Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

Bokade en enkel till PVG med SAS under poängkampanjen häromdagen. 25000 EB för 11h i SAS Business på A350 är för bra för att missa. Funderat några dagar på nu vart jag ska dra vidare för att kunna utnyttja fritt transitvisum-reglerna och det blir nog Vietnamn, Nha Trang eller Phu Qock. Har hemresa via KUL-SIN-CPH. Problem bara att billigaste flygningarna från Shanghai till Vietnamn går via kinesiska flygplatser som CUN, SZX eller TFU. Visst är det inte möjligt? Man måste fortfarande ha en internationell direktflight bokad ut ur Kina för att kunna nyttja 144-regeln?
 

Kevinator

Medlem
Bokade en enkel till PVG med SAS under poängkampanjen häromdagen. 25000 EB för 11h i SAS Business på A350 är för bra för att missa. Funderat några dagar på nu vart jag ska dra vidare för att kunna utnyttja fritt transitvisum-reglerna och det blir nog Vietnamn, Nha Trang eller Phu Qock. Har hemresa via KUL-SIN-CPH. Problem bara att billigaste flygningarna från Shanghai till Vietnamn går via kinesiska flygplatser som CUN, SZX eller TFU. Visst är det inte möjligt? Man måste fortfarande ha en internationell direktflight bokad ut ur Kina för att kunna nyttja 144-regeln?
Korrekt, du måste ut från Kina. Är det Shanghai kan du resa ut från Hangzhou eller Nanjing t.ex., det är närliggande provinser som räknas som samma region som SH, som du kan rära dig fritt inom på 144 tim transitvisum
 
Korrekt, du måste ut från Kina. Är det Shanghai kan du resa ut från Hangzhou eller Nanjing t.ex., det är närliggande provinser som räknas som samma region som SH, som du kan rära dig fritt inom på 144 tim transitvisum
Enligt ett annat forum går det att istället för 144-timmarsregeln använda något slags 24h-transfervisum och då ska det funka att tex landa från CPH på PVG och sedan resa vidare till SGN via SZX eller annan kinesisk hubb, bara man lämnar Kina inom 24h. Lite förvånande och nytt för mig...vågar man testa?
 

Maja

Medlem
Q: How is the duration of the 144-hour visa-free transit calculated?

A: The border inspection station will issue you a temporary entry permit, and the visa-free transit is calculated from 12am of the next day upon arrival. You can stay within the administrative areas of the Shanghai Municipality, Jiangsu and Zhejiang provinces without a visa for up to 144 hours.


Källa: Shanghai Municipal People's Government

Jag lämnar CPH den 25/10 kl 20:20 och anländer PVG 26/10 kl 13:35.

Mina 144h börjar 27/10 kl 00:00 om jag har förstått saken rätt?

Vilket betyder att jag måste ha lämnat Shanghai senast 23:59 den 1/11?
 
Toppen