Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Litet dilemma:

Har JFK-LHR-CDG med Virgin och AF i business som enkelresa, ska lägga till feeder hem till ARN när det blir tillgängligt. Bokade denna i veckan då det efter lång tids väntan dök upp en plats med Virgin i business på rätt datum. Delta One lounge på JFK är riktigt trevlig så det är en extra bonus.

Nu dök det upp MCI-JFK med DL i business som jag ringde in och försökte lägga till. Går inte säger agenten, utan Delta feeder domestic måste läggas till när man bokar biljetten.

Flög samma sträcka i fjol på separata biljetter och då kunde DL personal vid checkin i MCI checka väskan hela vägen så bytet på JFK gick smidigt.

Flighten jag vill lägga till gör att jag har 3h drygt för byte på JFK.

Hade ni bokat en separat award MCI-JFK eller hade ni chansat och bokat av hela resan med förhoppning att Virginflighten går tillbaka till inventory och allt allt bokas sammanhängande som en PNR och inga extra poäng dras för MCI-JFK?

Är väldigt tunnsått med platser tillbaka från USA så rätt osugen på att boka av. Sparar 30K poäng med blir en del avgifter för avbokning samt ny Skyteam bokning. 750kr avbokning plus 900 någonting för ny bokning väl?
Om du inte redan gjort det, prova HUACA några gånger? Reglerna är så otydliga ändå, så någon agent kanske löser det åt dig

Hm, konstigt att du får felkod. SAS och KLM/AF brukar ha samma bokningsreferens.

Jag hade provat att försöka hitta resan på AFs hemsida med bokningsref. Om det inte funkar, prova att chatta med SAS och fråga om de kan se en annan PNR som KLM kan tänkas använda. Så har jag gjort när jag åkt med carriers som har andra PNR.
Jag brukar ringa sas för att få seating på KLM flyg. Annars försöka vis KLM, men inte inloggad på ett eventuellt flying blue konto så att frequent flyer kort inte ändras. Dvs använd manage my booking. Har använt samma bokningsref vad jag kan komma ihåg

Om du inte redan gjort det, prova HUACA några gånger? Reglerna är så otydliga ändå, så någon agent kanske löser det åt dig

Ja sant! Agenten jag pratade med sa att de inte kunde se tillgänglighet och att det kan bero på att den måste bokas från början. Men en HUACA är helt klart värt det.

Ja sant! Agenten jag pratade med sa att de inte kunde se tillgänglighet och att det kan bero på att den måste bokas från början. Men en HUACA är helt klart värt det.
Ah, men det är sant att vissa flyg går inte att bygga ihop som förr "leg-for-leg", men vissa äldre agenter brukar veta hur man kommer runt det :)

Litet dilemma:

Har JFK-LHR-CDG med Virgin och AF i business som enkelresa, ska lägga till feeder hem till ARN när det blir tillgängligt. Bokade denna i veckan då det efter lång tids väntan dök upp en plats med Virgin i business på rätt datum. Delta One lounge på JFK är riktigt trevlig så det är en extra bonus.

Nu dök det upp MCI-JFK med DL i business som jag ringde in och försökte lägga till. Går inte säger agenten, utan Delta feeder domestic måste läggas till när man bokar biljetten.

Flög samma sträcka i fjol på separata biljetter och då kunde DL personal vid checkin i MCI checka väskan hela vägen så bytet på JFK gick smidigt.

Hade ni bokat en separat award MCI-JFK eller hade ni chansat och bokat av hela resan med förhoppning att Virginflighten går tillbaka till inventory och allt allt bokas sammanhängande som en PNR och inga extra poäng dras för MCI-JFK?

Är väldigt tunnsått med platser tillbaka från USA så rätt osugen på att boka av. Sparar 30K poäng med blir en del avgifter för avbokning samt ny Skyteam bokning. 750kr avbokning plus 900 någonting för ny bokning väl?
Problemet är att MCI-JFK, per definition, inte är en feeder, och då gäller heller inte undantaget i regelverket som finns specifikt för feeders. SAS har en publicerad definition av vad som räknas som feeder. Istället är det här frågan om ett nytt vanligt segment, och då gäller alla vanliga (delvis opublicerade) regler om hur en biljett får sättas ihop.

Testade HUACA nu. Agenten kom längre denna gång, kunde se tillgänglighet etc. men hävdar att Delta har reserverat dessa för sina kunder och sannolikt släpper de dem till SAS så de är bokningsbara inom någon månad. Låter konstigt tycker jag..?

Litet dilemma:

Det är inte så att de bara tog dig bokstavligt på feeder? Det är väl bara till/från vissa hubbar man kan lägga på en feeder. I ditt fall handlar det väl om en ändring?

Det är inte så att de bara tog dig bokstavligt på feeder? Det är väl bara till/från vissa hubbar man kan lägga på en feeder. I ditt fall handlar det väl om en ändring?

Det var bara jag som uttryckte mig slarvigt. Vi konstaterade att det rör sig om en ändring. Verkar inte ha spelat någon roll.

Svarar mig själv. Tredje gången gillt som man brukar säga! Pratade med en kompetent agent som fixade det utan problem. Jag kan se tillägget i itineraryn och platsen är reserverad men agenten sa att biljetten inte är utställd än, det kan ta någon dag. Håller tummarna att det inte blir något strul.

1. Du kan bara använda voucher på bokningar med 1-2 personer tyvärr. Du får köra en bokning med 2 vuxna och en annan bokning med vuxen+infant.

2. Varierar med bolag. KLM är jag inte helt säker på, men med AF har det krävts minst silverstatus. Har för mig att KLM är lite generösare, men låter någon annan som vet svara här.
Tack!

Vad dåligt, en av de ”vuxna” är ett tonårigt barn som jag gärna hade sett sitta med oss andra. Har två vouchers, ska testa att boka var för sig och sen sammanfoga bokningarna via telefon (då kanske agenten kan seata oss).

Toppen