Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni bra!

tidyverse

Medlem
Du kan ansöka om kompensation på 400€ per person för förseningen. Någon övrig kompensation lär det inte bli. Om jag var du skulle jag absolut inte ens nämna köpet av chips, det är inget du har rätt att få. Vad du betalat för biljetten är också helt irrelevant in denna fråga. Fokusera din claim på det viktiga, dvs att du blev mer än 3h sen hem och därmed har rätt till ersättning, all annan info/synpunkter är irrelevant.

Det låter som en bra strategi. Vore trevligt med €400 per person (infant exkluderat) för en relativt billig business class-biljett.

Lufthansa verkar vara ganska transparenta med vad som gäller:

https://www.lufthansa.com/ge/en/passenger-rights

Dock hittar jag inget formulär för att fylla i sin claim. Något tips på hur man ska driva detta? Jag initierade en live chatt med kundservice för en halvtimme sedan medan jag försökt googla mig runt, båda utan resultat.

Även om tekniska problem inte verkar vara skäl för avsteg från EU 261/2004, så låter det i text som att de skulle kunna neka p.g.a. "security risks" eller "unexpected deficiencies in flight safety"...
 

tidyverse

Medlem
Jag hittade en mejladress till slut, har nu skrivit ett sakligt mejl till dem med begäran om ersättning enligt regelverket. Blir spännande att se hur det slutar - har åkt ganska mycket med Lufthansa det senaste året och varit väldigt nöjd med dem på alla fronter så hoppas de inte gör sig svåra i detta ärende.

Återkommer i tråden när det är uppklarat och tack för er hjälp.
 

palmen

Moderator
Det låter som en bra strategi. Vore trevligt med €400 per person (infant exkluderat) för en relativt billig business class-biljett.

Lufthansa verkar vara ganska transparenta med vad som gäller:

https://www.lufthansa.com/ge/en/passenger-rights

Dock hittar jag inget formulär för att fylla i sin claim. Något tips på hur man ska driva detta? Jag initierade en live chatt med kundservice för en halvtimme sedan medan jag försökt googla mig runt, båda utan resultat.

Även om tekniska problem inte verkar vara skäl för avsteg från EU 261/2004, så låter det i text som att de skulle kunna neka p.g.a. "security risks" eller "unexpected deficiencies in flight safety"...
Det är Lufthansas skyldighet att bevisa att det var extraordinärt. Om planer är trasigt så det blir en säkerhetsrisk är det inte extraordinärt. Om det helt plötsligt blir uselt väder så plan inte får starta så kan det dock vara extraordinärt. Men ett trasigt plan är nästan aldrig att betrakta som extraordinärt.
 

Birch

Medlem
Måste ge en applåder till personalen på Swiss flygning till Bangkok. Helt fullsatt First och Business och mycket folk i Economy men de lyckades ändå utföra ett fantastiskt jobb med utmärkt service, alltid med ett trevligt bemötande, något hastigt tidvis men med tanke på hur många de hade att servera så är det förlåtet.
Mitt Champagneglas var sällan tomt och Laxförätten var bland det bästa i fiskväg jag smakat!
 
Försenad ut från SKG med över en timme pga luftrestriktioner kring Belgrad. Hade transit på 25min i VIE för vidare färd mot CPH (100% säker på att jag var toast. Skulle även missa CL-finalen pga nästa avgång var 6 timmar senare (21.00)

Austrian höll anslutningsflyget och transporterade mig och 4 andra passagerar dörr till dörr på runwayparkeringen med minibuss (frågan är hur nöjda väntande passagerar var....)

Succe! ..förutom baggaget men jag är van :)
 

plover

Medlem
Nu är det väldigt mycket fokus på det som INTE fungerar i flygeriet, men en liten datapunkt är att jag kom från BKK via VIE nattflygning som landade
lite före 06 i morse, knapp timme för omlastning till slutdestinationen ARN och allting funkade perfekt. Då menar jag verkligen perfekt - inklusive
att prio-taggade bagaget kom ut typ 15 minuter efter landning (rekord för min del i alla fall), på en nästan fullsatt flygning. 30 minuter från wheels-down satt jag lastad och klar i bilen (P51) på väg till city. Även passkontrollen in till EU (på VIE i morse) var fullbemannad och mycket trevlig bemötande. En liten reflektion är att det svärmar av folk på rampen, i säkerhetskontrollerna och runt omkring hela flygplatsen där och då funkar det också mycket bra. Helt övertygad att ARN skulle funka kanonbra om de fick mandat att förstärka och inte maxa ut sista kronan i allt det gör.

Bra jobbat där Austrian & Co :)
 

tidyverse

Medlem
Jag hittade en mejladress till slut, har nu skrivit ett sakligt mejl till dem med begäran om ersättning enligt regelverket. Blir spännande att se hur det slutar - har åkt ganska mycket med Lufthansa det senaste året och varit väldigt nöjd med dem på alla fronter så hoppas de inte gör sig svåra i detta ärende.

Återkommer i tråden när det är uppklarat och tack för er hjälp.

Ungefär sex veckor efter att begäran om ersättning enligt EU261/2004 skickades in fick jag svar från Lufthansa. De erbjöd en ersättning på 400 EUR, helt enligt regelverket. Jag frågade om jag behövde skicka in en ny begäran för den andra vuxna passageraren som nämndes i ursprungsmejlet. Då återkom de med erbjudande om 800 EUR. Nu är pengarna på kontot. Slutet gott, allting gott.
 

Martin_S

Medlem
Det dåliga:
Har en bokning ARN-ZRH-BKK-VIE-ARN bokad via Swiss där benet mellan VIE-ARN ställdes in och jag bokades om till en betydligt senare avgång. Kundtjänst vägrade låta mig behålla benet BKK-VIE och boka om mig till VIE-MUC-ARN. Slutade med att jag bokade om BKK-VIE-ARN till dagen efter då flygtiderna var bättre. Men kundtjänstmedarbetaren ställde aldrig ut den nya biljetten och någon e-post bekräftelse fick jag aldrig.

Det bra:
De nya flygen BKK-VIE-ARN blev i en betydligt högre bokningsklass.
Snabb hjälp via Facebook med att få biljetten utställd.
 

Tommy

Medlem
Dagens bokade flight till FRA blev inställd igår 17:10 ombokad med SAS via CPH nej tack ringde servicecentret allt omöjligt i början men supervisorn kunde boka det ville ha och även ordna bra seating på fullbokat flyg A321 Seat 11A
0EAD338A-D1E2-425F-A274-E5BAAF3F7437.jpeg
 

Vixit

Medlem
Dagens bokade flight till FRA blev inställd igår 17:10 ombokad med SAS via CPH nej tack ringde servicecentret allt omöjligt i början men supervisorn kunde boka det ville ha och även ordna bra seating på fullbokat flyg A321 Seat 11A
Visa bifogad bild 130423

Samma här, ombokad till 11A på A321 men på LX1953. Lite mindre plats på Swiss konfiguration ser jag.
51606FFB-41D0-4DA4-A0AE-62A2E70FFF85.jpeg
 
Toppen