Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Är det enbart vid de där tillfällena som bolagen släpper platser, eller släpps det även närmare inpå avgång ibland?
Det är bara en indikation på när bolagen tidigast kan släppa platser. Ja, AF/KLM släpper eko och business vid olika tidpunkter, min notering ovan gäller business. Ex, du bokar AMS-CGK med Garuda, du kan lägga till feeder med KLM i eko, men måste vänta 2 månader innan KLM släpper business.
AF/KLM släpper platser vad det verkar lite helt random, plötsligt finns det platser till BKK/SIN 3-6 månader ut, jag ser inget mönster.

Fick ett mail om en tidtabellsändring på en flight på en bokad resa, ett av flygen flyttades fram 30 min. Fick nya e-ticket PDF:er utskickade av SAS en timme senare? Är det något nytt?

Det är korrekt hanterat av SAS. Tyvärr så sker det inte alltid.
De hade ju kunnat vara tydligare kring vad det är som ändrats. Tycker alltid man får ta fram gamla biljetter och jämföra.

Men ett tips för att slippa det är ju att ha bevakning via reseassistenten då får man push och tydlig info om vad som ändrats.
1789197703165.png

Har ni alla andra så att valbara awards förändras när man bockar i vouchers?

Jag har två vouchers (Premium+Elite) och outputen av valbara awards är helt olika på samtliga tre olika söksätt (ingen voucher/voucher1/voucher2) på exakt samma datum med samma antal pax.
Vissa av awardsen finns kvar men poängen reduceras inte med vouchern medan andra valbara resor reduceras. Det rör sig inte om 2x pts partners.

Bugg eller feature? Kommer det funka att ringa in eller är det phantom?

Supersegt att söka partnerawards
Ser ut som att det går att boka China Eastern men när man kommer till betalsidan Hoppsan ett fel har inträffat

Jag skrev det här i Amex 2-4-1-tråden förra veckan, men efter att inte ha fått något svar där tror jag att frågorna egentligen lämpar sig bättre för den här tråden:

Jag ser att många frågat om alla avgifter kopplat till bokningar av poängresor med partnerbolag, och jag tycker inte att informationen på SAS hemsida är tillräcklig, samtidigt som det första inlägget i den här tråden inte verkar vara uppdaterat. Kan någon hjälpa mig att räta ut alla frågetecken?

Bokningsavgift "250–950 SEK per resenär, beroende på resa och reseklass"
1. Jag utgår från att det är 950 SEK för businessklass på långdistansflyg?

"En serviceavgift tillkommer för bokningar via telefon, om bokning inte kan göras online"
2. Hur stor är den?
3. Kostar det alltid extra att boka partnerresor via telefon, även resor som inte är möjliga att boka online?

"Avgifter för ändringar och avbokningar: Internationellt: 750 SEK"
"Bokningsavgifter återbetalas vid avbokning"
4. Jag tolkar det som att (vid avbokning) de 950 kronorna återbetalas, men inte eventuella serviceavgifter för telefonbokningar, eller avgifter som tidigare har betalats för ändringar, och att de behåller 750 SEK. Korrekt?
5. Tillkommer serviceavgiften för bokning via telefon när man gör ändringar, eller gäller den bara när man får hjälp med nya bokningar? Avbokningar antar jag är möjliga att göra själv online, men ändringar kräver väl telefonsupport?

Jag skrev det här i Amex 2-4-1-tråden förra veckan, men efter att inte ha fått något svar där tror jag att frågorna egentligen lämpar sig bättre för den här tråden:

Jag ser att många frågat om alla avgifter kopplat till bokningar av poängresor med partnerbolag, och jag tycker inte att informationen på SAS hemsida är tillräcklig, samtidigt som det första inlägget i den här tråden inte verkar vara uppdaterat. Kan någon hjälpa mig att räta ut alla frågetecken?

Bokningsavgift "250–950 SEK per resenär, beroende på resa och reseklass"
1. Jag utgår från att det är 950 SEK för businessklass på långdistansflyg?

"En serviceavgift tillkommer för bokningar via telefon, om bokning inte kan göras online"
2. Hur stor är den?
3. Kostar det alltid extra att boka partnerresor via telefon, även resor som inte är möjliga att boka online?

"Avgifter för ändringar och avbokningar: Internationellt: 750 SEK"
"Bokningsavgifter återbetalas vid avbokning"
4. Jag tolkar det som att (vid avbokning) de 950 kronorna återbetalas, men inte eventuella serviceavgifter för telefonbokningar, eller avgifter som tidigare har betalats för ändringar, och att de behåller 750 SEK. Korrekt?
5. Tillkommer serviceavgiften för bokning via telefon när man gör ändringar, eller gäller den bara när man får hjälp med nya bokningar? Avbokningar antar jag är möjliga att göra själv online, men ändringar kräver väl telefonsupport?
Du svarar på många frågor själv men håller med om att de gjort de onödigt rörigt.

1. 950kr för business på långdistans.
2. Har för mig att den är 450kr.
3. Serviceavgift TILLKOMMER på bokningar som kan göras online. Det vill säga kan du inte boka online behöver du inte betala den avgiften.
4. Det kostar 750kr att avboka då får du tillbaka exempelvis 950kr för business på långdistans men inte övriga serviceavgifter du redan betalat. Du får även tillbaka skatter.
5. När du gör ändringar kan du inte göra det online så du måste ringa utan den serviceavgiften. Däremot får du betala ombokningskostnaden. Om du inte kan avboka online själv behöver du ringa in, det kostar inget.

Du svarar på många frågor själv men håller med om att de gjort de onödigt rörigt.

1. 950kr för business på långdistans.
2. Har för mig att den är 450kr.
3. Serviceavgift TILLKOMMER på bokningar som kan göras online. Det vill säga kan du inte boka online behöver du inte betala den avgiften.
4. Det kostar 750kr att avboka då får du tillbaka exempelvis 950kr för business på långdistans men inte övriga serviceavgifter du redan betalat. Du får även tillbaka skatter.
5. När du gör ändringar kan du inte göra det online så du måste ringa utan den serviceavgiften. Däremot får du betala ombokningskostnaden. Om du inte kan avboka online själv behöver du ringa in, det kostar inget.
Tack! Den delen som är klart mest förvirrande är den om serviceavgiften för bokningar via telefon. Dels att det är den enda avgift de inte specificerar storleken på, men främst hur de formulerar när den ska betalas. Jag tycker att de säger att servicevgiften ska betalas för bokningar som inte kan göras online. Det vore dock rätt ologiskt om det var så de menar, så det låter bra att du läser det annorlunda.

Toppen