Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag antar det, men om jag ändrar har jag redan kvar, avbokar jag får jag ju betala ny bokningsavgift? Eller är jag helt fel ute?
Som jag förstått är det att de infört avbokningsavgift även på Skyteam-bokningar + höjt bokningsavgiften som man dock får tillbaka istället. Men har inte gjort det själv så någon annan kanske kan bekräfta :)

”Avgifter för ändringar och avbokningar:
Inom Europa: 250 SEK/250 NOK/175 DKK/25 EUR/25 USD/32 CAD per resenär
Internationellt: 750 SEK/750 NOK/525 DKK/75 EUR/75 USD/96 CAD per resenär

Bokningsavgifter återbetalas vid avbokning.”

Två frågor.

1. Jag ska boka en resa med KLM för 3 vuxna och en infant. På SAS sida kan jag inte applicera voucher. Måste jag ringa in? Kostar detta något?

2. Kan man fortfarande välja seating? Har inte bokat med annat Skyteambolag.

Det går fint att boka ben-ben så länge allt är i samma klass. Hur menar du med vouchers?

1. Det måste ju vara tillåtet som en ombokning. Men krävs ju rätt mycket för just LAX-PPT ska dyka upp exakt runt det datumet. Om du inte kan nöja dig med eco/prem eco.
2. Open-jaw mellan olika zoner har väl aldrig varit tillåtet? Du hade nog bara tur 2024.
Det sades för något år sen att de inte hade stöd för ben-för-ben. Har du bokat ben för ben nyligen? Om ja, dela gärna ett exempel :)

Vouchers = hjärnsläpp. Skulle skriva: ”eller gäller det bara feeder?”, haha.

Kan vara att jag haft tur med open jaw över flera zoner, men då har jag haft tur flera gånger!

Två frågor.

1. Jag ska boka en resa med KLM för 3 vuxna och en infant. På SAS sida kan jag inte applicera voucher. Måste jag ringa in? Kostar detta något?

2. Kan man fortfarande välja seating? Har inte bokat med annat Skyteambolag.
1. Du kan bara använda voucher på bokningar med 1-2 personer tyvärr. Du får köra en bokning med 2 vuxna och en annan bokning med vuxen+infant.

2. Varierar med bolag. KLM är jag inte helt säker på, men med AF har det krävts minst silverstatus. Har för mig att KLM är lite generösare, men låter någon annan som vet svara här.

• Gilla
Reactions: Kii
2. Varierar med bolag. KLM är jag inte helt säker på, men med AF har det krävts minst silverstatus. Har för mig att KLM är lite generösare, men låter någon annan som vet svara här.

Har en awardresa med KLM bokad, men Seat knappen i SAS appen är ej klickbar. Och att söka på Booking ref som jag fick av SAS på KLMs hemsida resulterar i felkod.
Gissar på att KLM har en egen booking ref i sina system, men vad den är vet jag inte..
Edit: är EB silver

Har en awardresa med KLM bokad, men Seat knappen i SAS appen är ej klickbar. Och att söka på Booking ref som jag fick av SAS på KLMs hemsida resulterar i felkod.
Gissar på att KLM har en egen booking ref i sina system, men vad den är vet jag inte..
Edit: är EB silver
Hm, konstigt att du får felkod. SAS och KLM/AF brukar ha samma bokningsreferens.

Jag hade provat att försöka hitta resan på AFs hemsida med bokningsref. Om det inte funkar, prova att chatta med SAS och fråga om de kan se en annan PNR som KLM kan tänkas använda. Så har jag gjort när jag åkt med carriers som har andra PNR.

Det sades för något år sen att de inte hade stöd för ben-för-ben. Har du bokat ben för ben nyligen? Om ja, dela gärna ett exempel :)

Vouchers = hjärnsläpp. Skulle skriva: ”eller gäller det bara feeder?”, haha.

Kan vara att jag haft tur med open jaw över flera zoner, men då har jag haft tur flera gånger!
Senaste bokningen jag gjorde var en slags ben-ben, det fanns GOT-CDG-PPT men agenten kopplade bort en del av resan för istället lägga på ett annat ben dagen efter GOT-AMS-CDG-PPT. Det får väl räknas som ben-ben? Var ju inte feeder eftersom det lades in direkt vid bokning.

Senaste bokningen jag gjorde var en slags ben-ben, det fanns GOT-CDG-PPT men agenten kopplade bort en del av resan för istället lägga på ett annat ben dagen efter GOT-AMS-CDG-PPT. Det får väl räknas som ben-ben? Var ju inte feeder eftersom det lades in direkt vid bokning.
Tack för svar! Ja då verkar det ju som att det finns teknisk möjlighet, kanske… tror du jag kan lägga på LAX-PPT på en europa-LAX vid senare tillfälle? Nu när jag skriver detta tänker jag att det kanske inte går eftersom det blir ben för ben, men vid ett separat tillfälle, och i efterhand ska det endast gå att lägga på feeder..?

(Bortse från om LAX-PPT dyker upp eller ej, jag är intresserad av om det är öht möjligt)

Litet dilemma:

Har JFK-LHR-CDG med Virgin och AF i business som enkelresa, ska lägga till feeder hem till ARN när det blir tillgängligt. Bokade denna i veckan då det efter lång tids väntan dök upp en plats med Virgin i business på rätt datum. Delta One lounge på JFK är riktigt trevlig så det är en extra bonus.

Nu dök det upp MCI-JFK med DL i business som jag ringde in och försökte lägga till. Går inte säger agenten, utan Delta feeder domestic måste läggas till när man bokar biljetten.

Flög samma sträcka i fjol på separata biljetter och då kunde DL personal vid checkin i MCI checka väskan hela vägen så bytet på JFK gick smidigt.

Flighten jag vill lägga till gör att jag har 3h drygt för byte på JFK.

Hade ni bokat en separat award MCI-JFK eller hade ni chansat och bokat av hela resan med förhoppning att Virginflighten går tillbaka till inventory och allt allt bokas sammanhängande som en PNR och inga extra poäng dras för MCI-JFK?

Är väldigt tunnsått med platser tillbaka från USA så rätt osugen på att boka av. Sparar 30K poäng med blir en del avgifter för avbokning samt ny Skyteam bokning. 750kr avbokning plus 900 någonting för ny bokning väl?

Toppen