerad avgångstid och erbjuds ombokning så att du kan resa högst 1 timme före den ursprungliga avgångstiden och kommer fram senast 2 timmar efter planerad ankomsttid."

Vad gäller för ett flyg som ställs in avresedagen och man blir ombokad till ett flyg likt @GOTATH som går låt säga 1 timme senare?
ARN-GOT ställs in och du får flyga nästa avgång som går 1h senare.

125€ eller 0€?
 
Hur skulle du tolka frasen
" Då du får besked om den inställda flygningen mindre än 7 dagar före planerad avgångstid och erbjuds ombokning så att du kan resa högst 1 timme före den ursprungliga avgångstiden och kommer fram senast 2 timmar efter planerad ankomsttid."

Vad gäller för ett flyg som ställs in avresedagen och man blir ombokad till ett flyg likt @GOTATH som går låt säga 1 timme senare?
ARN-GOT ställs in och du får flyga nästa avgång som går 1h senare.

125€ eller 0€?
Testa att ställ frågan här: http://www.businessclass.se/forum/t...-eus-regler-om-passagerares-rättigheter.6200/
 
Får se, jag kommer iaf ge det ett försök. Landat i CPH, nu är det bara roliga tåg till swe kvar....

Tack för hjälp. Återkopplar efter svar från BA, vilket lär dröja...
Har idag fått svar rån Britsh airways som följer:

Dear Mr Squeezen
Thanks for contacting us. I’m sorry your and Mr. J's journey from Manchester was disrupted by the severe weather conditions. I know how upsetting it must have been for you when your flight was cancelled, especially as we were unable to rebook you until the 13 December.

The heavy snowfall and low air temperatures meant many of our aircraft needed to be de-iced before being allowed to take off, causing delays to the departure time of many of our flights. In addition, due to the low visibility on the runway, Air Traffic Control reduced the number of aircraft allowed to take off and land, causing both cancellations and diversions to other airports. We don’t underestimate the inconvenience this must have caused you and I’m so sorry we weren’t able to get you to your destination as scheduled.

I understand you’re out of pocket as a result of the cancellation of your flight and I’m happy to arrange a bank transfer or the hotel cost for 1610 SEK.

I know you’ll be disappointed we’re unable to cover the cost of alternative flights booked with SAS for XXX SEK and the train ticket for YYY SEK. If your flight is cancelled, in accordance with EU legislation, the operating carrier has an obligation to either rebook the customer free of charge to the next available flight or to offer a full refund of their ticket. Any expenses incurred as a direct result of a delay or cancellation, such as refreshments and hotel costs until such time your flight departs, would be covered by the airline. This however, does not include any alternative transport the passenger chooses to arrange themselves, either with another airline or any other form of transport. For reimbursement of your SAS and train tickets, you would need to contact your travel insurance company. If you require any documentation to back any claim, I’d be more than happy to provide it.

A refund of the unused parts of your tickets have already been arranged and paid directly back to the original form of payment.

I'm afraid your claim for EU compensation has been refused because BA0820 on 11 December was cancelled because of adverse weather conditions which prevented the aircraft operating as scheduled. Under EU legislation, I’m afraid we’re not liable for a compensation payment in this situation.

On the day you were due to travel, there were restrictions in place affecting the aircraft coming in and out of London Heathrow, which was a direct result of the severe weather conditions. I’m afraid this was out of our control and caused unforeseen disruption.

We take all reasonable measures to avoid cancelling a flight and we always consider if there are any operational options available before we make a decision. We’re very sorry the cancellation was necessary in this case.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Provade påpeka att deras förslag inte var OK då det de facto gick andra flyg tidigare (direct från Manchester, fast med SAS).
Fick då ett svar till (riktigt snabbt faktiskt):
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Thanks for coming back to us about your claim. You’re clearly unhappy with our response and I understand why, but hopefully I can explain our position to you below.

Whenever a flight is delayed or cancelled, it’s the airlines’ obligation to assist the passenger with rescheduling and rerouting them to their intended destination under comparable transport conditions. This means on the next available flight and with the same airline. If the passenger decides not to fly with us anymore and books a separate ticket with a different airline, or any other means of transport, the Contract of Carriage between us and the passenger is terminated and we can’t be held liable for those extra costs.

I’m afraid this means that as you chose not to fly with us at all but booked alternative travel through another airline, we would no longer be responsible for the expenses you had as a result of your original flight being cancelled.

Again, if you have travel insurance, you may be able to make a claim through your policy and we will be happy to provide documentation to support this where possible. Please use the blue link below to let me know if this is something you need

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så det är väl bara att lägga ner detta nu, lite surt på ett vis att jag löste själv transporten hem, och "sparade dem" därmed en hotellnatt+mat till och får inte ett öre för det...
 
Inte helt oväntat faktiskt - ska man ha kvar EU261/2004-kortet så ska man inte lösa ombokning själv. Det är inte prövat, så det är möjligt att BA har fel, men du lär få dra det till domstol och vinna för att få rätt.
 
Inte helt oväntat faktiskt - ska man ha kvar EU261/2004-kortet så ska man inte lösa ombokning själv. Det är inte prövat, så det är möjligt att BA har fel, men du lär få dra det till domstol och vinna för att få rätt.
Jag hade inte hoppats på mer heller, hade varit ren bonus.
Jag känner varken tid eller ork räcker för att driva vidare och I och med att det inte handlar om så mycket pengar struntar jag I det.
 
Toppen