Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

Migato

Medlem
EN annan fråga. OM man har två separata bokningar. Awardbokning från Arlanda till Shanghai och sedan flygbiljetter köpta för pengar från Shanghai till Peking så kommer vi troligtvis behöva plocka upp våra väskor och checka in de igen. Kommer vi passera någon passkontroll påvägen? Dvs att vi får 144h visum för Shanghai-regionen och att det på något sätt blir problem att ta sig vidare till Beijing?
 

Lagerman

Medlem
EN annan fråga. OM man har två separata bokningar. Awardbokning från Arlanda till Shanghai och sedan flygbiljetter köpta för pengar från Shanghai till Peking så kommer vi troligtvis behöva plocka upp våra väskor och checka in de igen. Kommer vi passera någon passkontroll påvägen? Dvs att vi får 144h visum för Shanghai-regionen och att det på något sätt blir problem att ta sig vidare till Beijing?
Ja du behöver passera immigration på pudong för att komma åt bagaget
 

Migato

Medlem
Ja du behöver passera immigration på pudong för att komma åt bagaget
Juste och får jag då ett 144h visum som bara gäller i Shanghai-regionen? Och sedan ytterligare ett när jag landar i Beijing för Beijing-regionen? Eller får jag inget i Shanghai utan bara ett 144h visum när jag landar i Beijing?
Vet du om idén om att lämna Shanghais flygplats och ta tåget till Beijing är körd då?
 

Lagerman

Medlem
Juste och får jag då ett 144h visum som bara gäller i Shanghai-regionen? Och sedan ytterligare ett när jag landar i Beijing för Beijing-regionen? Eller får jag inget i Shanghai utan bara ett 144h visum när jag landar i Beijing?
Vet du om idén om att lämna Shanghais flygplats och ta tåget till Beijing är körd då?
Jag fick informationen när jag var där i April att jag absolut inte fick lämna området Shanghai, Hangzhou, Nanjing.
 

Thornado

Medlem
Juste och får jag då ett 144h visum som bara gäller i Shanghai-regionen? Och sedan ytterligare ett när jag landar i Beijing för Beijing-regionen? Eller får jag inget i Shanghai utan bara ett 144h visum när jag landar i Beijing?
Vet du om idén om att lämna Shanghais flygplats och ta tåget till Beijing är körd då?

Jag tror tyvärr att hela er resplan (oavsett resesätt mellan Shanghai och Beijing) är körd...
Åtminstone innan pandemin (så liten chans att de ändrat sen dess) så kan du inte ha någon inrikes transit innan du kommer fram till den region där du vill få ditt 144h transitvisa (och oavsett om du har incheckat bagage eller inte så måste du gå igenom immigration i Shanghai när du anländer dit). Som @Lagerman säger så får du inte lämna området och åka till Beijing, så stor risk att ni får problem om ni gör så.

Dubbelkolla med nuvarande regler, men tyvärr skulle jag gissa att ni kommer att behöva söka visum.
 

Migato

Medlem
Jag tror tyvärr att hela er resplan (oavsett resesätt mellan Shanghai och Beijing) är körd...
Åtminstone innan pandemin (så liten chans att de ändrat sen dess) så kan du inte ha någon inrikes transit innan du kommer fram till den region där du vill få ditt 144h transitvisa (och oavsett om du har incheckat bagage eller inte så måste du gå igenom immigration i Shanghai när du anländer dit). Som @Lagerman säger så får du inte lämna området och åka till Beijing, så stor risk att ni får problem om ni gör så.

Dubbelkolla med nuvarande regler, men tyvärr skulle jag gissa att ni kommer att behöva söka visum.
Hmm men det måste ju vara jättevanligt att mellanlanda i Shanghai innan en slutdestination i Peking?

Har alla som mellanlandar i Shanghai innan Peking ansökt om visum?
 

ekf

Medlem
Hmm men det måste ju vara jättevanligt att mellanlanda i Shanghai innan en slutdestination i Peking?

