Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

Hachans

Medlem
Hej!

Lånar tråden.

Åker som ensam förälder till Shanghai med 8-åring nästa vecka. Stannar ett par dar dagar innan vi flyger vidare till Tokyo och därefter hemåt. Behöver jag något medgivande från min fru att resa ensam med barnet? Känner mig dum som inte kollat upp detta tidigare men så är läget.

Någon som har erfarenhet?

Du behöver medgivande från barnets andra förälder. Detta är kanske samma person som din fru men för vissa kanske det inte är samma.
 

intuition

Medlem
Har rest som ensam förälder flera gånger, inkl på de destinatinoner du nämner. Jag har alltid med ett medgivande-papper.
Det är vanligt att du och/eller barnet får frågor om resan, speciellt vid utresan ur schengen. Har inte behövt visa själva medgivandet.

Japan har formellt inget krav på medgivande, så vitt jag vet, så länge en förälder är med.
 

SK989

Medlem
Hej!

Lånar tråden.

Åker som ensam förälder till Shanghai med 8-åring nästa vecka. Stannar ett par dar dagar innan vi flyger vidare till Tokyo och därefter hemåt. Behöver jag något medgivande från min fru att resa ensam med barnet? Känner mig dum som inte kollat upp detta tidigare men så är läget.

Någon som har erfarenhet?
Jag har rest ensam med mina barn vid många tillfällen och har aldrig fått en fråga om tillstånd från barnens mamma (min fru). Tanken att ha med något papper som rör detta har ärligt talat aldrig slagit mig. Bevisvärdet av en papperslapp med en namnteckning på från någon som säger sig vara barnets andra vårdnadshavare är ju tämligen begränsat skulle jag säga.
 
Last edited:
Toppen