Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

sk-sthlm

Medlem
Hej!

Jag ska för första gången försöka boka en Star Alliance-award. Jag hittar tillgänglighet i business, med South African dit och Egypt Air hem. Jag förstår att tillgängligheten kan skilja sig mellan United och SAS, men jag undrar ändå vad min bästa strategi här är, eftersom det verkar lite hit and miss med Tallinn:

Den första agenten biljetterna med South African, men inte hemresan med Egypt Air. Den andra hittar ingen av dessa (detta var i fredags, men på United ser jag dem fortfarande).

1. Är det så att Egypt Air-tillgänglighet på United inte finns på SAS, så att man kan glömma att boka med dem helt?
2. OM man hittar tillgänglighet på flyg på Uniteds hemsida sträcka för sträcka, kan man då lägga till dessa? Exempelvis så hittar jag ARN-ZRH-LHR-JNB-CPT - kan man då ge flygnummer och datum till agenten och be dem lägga till det? Gör man det samtidigt, eller bättre efteråt? Eller kan det vara så att det finns "fantomtillgänglighet" som bara kommer ställa till det, så att det är bättre att boka separata biljetter ARN-LHR och JNB-CPT?

Stort tack för all hjälp jag kan få, och ursäkta om detta hamnade i fel forum!

Vänliga hälsningar

Anders
 

palmen

Moderator
Hej!

Jag ska för första gången försöka boka en Star Alliance-award. Jag hittar tillgänglighet i business, med South African dit och Egypt Air hem. Jag förstår att tillgängligheten kan skilja sig mellan United och SAS, men jag undrar ändå vad min bästa strategi här är, eftersom det verkar lite hit and miss med Tallinn:

Den första agenten biljetterna med South African, men inte hemresan med Egypt Air. Den andra hittar ingen av dessa (detta var i fredags, men på United ser jag dem fortfarande).

1. Är det så att Egypt Air-tillgänglighet på United inte finns på SAS, så att man kan glömma att boka med dem helt?
2. OM man hittar tillgänglighet på flyg på Uniteds hemsida sträcka för sträcka, kan man då lägga till dessa? Exempelvis så hittar jag ARN-ZRH-LHR-JNB-CPT - kan man då ge flygnummer och datum till agenten och be dem lägga till det? Gör man det samtidigt, eller bättre efteråt? Eller kan det vara så att det finns "fantomtillgänglighet" som bara kommer ställa till det, så att det är bättre att boka separata biljetter ARN-LHR och JNB-CPT?

Stort tack för all hjälp jag kan få, och ursäkta om detta hamnade i fel forum!

Vänliga hälsningar

Anders
1: Ingen erfarenhet av just Egypt Air men det kan absolut skilja mellan vad United kan boka och vad SAS kan boka hos dom. Tex brukar jag få upp tillgänglighet med Air China men dessa har aldrig SAS kunnat se när jag försökt boka det.
2: Ja du kan flyga med flera stopp och så länge du ger agenten flight för flight så ska de kunna boka detta om de hittar tillgängligheten. Börja med att fråga om LHR-JNB i och med att den är svårast att få till. Det kan dock vara så att vissa av dessa flighter inte går att boka, men enda sättet att få reda på det är att ringa in. SAS har dessutom bättre tillgänglighet inom Europa på andra flygbolag än vad man hittar på United så kan finnas andra möjligheter.

Även om inte allt i första posten i denna tråd är 100% korrekt längre med tanke på hur mycket de släppt på reglerna så skulle jag råda alla till att läsa första inlägget i alla fall för att få ett hum om hur det fungerar.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Vi skapar upp denna tråd för att ha en generell tråd för frågor om eurobonus bokningar.
Mycket av dessa frågor hamnar i 2-4-1 voucher tråden som inte rör själva vouchern utan mer vad man kan boka och hur man gör det.

Vi kommer uppdatera första inlägget här med relevant information för hur man bokar en award-resa och vilka regler som finns mm.

//Moderator
 
Boknings-tricks
Jag håller på att söka efter en 2-veckors resa till Japan i maj nästa år med Amex 2-4-1. Ett problem tror jag är att de som bokar en vecka ser sin hemresa före min dyker upp och då hinner boka sin resa innan min ToR-resa finns att boka. Känns problemet igen? Är en lösning att första boka en kort resa och sedan vänta på en senare returresa och boka om?
Ett annat problem är jag behöver åka UME-ARN och är då beroende av att SAS släpper resor. vilket sker senare än t.ex. ANA släpper sina resor och här vet jag inte om ombokning är en lösning.
Vad är tillåtet vid en ombokning? Klass antar jag, och datum. Men är det OK att byta den flygplats man startar från på en ToR-resa?
 

RickardG

Medlem
Boknings-tricks
Jag håller på att söka efter en 2-veckors resa till Japan i maj nästa år med Amex 2-4-1. Ett problem tror jag är att de som bokar en vecka ser sin hemresa före min dyker upp och då hinner boka sin resa innan min ToR-resa finns att boka. Känns problemet igen? Är en lösning att första boka en kort resa och sedan vänta på en senare returresa och boka om?
Ett annat problem är jag behöver åka UME-ARN och är då beroende av att SAS släpper resor. vilket sker senare än t.ex. ANA släpper sina resor och här vet jag inte om ombokning är en lösning.
Vad är tillåtet vid en ombokning? Klass antar jag, och datum. Men är det OK att byta den flygplats man startar från på en ToR-resa?
Boka Arlanda till Japan så fort du hittar något lämpligt, med hemresa på ett tillfälligt datum i valfri klass. Så fort hemresan som du vill ha dyker upp så ringer du in en ändring för 150kr/pers.
När resor mellan Umeå och Arlanda finns tillgängliga ringer du in en ändring till och får med dessa ben. Ytterligare 150 pix per pers går åt.
 

Berglund

Medlem
Vanligtvis kommer de tillbaka inom ett par dagar. Lite som med att flygningar inte krediteras direkt utan det tar någon dag. Det är möjligt att Tallinn ser poängen direkt men att de inte dyker upp synliga på mitt eget konto förrän det gjorts någon nattkörning.
 
Toppen