Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Är det så verkligen?

Jag har fått tillbaka allting: poäng + pengar (+voucher) när jag avbokat inom 24 h. SkyTeam award.
Så tolkar jag texten på SAS hemsida, jag har ingen egen erfarenhet.
@hco hur tolkar du texten, om du bortser från din egen erfarenhet?

Kan hålla med om att texten ”avboka kostnadsfritt inom 24hrs från bokning (poäng återbetalas)” är udda, för det gäller ju fram till 24hrs innan avgång. :rolleyes:

Så tolkar jag texten på SAS hemsida, jag har ingen egen erfarenhet.
@hco hur tolkar du texten, om du bortser från din egen erfarenhet?

Kan hålla med om att texten ”avboka kostnadsfritt inom 24hrs från bokning (poäng återbetalas)” är udda, för det gäller ju fram till 24hrs innan avgång. :rolleyes:
Jag förstår hur du menar utifrån texten.

Jag tror bara det är dåligt formulerat. Jag tror att första punkten under Ändringar och avbokningar ska läsas för sig. Textförfattaren har jobbat lite med indrag senare i punktlistan för att visa vilka punkter som hänger ihop. Men borde ha jobbat lite mer. =)

Har fått en (oacceptabel) ändring i en bonusresa där hemresan flyttats fram en dag, samt att en mellanlandning lagts till på 12+ timmar. På hemsidan får jag alternativen att godkänna eller avboka, under avboka står följande:

"Du kan avboka din bokning och få en återbetalning om ditt flyg ställdes in eller om den planerade avgången ändrades med mer än en timme.*"

Det står även "Återbetalbara belopp är baserade på SAS biljettregler och beräknas automatiskt om du avbokar hela bokningen." lite längre fram i dialogen.
Innebär det att man åker på att betala 750kr per person?

Har fått en (oacceptabel) ändring i en bonusresa där hemresan flyttats fram en dag, samt att en mellanlandning lagts till på 12+ timmar. På hemsidan får jag alternativen att godkänna eller avboka, under avboka står följande:

"Du kan avboka din bokning och få en återbetalning om ditt flyg ställdes in eller om den planerade avgången ändrades med mer än en timme.*"

Det står även "Återbetalbara belopp är baserade på SAS biljettregler och beräknas automatiskt om du avbokar hela bokningen." lite längre fram i dialogen.
Innebär det att man åker på att betala 750kr per person?
Vid ändringar är det allt tillbaka! Men du kan ju avvakta medan du letar efter nytt alternativ

Någon som har erfarenhet av married segments på Vietnam Airlines? Kan man boka och sen ringa in och bryta loss eller är det lika kört som på AF?

Exempel:
Hittar FRA-CPH-AMS-MUC-SGN men söker jag från CPH eller MUC finns inget.

Känns ju lite märkligt om det är married med 3 olika bolag, eller?

Går det alls att boka ben-för-ben längre, eller är det bara vouchers?

Letar efter en Europa - PPT utresa men hittar bara till LAX än så länge. Har redan hemresa PPT-CDG bokad (bokning #1). Kan ju då inte boka open jaw eftersom LAX och PPT inte är i samma zon, så tänkte ev. boka till LAX på separat bokning (bokning #2) så länge. Om det dyker upp en LAX-PPT hade det varit nice att kunna lägga på den på bokning #2, så att jag får till Europa-LAX-PPT.

Frågor:
1. Kan jag lägga på en LAX-PPT på en resa Europa-LAX?
2. Har dock förstått det som att open jaw numera endast är tillåtet inom samma zon - någon som har uppdaterad erfarenhet på om det stämmer?
Jag har gjort en open jaw mellan olika zoner tidigare, dock senast 2024.

Tack!

Det går fint att boka ben-ben så länge allt är i samma klass. Hur menar du med vouchers?

1. Det måste ju vara tillåtet som en ombokning. Men krävs ju rätt mycket för just LAX-PPT ska dyka upp exakt runt det datumet. Om du inte kan nöja dig med eco/prem eco.
2. Open-jaw mellan olika zoner har väl aldrig varit tillåtet? Du hade nog bara tur 2024.

Har bokat en resa för 5 pax i business men letat flera månader efter hemresa men hittar inget trots att jag sökt i flera månader.
Kan man ”rädda” avgiften man betalt för att boka 5 pax i c genom att ändra resan istället för att avboka?
Om jag tex hittar en t&r för samma tidsperiod och lyckas ”bara” göra en ändring både på utresa och hemresa?
Tar tacksamt emot andra tips för att inte bara vaska 5000 om jag måste avboka.

Har bokat en resa för 5 pax i business men letat flera månader efter hemresa men hittar inget trots att jag sökt i flera månader.
Kan man ”rädda” avgiften man betalt för att boka 5 pax i c genom att ändra resan istället för att avboka?
Om jag tex hittar en t&r för samma tidsperiod och lyckas ”bara” göra en ändring både på utresa och hemresa?
Tar tacksamt emot andra tips för att inte bara vaska 5000 om jag måste avboka.
Blir inte kostnaden densamma, avbokning = 750x5 och samma för ombokning? Skyteam-avgiften får man ju tillbaka vid avbokning om det är den du tänker på? Eller missförstår jag detta.

Toppen