Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag har samlat ihop poäng och en 2-4-1 med målsättningen att resa två vuxna och en ettåring i business med något Skyteam-bolag i oktober/november 2027. Det är alltså inte riktigt dags att boka ännu, men jag tänkte ändå börja kolla läget för att vara bättre beredd att agera när platser förhoppningsvis dyker upp.

Preliminärt har vi tagit sikte på Réunion, och därmed det långa benet med AF från CDG. Jag testade Awardfares för första gången idag, och ser att den enda gången det är möjligt att hitta platser i business tur/retur för ungefär 1 vecka är i slutet av juni. Två veckor på destinationen finns inte någon gång. När jag söker på resor med AF från CDG till alla destinationer hittar jag inga platser i business efter 2 juli över huvud taget, så jag antar att det är någon blockering under sommaren. Jag hade dock trott att platser skulle börja dyka upp igen i september, men så verkar inte vara fallet.

Skulle det inte dyka upp businessplatser till just Réunion är vi ganska öppna för många olika destinationer i Central/Sydamerika eller Asien.

Det jag undrar är främst detta:
1. Är det någon som har erfarenhet av hur businessplatser hos AF brukar öppnas upp rent generellt?
2. Är det generellt (för alla Skyteam-bolag) störst chans att sitta med en bevakning upp till ett år framåt i tiden (för en resa på hösten), eller dyker de flesta platserna upp närmare avgång? Om det är störst chans långt i förväg, brukar det till och med krävas att man bokar utresan så fort den släpps för att sedan lägga till hemresan då den har släppts, eller klarar man sig på att vänta in att båda riktningarna finns tillgängliga?

Jodå, allt fanns men jag ville ha med feeders på samma gång och hela bokningen gick snabbt när jag kom fram på telefon.
Det är ingen ombokning. Resan är ARN - HKG och HKG - ARN
Så här ser den ut, mycket åka för poängen:

ARN - CDG, SAS 320 business
CDG - PVG, AF 777-300ER business
PVG - HKG, MU 320 business
HKG - SHA, MU 330-200 business
SHA - PEK, MU 330-200 business
PEK - AMS, KL 787-9 business
AMS - ARN, SAS 320 business
Varje gång jag varit i kontakt med SAS för att boka med China eastern säger dem att det inte går, har jag haft otur?

Samma här, testade även igår efter det som skrivits här. 3 olika agenter har alla sagt att det inte finns något avtal....:(
Jag fått pling och plong i mobilen att det kommit awards på flera datum med MU - men alla försvinner inom 10 min.
Antingen bokas dessa blixsnabbt (inte omöjligt) eller sedan rättas de lika snabbt.
Någon som bokat MU idag, på resor som ploppade upp idag också?

Jag fått pling och plong i mobilen att det kommit awards på flera datum med MU - men alla försvinner inom 10 min.
Antingen bokas dessa blixsnabbt (inte omöjligt) eller sedan rättas de lika snabbt.

Tillgänglighet som försvinner varannan sökning är klassiska spökplatser. Känt sedan tidigare år med Ethiopian.

1. Är det någon som har erfarenhet av hur businessplatser hos AF brukar öppnas upp rent generellt?
2. Är det generellt (för alla Skyteam-bolag) störst chans att sitta med en bevakning upp till ett år framåt i tiden (för en resa på hösten), eller dyker de flesta platserna upp närmare avgång? Om det är störst chans långt i förväg, brukar det till och med krävas att man bokar utresan så fort den släpps för att sedan lägga till hemresan då den har släppts, eller klarar man sig på att vänta in att båda riktningarna finns tillgängliga?
dagarplatser, upp till
Air France3009
KLM3009
AeroMexico3303
Korean3601
Garuda360AMS 2, SYD 5
Delta330
Vietnam3602
enligt min erfarenhet.
AF/KLM hyffsat regelbundet till typ Karibien, väldigt sporadiskt till andra destinationer.
AeroMexico ganska regelbundet. Verkar ha mycket married segments, typ direktflyg MEX-EU finns inte ibland, men MTY-MEX-EU finns.
Garuda verkar släppa regelbundet igen efter att ha varit borta en lång period.
Korean extremt sällsynt till/från EU.

Pratat med dem två gånger idag, samma svar varje gång. Biletterna går i waitlist så snart dem väljer dem.. så det är bara till och vänta på de andra bolagen ☺️

dagarplatser, upp till
Air France3009
KLM3009
AeroMexico3303
Korean3601
Garuda360AMS 2, SYD 5
Delta330
Vietnam3602
enligt min erfarenhet.
AF/KLM hyffsat regelbundet till typ Karibien, väldigt sporadiskt till andra destinationer.
AeroMexico ganska regelbundet. Verkar ha mycket married segments, typ direktflyg MEX-EU finns inte ibland, men MTY-MEX-EU finns.
Garuda verkar släppa regelbundet igen efter att ha varit borta en lång period.
Korean extremt sällsynt till/från EU.

Tack! Eftersom jag hittar bonusplatser med AF i ekonomi i slutet av augusti slog det mig inte att de kan släppa platserna i business vid ett senare tillfälle, men det stämmer ju överens med att jag inte hittar några såna efter början av juli.

Lite jobbigt då att AF släpper platserna senare än flera av de andra alternativen. Då blir det lite huvudbry om jag ska våga vänta in deras släpp, eller boka nånting annat som vi kan vara nöjda med som släpps tidigare, och sen eventuellt ta kostnaden för en ombokning om något bättre dyker upp med AF.

Är det enbart vid de där tillfällena som bolagen släpper platser, eller släpps det även närmare inpå avgång ibland?

Toppen