Har alla som mellanlandar i Shanghai innan Peking ansökt om visum?
Om slutdestination är Peking, så behöver man visum för Kina.. och då är det inte ett problem i Shanghai.

144h-visumet är ett transitvisum, som är till för att man reser Land A -> Shanghai -> Land B (som inte får vara land A). Du får inte resa till andra regioner i Kina på det visumet och du måste lämna landet via samma entrypoint som du kom in.
 

Migato

Medlem
Om slutdestination är Peking, så behöver man visum för Kina.. och då är det inte ett problem i Shanghai.

144h-visumet är ett transitvisum, som är till för att man reser Land A -> Shanghai -> Land B (som inte får vara land A). Du får inte resa till andra regioner i Kina på det visumet och du måste lämna landet samma väg som du kom in.
Vår reseplan ser ut såhär:

Frankfurt - Shanghai - Beijing - Hong Kong - Phuket.
Om jag förstår dig rätt och då Hong Kong räknas som annan region så skulle det funka om vi åker Frankfurt - Shanghai - Hong Kong - Beijing - Hong Kong?

Medan jag skrev det här så insåg jag att Hong Kong - Beijing - Hong Kong blir Land A - Beijing - Land A så det kommer inte funka precis som du skriver.

Får ringa visumcentret i Stockholm imorgon och fråga. Men med mindre än 2 veckor till avresa är det ju ganska tight.

Ser ut som att jag har 3 alternativ:

1. Fixa visum för 6 personer ( där flera har dubbla medborgarskap) och hinna få det godkänt i tid.

2. Hitta award för 6 personer direkt till Peking från Europa istället för Shanghai (ganska otroligt att 6 platser dyker upp)

3. Skifta om resplanen så vi åker Shanghai - Hong Kong - Phuket - Beijing. Detta skulle dock medföra kostnader och huvudvärk då vi redan bokat flyg mellan och att ytterligare flygningar skulle behöva bokas för att passa med hemresan.

Några tips? låter som att försöka fixa visum är ”enklast”.

EDIT: hmm, skulle det funka om vi från Shanghai (inom 24h) åker till ett mellanland typ Taiwan ( som precis som Hong Kong räknas separat) eller Seoul i Sydkorea? Gör vi det inom 24h från att vi landar i Shanghai så får vi inget transitvisum överhuvudtaget och vi kan åka från Taiwan eller Sydkorea till Beijing. När vi landar i Beijing får vi först då ett 144h transitvisum och kan fortsätta med resplanen till Hong Kong.

Så det skulle bli Shanghai - Taiwan/Sydkorea/annat land - Beijing - Hong Kong.
 
Last edited:

Thornado

Medlem
EDIT: hmm, skulle det funka om vi från Shanghai (inom 24h) åker till ett mellanland typ Taiwan ( som precis som Hong Kong räknas separat) eller Seoul i Sydkorea? Gör vi det inom 24h från att vi landar i Shanghai så får vi inget transitvisum överhuvudtaget och vi kan åka från Taiwan eller Sydkorea till Beijing. När vi landar i Beijing får vi först då ett 144h transitvisum och kan fortsätta med resplanen till Hong Kong.

Ja, det bör funka.
(men transitvisum kommer du ju få i Shanghai också)
 

Migato

Medlem
Ja, det bör funka.
(men transitvisum kommer du ju få i Shanghai också)
Jag som läste lite för snabbt. Ja det är 24h, 72 eller 144 transitvisum. Spelar det någon roll vilken jag väljer? Hittar en hel del billiga biljetter från Shanghai till Hanoi, Taipei och Seoul.

Antar att det inte är ett problem att få ett 24/72/144h transitvisum 1 gång i Shanghai och sedan ett 72/144h transitvisum i Beijing? Finns det begränsningar på hur många man kan få inom en viss tidsperiod eller så?

Kom på att vi kan byta plats på Hong Kong och Beijing i resplanen också.
Så Shanghai - Hong Kong - Beijing - Phuket bör också funka.

Tack för hjälpen, uppskattar det. Kunde blivit riktigt struligt detta:D
 
Toppen