Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni bra!

Tommy

Medlem
Alla Business från P-klass och upp.

Enklast att få till på Swiss. Så länge det finns A-klass kan man uppgradera. På Lufthansa krävs det O-klass för att använda som är lite svårare. Sen är Swiss F bättre IMHO :)
Håller absolut med om att Swiss är bättre
Tack för informationen
 

ilon

Medlem
På dagens flight LH2421 ARN-MUC så bjöds det på lite överraskningar.

Först och främst det viktiga, businessgardinen drogs bestämt för när vi kommit upp i luften.

Sedan bjöds det på en välsmakande frukost, enligt "nya" Hermat konceptet, första gången för mig och blev positivt överraskad. Särskilt overnight oaten uppskattade jag, fungerade utmärkt som efterrätt.


Nu till det som gjordes bra!

Först och främst, Lufthansa fortsätter att erbjuda en businessprodukt inom Europa.

Mat på porslin, med metallbestick och glas-glas, både miljöriktigt och trevligt!
IMG_20220218_083530.jpg



Sedan till en liten oväntad detalj..

Flighten är översåld får jag veta redan vid check-in (där jag erbjuds 250 eur för att ta en alternativ flight och landa 20 minuter senare på slutdestination, vilket jag tyvärr måste tacka nej till), och vid boarding påpekar crew flertalet gånger i högtalarna att flighten är absolut full, och att alla måste stuva handbagage under stolen framför sig om det går.

Sedan halvägs genom maten kommer purser och ber om namnet på passageraren i stolen bakom mig i business, och jag reagerar lite över att han låter lite barsk.. Efter att ha hämtat sin platta kommer han sedan tillbaka och ber att få se även boarding card.

Därefter säger han att personen ju har plats 30A! Personen verkar inte riktigt ta till sig, och purser säger det på knagglig svenska, sedan högt och bestämt igen på engelska "30A!" och pekar med hela armen mot bakre delen av kabinen.
Av någon orsak som jag inte uppfattar så sitter personen ändå kvar, men blir när de hämtat upp in matbrickorna bestämt visad till bakre kabinen.

Inte varje dag man är med att folk gör self-upgrade, och ännu mer sällan på korta flighter med Lufthansa.
Till personens försvar så hade han seatat sig på 3A istället för 30A, så det KAN ju ha varit ett misstag. Lite konstigt att crew inte upptäckte det tidigare dock :)
 

Fredde18

Medlem
Hade detta inlägg handlat om SAS hade det hamnat i INTE bra tråden, men när Swiss ändrat från A330 till A340 både på hem och utresa till EWR, New York, är det ju positivt. Till att börja med har de ju planet kvar i sin flotta, bara det är ju ett plus. Sen får man ju nyare inredning och 4 motorer :)
 

tidyverse

Medlem
Flög LH804, FRA-ARN, i går. Cirka fyra timmars försening (inkl. byte av plan efter att ha stått stilla mellan gate och startbana i cirka 1,5 timme, därefter buss tillbaka till gate och sedan buss till nytt plan).

Crew följde med till det nya planet och jag kollade efter serveringen om det fanns möjligheter att få lite chips - maten i business är, som tidigare konstaterat, inte alltid mättande, särskilt inte om man är så pass försenad och inte haft möjlighet att fylla på med energi. Svaret var nej: det var köpa eller inte, förseningen till trots. Jag valde att köpa (3 euro) och fick, till min förvåning, utöver chipsen även en flaska sekt att ta med hem.

Sekten var en trevlig detalj och säkerheten går ju först, så det var bra agerat av Lufthansa. En sidofråga: finns det möjlighet för ytterligare kompensation? Landade 21:57, schemalagd ankomsttid var 18:15, så över tre timmar sent (nästan fyra). Biljettpriset för hela t/r-biljetten var 10 kronor per person (+ 1 krona för infant), övrig kostnad var "taxes, fees & surcharges"
 

marbe166

Medlem
Flög LH804, FRA-ARN, i går. Cirka fyra timmars försening (inkl. byte av plan efter att ha stått stilla mellan gate och startbana i cirka 1,5 timme, därefter buss tillbaka till gate och sedan buss till nytt plan).

Crew följde med till det nya planet och jag kollade efter serveringen om det fanns möjligheter att få lite chips - maten i business är, som tidigare konstaterat, inte alltid mättande, särskilt inte om man är så pass försenad och inte haft möjlighet att fylla på med energi. Svaret var nej: det var köpa eller inte, förseningen till trots. Jag valde att köpa (3 euro) och fick, till min förvåning, utöver chipsen även en flaska sekt att ta med hem.

Sekten var en trevlig detalj och säkerheten går ju först, så det var bra agerat av Lufthansa. En sidofråga: finns det möjlighet för ytterligare kompensation? Landade 21:57, schemalagd ankomsttid var 18:15, så över tre timmar sent (nästan fyra). Biljettpriset för hela t/r-biljetten var 10 kronor per person (+ 1 krona för infant), övrig kostnad var "taxes, fees & surcharges"

Började din resa i Frankfurt?
 

palmen

Moderator
Flög LH804, FRA-ARN, i går. Cirka fyra timmars försening (inkl. byte av plan efter att ha stått stilla mellan gate och startbana i cirka 1,5 timme, därefter buss tillbaka till gate och sedan buss till nytt plan).

Crew följde med till det nya planet och jag kollade efter serveringen om det fanns möjligheter att få lite chips - maten i business är, som tidigare konstaterat, inte alltid mättande, särskilt inte om man är så pass försenad och inte haft möjlighet att fylla på med energi. Svaret var nej: det var köpa eller inte, förseningen till trots. Jag valde att köpa (3 euro) och fick, till min förvåning, utöver chipsen även en flaska sekt att ta med hem.

Sekten var en trevlig detalj och säkerheten går ju först, så det var bra agerat av Lufthansa. En sidofråga: finns det möjlighet för ytterligare kompensation? Landade 21:57, schemalagd ankomsttid var 18:15, så över tre timmar sent (nästan fyra). Biljettpriset för hela t/r-biljetten var 10 kronor per person (+ 1 krona för infant), övrig kostnad var "taxes, fees & surcharges"
Du kan ansöka om kompensation på 400€ per person för förseningen. Någon övrig kompensation lär det inte bli. Om jag var du skulle jag absolut inte ens nämna köpet av chips, det är inget du har rätt att få. Vad du betalat för biljetten är också helt irrelevant in denna fråga. Fokusera din claim på det viktiga, dvs att du blev mer än 3h sen hem och därmed har rätt till ersättning, all annan info/synpunkter är irrelevant.
 
Toppen