Om slutdestination är Peking, så behöver man visum för Kina.. och då är det inte ett problem i Shanghai.
144h-visumet är ett transitvisum, som är till för att man reser Land A -> Shanghai -> Land B (som inte får vara land A). Du får inte resa till andra regioner i Kina på det visumet och du måste lämna landet samma väg som du kom in.
Vår reseplan ser ut såhär:
Frankfurt - Shanghai - Beijing - Hong Kong - Phuket.
Om jag förstår dig rätt och då Hong Kong räknas som annan region så skulle det funka om vi åker Frankfurt - Shanghai - Hong Kong - Beijing - Hong Kong?
Medan jag skrev det här så insåg jag att Hong Kong - Beijing - Hong Kong blir Land A - Beijing - Land A så det kommer inte funka precis som du skriver.
Får ringa visumcentret i Stockholm imorgon och fråga. Men med mindre än 2 veckor till avresa är det ju ganska tight.
Ser ut som att jag har 3 alternativ:
1. Fixa visum för 6 personer ( där flera har dubbla medborgarskap) och hinna få det godkänt i tid.
2. Hitta award för 6 personer direkt till Peking från Europa istället för Shanghai (ganska otroligt att 6 platser dyker upp)
3. Skifta om resplanen så vi åker Shanghai - Hong Kong - Phuket - Beijing. Detta skulle dock medföra kostnader och huvudvärk då vi redan bokat flyg mellan och att ytterligare flygningar skulle behöva bokas för att passa med hemresan.
Några tips? låter som att försöka fixa visum är ”enklast”.
EDIT: hmm, skulle det funka om vi från Shanghai (inom 24h) åker till ett mellanland typ Taiwan ( som precis som Hong Kong räknas separat) eller Seoul i Sydkorea? Gör vi det inom 24h från att vi landar i Shanghai så får vi inget transitvisum överhuvudtaget och vi kan åka från Taiwan eller Sydkorea till Beijing. När vi landar i Beijing får vi först då ett 144h transitvisum och kan fortsätta med resplanen till Hong Kong.
Så det skulle bli Shanghai - Taiwan/Sydkorea/annat land - Beijing - Hong Kong.