Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

eddo

Medlem
Jag har nog egentligen svaret själv men vill ändå vara 110% säker. Blev inget av rutten jag skrev om tidigare i tråden men har nu hittat en ny resa via PVG. Visst gäller visumfri transit om vi åker BKK-PVG-ZRH-ARN? Eftersom vi inkommer med en flight från Thailand och reser vidare till Schweitz.

Brukar det vara smidigt att nyttja, dvs kan jag räkna med att incheckningen i BKK har koll på visumfri transit eller brukar det kunna uppstå problem?

Jag har nog egentligen svaret själv men vill ändå vara 110% säker. Blev inget av rutten jag skrev om tidigare i tråden men har nu hittat en ny resa via PVG. Visst gäller visumfri transit om vi åker BKK-PVG-ZRH-ARN? Eftersom vi inkommer med en flight från Thailand och reser vidare till Schweitz.

Brukar det vara smidigt att nyttja, dvs kan jag räkna med att incheckningen i BKK har koll på visumfri transit eller brukar det kunna uppstå problem?
Hur lång tid på PVG?

intuition

Medlem
Rutten är OK.

Man kan inte räkna med att incheckning någonstans har koll på TWOV, tyvärr. Eller att systemen stödjer det. Tror att jag postade min nyliga erfarenhet (som visserligen var lite krångligare eftersom rutten var uppdelad på två biljetter):

CPH incheckning. Agent (i träning) visste inte, men den överordnade visste. Knappade hysteriskt, ringde back-office och sa till sist att hon inte kunde lägga in att dokument kollats för TWOV och att jag skulle vara beredd på problem på vägen.
CPH gaten: "Computer says no". Agenten förstod efter en kort förklaring och uppvisande av alla biljetter men det tog minst 5 minuter att fixa
CAI gaten: "Computer says no". Agenten förstod efter kort förklaring och alla biljetter, men tog minst 10 minuter att få igenom
Väl i kina inga problem, fylla i papper och få TWOV på en kort stund

eddo

Medlem
Hur lång tid på PVG?
<24h. Troligen 5-6h.
Rutten är OK.

Man kan inte räkna med att incheckning någonstans har koll på TWOV, tyvärr. Eller att systemen stödjer det. Tror att jag postade min nyliga erfarenhet (som visserligen var lite krångligare eftersom rutten var uppdelad på två biljetter):

CPH incheckning. Agent (i träning) visste inte, men den överordnade visste. Knappade hysteriskt, ringde back-office och sa till sist att hon inte kunde lägga in att dokument kollats för TWOV och att jag skulle vara beredd på problem på vägen.
CPH gaten: "Computer says no". Agenten förstod efter en kort förklaring och uppvisande av alla biljetter men det tog minst 5 minuter att fixa
CAI gaten: "Computer says no". Agenten förstod efter kort förklaring och alla biljetter, men tog minst 10 minuter att få igenom
Väl i kina inga problem, fylla i papper och få TWOV på en kort stund
Tack, låter ju inte supersmidigt...

Tack, låter ju inte supersmidigt...
Jodå, det ska inte vara några problem. Var påläst och ta lite extra tid för incheckning och var på plats vid gaten i tid ifall de behöver kolla med backoffice. Väl på PVG är detta rent rutinärende för immigration. Ha allt utskrivet på papper så slipper du lämna fram telefonen; flygbokningar och hotell.

intuition

Medlem
Precis, ha biljetter mm på papper och kom inte i sista minuten till allt så är det inga problem.
Osmidigt, ja troligen. Men att slippa skaffa visa spar ju både tid, pengar och en massa frustration

Dags att väcka den här tråden vid liv eftersom många har funderingar kring transit i Kina pga SAS Eurobonus millionarie promo.

Det verkar inte finnas någon tråd här om 24h visafree transit, men bra att samla allt på ett ställe. 24h visafree kanske inte är så välkänt för alla här.

24h visafree infördes efter att Kina öppnade upp efter covid, för att få fart på trafiken. 48h/72h/144h finns också kvar, så detta är utöver med andra regler (bla utan regionbegränsning) vilket ibland förvirrar till det.

Bra info:

Flygplatser som ingår:

Daxing Airport, Shanghai Pudong Airport, Hangzhou Xiaoshan Airport, Xiamen Gaoqi Airport, Guangzhou Baiyun Airport, Shenzhen Bao’an Airport, Chengdu Tianfu Airport, and Xi’an Xianyang Airport.

Det går alltså således bra att tex flyga, med olika bolag på separata biljetter, CDG-PVG-XMN-TPE eller HAN-SZX-PEK-ICE och liknande om du lämnar Kina inom 24h.

Inga problem i immigration om du har allt på papper och kan visa upp att du ska lämna kina, men såklart har inte all incheckningspersonal världen över koll på detta. Hänvisa då till TravelDoc, tex här:

caberg

Medlem
Jag flyger SGN-XMN och XMN-TSA på separata bokningar med Xiamen Airlines samma dag, med fem timmars transfer tid.
Min förhoppning är att Xiamens check-in i SGN kan hjälpa mig att även checka in på nästa flyg till TSA, eftersom jag förväntar mig att online-incheckning inte fungerar då jag inte ens kommer åt min bokning online. Om detta inte är möjligt antar jag att jag behöver ett 24-timmars TWOV i XMN för att kunna gå igenom passkontrollen och checka in på nytt. Jag har dock läst att transferdesk på en flygplats som är en hubb för flygbolaget, i detta fall Xiamen Airlines på XMN, kan hjälpa till med incheckning till nästa flyg. Någon som testat liknande?

Min andra fråga gäller TWOV: när man fyller i den blå TWOV-lappen ska man ange boende. Hur löser man detta om man bara har en kort transfer och endast ska checka in landside isåfall?

Toppen