Jag har följt denna tråd i några år och inför att jag skulle köra hyrabil i Italien förra året så tecknade en (års)försäkring hos Questor/Riverside. Jag använder också mycket bilpool så tänkte att det var ett bra tillägg eftersom självriskelimeringen hos bilpoolar kostar en slant. Jag har haft strategin att helt enkelt betala självrisken när något händer för att kostnaden för extra försäkring kommer rätt snabbt upp i samma summa. Så Questor har i mitt hushåll varit en bonus.
I vilket fall som helst så råkade jag skrapa upp bilen i parkeringsgaraget vid en hyra hos Kinto Share. Kinto Share är en bilpool ("car club"), men Orchard som hanterar claims åt Questor landade i att det är en vehicle subscription, vilket försäkringen inte täcker. Så de har nekat ersättning. Jag har skickat mer underlag och de har skickat vidare till annan avdelning för ny bedömning. Kinto har en annan tjänst (Flex) som definitivt är vad de kallar vechicle subscription, s.k. korttidsleasing, så jag hoppas på att Orchard ska göra en bedömning till min fördel om de förstår att det är två olika tjänster.
Jag hade faktiskt förlängt min försäkring ett år till men sa upp den innan den började gälla för det känns menlöst att ha något som "kanske" funkar, särskilt när priset för själva försäkringen fördubblats. Nu har jag dessutom Coop Mastercard där självriskeliminering ingår vid hyra av bil. Däremot så struntar jag nog i att hitta någon självriskeliminering för bilpool. En skada på 12 år motsvarar ca 500-750 kr per år så jag får väl hoppas på att det dröjer ett tag innan jag kör på något igen.
Kan också nämna att Kinto varit väldigt hjälpsamma med att ta fram underlaget som krävs för att öht få till en claim hos Questor. Det var min initiala oro men de har en fantastisk kundtjänst.