Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Ny taktik sedan bytet till skyteam.

"Lockbetet" (Teaser Inventory)
Genom att släppa en stol åt ett håll dyker resan upp i sökresultaten när du letar efter biljetter. Flygbolagen vet att när du väl har hittat en Business-stol ut, drabbas du lätt av "Loss Aversion" – du vill inte släppa den fina stolen du precis hittat.
Resultatet? Du bokar Business ut, och tvingas acceptera Ekonomi eller svindyra poäng/pengar på vägen hem för att "rädda" resan.
Tror att det ligger något i den analysen. Men riskfyllt för bolaget att göra så. Jag har varit otrogen och tagit det billigaste flyget hem oavsett bolag/allians i motsvarande lägen. Om de kör fulspel gör jag så också.

Jag har en bonusresa som innefattar KLM och Delta, som bokades utan en 241-voucher, pga att jag inte hade någon då. Sedan bokningen gjordes har jag tjänat in en voucher, och nu har jag fått mail om en ändring i rutten (avgången är 55 min tidigare, via annan flygplats, ankomsten samma tid), som SAS ber mig acceptera.
Kan jag ringa in, och i samband med att jag accepterar ändringen, lägga på den intjänade vouchern på bokningen? Någon som har erfarenhet av liknande situationer?
Svarar mig själv om någon skulle ha samma fråga framöver. Fick svaret från två olika personer (som verkade relativt insatta) att de inte kan applicera vouchern i efterhand, oavsett vilken ändring som sker av flygbolagen. Vouchern måste vara intjänad vid det initiala bokningstillfället.

Svarar mig själv om någon skulle ha samma fråga framöver. Fick svaret från två olika personer (som verkade relativt insatta) att de inte kan applicera vouchern i efterhand, oavsett vilken ändring som sker av flygbolagen. Vouchern måste vara intjänad vid det initiala bokningstillfället.
Det man kan göra är ju att avboka utan avbokningsavgift och boka på nytt med voucher, men det är stor risk att platserna försvinner.

Har någon bokat en bonusresa med TAP till Brasilien? Jag får bara felmeddelande after steget där man fyller i passagerares information…

Svara mig själv här. Den enda sättet att boka med TAP blev att ringa.
Antar att det ska aldrig gå att boka online så länge det är fel poäng värde som visas online, 108k istället för 114k för en enkel business resa Europa-Brasilien.
Fick även konstatera att en bokning med TAP kan bara ha TAP eller SAS i den. Det går inte att blanda andra bolag, inte ens på olika riktning i bokningen. Det står tydligt i reglerna men jag antog att det var typ att man kan inte blanda klasser i samma riktning, men nej. I online sökning får även meddelande att man kan inte välja andra bolag i fall man har valt ett TAP flyg för utresa, så den delen har SK IT gjort klart haha.

Testade även nu att se om det går att boka en Europa resa med TAP och där visas rätt poäng summan och då går man hela vägen till betalningssidan - så antar att felet ligger bara mellan Europa-Sydamerika, hittade inte flyg för att testa hur det är med Europa-Nordamerika…
Här är min bokning:
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: TAP
Kabinklass: Business
Avreseort: AMS
Destination: GRU / FOR (open jaw)
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 95.000p + 1st Amex 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 2.947kr ink. ändringsavgift
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): juni 2027
Bokad: augusti 2026
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares sök
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0 (2 samtal för tur och retur)

AMS-LIS - TAP - A320neo - Business
LIS-GRU - TAP - A330neo - Business
FOR-LIS - TAP - A330-200 - Business
LIS-FOR - TAP - A320neo - Business

TAP flyg till Brasilien dök upp på SAS partner sökningen under juli. Men man fick alltid felmeddelande när man försökte att boka de online. Jag provade att ringa och då fick jag en väldigt kompetent agent som nämnde att hon behövde “söka på ett annat system, för TAP får man inte träff på Skyteam sökningen”. Då fick jag min utresa precis som jag såg online, man kunde bara hitta från AMS, fanns inget ARN-LIS…
Insåg efter det att när man har TAP på bokningen, det är bara TAP eller SAS som kan ha lägga på bokningen och då blev det att lägga retur med TAP också. Jag behövde inte vänta på AF flyg att släppas på mitt retur datumet.
Sedan det skulle vara open-jaw i Brasilien, retur resan blev också till AMS. Hoppas att feeder flight med SAS blir möjligt att lägga utan problem. Just nu hittar jag bara feeder till hemresa, så inget jag kan lägga nu, behöver hela vägen ARN-AMS-ARN för att inte hamna i double-open-jaw…

Efter bokningen blev klar, konstaterade jag att på online sökningen visas TAP flyg med fel poäng summan, 108k istället för 114k för enkel business, så antar att det är därför man inte lyckas att boka online.

En märklig situation med SAS anslutningsflyg på en EB skyteam award - SAS app och sajt vill ha 300kr för sittplats på SAS-flygen. Virging-flygen kostar inte.

Det löser sig ju säkert om jag ringer SAS, bara undrar om någon vet var problemet sitter. Först trodde jag att det var pga SK op by Connect flyg, men där var även rena SK-flyg som kostade. Det enda andra udda jag ser är att SK-flygen inte visas som award i appen utan ser ut som revenue-flyg. Men oavsett biljett-typ ska diamond ha fria platser på ett sas-flyg, vad kan trigga att både app och sajt inte accepterar EBD-numret i bokningen?

Last edited:
En märklig situation med SAS anslutningsflyg på en EB skyteam award - SAS app och sajt vill ha 300k sittplats på SAS-flygen. Virging-flygen kostar inte.

Det löser sig ju säkert om jag ringer SAS, bara undrar om någon vet var problemet sitter. Först trodde jag att det var pga SK op by Connect flyg, men där var även rena SK-flyg som kostade. Det enda andra udda jag ser är att SK-flygen inte visas som award i appen utan ser ut som revenue-flyg. Men oavsett biljett-typ ska diamond ha fria platser på ett sas-flyg, vad kan trigga att både app och sajt inte accepterar EBD-numret i bokningen?
Hände mig på en Skyteambokning också med en SAS feeder från CDG, lyckades alldeles utmärkt välja vilket säte jag ville hos AF, men i SAS appen/webben så skulle SAS ha betalt, chattade med en som vanligt inkompetent person som knappt förstod något, men till slut trillade en polett ned har jag för mig.

En märklig situation med SAS anslutningsflyg på en EB skyteam award - SAS app och sajt vill ha 300kr för sittplats på SAS-flygen. Virging-flygen kostar inte.

Har du testat att ta bort EBD och lägga till det igen? Och då segment för segment. Jag har varit med om att det ser okej ut men funkar inte men efter att ha lagt in det på respektive segment så ”låstes det upp”.

Toppen