Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

pswe

Medlem
Är det någon som sitter på uppdaterad information om försäkring för självriskeliminering för bilpool på hemmaplan? De tre bolag som rekommenderats tidigare i tråden (Questor, iCarhireInsurance eller I4CH) verkar inte längre sälja försäkringar till svenska kunder om jag förstår deras hemsidor korrekt!
Questor säljer via Malta och namnet Riverside Insurance. Har inte undersökt bilpool i detalj men har för mig att det ska fungera om det inte är privata bilar som poolas ihop.
 

hco

Medlem
Är det någon som sitter på uppdaterad information om försäkring för självriskeliminering för bilpool på hemmaplan? De tre bolag som rekommenderats tidigare i tråden (Questor, iCarhireInsurance eller I4CH) verkar inte längre sälja försäkringar till svenska kunder om jag förstår deras hemsidor korrekt!


Hade en hyra så förnyade med Worldwide. Fortfarande GBP 87 för samma som ovan.

Jag mailade Worldwide när jag köpte från dom förra gången. Och då skulle det gälla vid 'professionella' bilpoolar, där företaget själv äger bilarna (ex Aimo). Med Deluxe-planen ingår täckning på hemmaplan och då även dessa bilpoolar.

Den gäller inte för P2P bilpoolar där privatpersoner delar bilar mot betalning, ex GoMore, eller andra bilpooler där bilar ägs av privatpersoner.

(Men skadar inte att få en uppdaterad datapunkt från företaget i fråga om du vill skriva och verifiera).
 

SK4628

Medlem
Jag mailade Worldwide när jag köpte från dom förra gången. Och då skulle det gälla vid 'professionella' bilpoolar, där företaget själv äger bilarna (ex Aimo). Med Deluxe-planen ingår täckning på hemmaplan och då även dessa bilpoolar.

Den gäller inte för P2P bilpoolar där privatpersoner delar bilar mot betalning, ex GoMore, eller andra bilpooler där bilar ägs av privatpersoner.

(Men skadar inte att få en uppdaterad datapunkt från företaget i fråga om du vill skriva och verifiera).

Tackar för tipset - Worldwide verkar som ett bra alternativ. Jag kollade igenom policy wording och mycket riktigt täcker deras "deluxe" plan både på hemmaplan och "car club" som de kallar bildelning enligt "benefits statement" på första sidan.

Det är Aimo och Kinto jag tänkt använda när jag sålt min bil, men såg att Aimo har rätt saftig självrisk på uppåt 15,000 för en ID4.
 
  • Gilla
Reactions: hco

pswe

Medlem
Tackar för tipset - Worldwide verkar som ett bra alternativ. Jag kollade igenom policy wording och mycket riktigt täcker deras "deluxe" plan både på hemmaplan och "car club" som de kallar bildelning enligt "benefits statement" på första sidan.

Det är Aimo och Kinto jag tänkt använda när jag sålt min bil, men såg att Aimo har rätt saftig självrisk på uppåt 15,000 för en ID4.

Jag har tidigare jämfört de två bolagen (Questor och Worldwide). Båda får liknande reviews på nätet vad det gäller hantering av claims (som i båda fallen hanteras av ett separat bolag).
Det är inga större skillnader i policyvillkoren. Några skillnader som kan vara avgörande, Worldwide har ett lägre maxbelopp på vad hyrbilen får kosta, vidare ingår inte hyror på Island hos Worldwide.
För det jag vill ha (skydd i Sverige och Europa, både hyrbil och bilpool) så får jag ett bättre pris hos Questor/Riverside, £54 vs. £ 70.
Om ingen hittar något annat så kommer jag förnya hos Questor.
 

Nikje

Medlem
Tack till alla som bidragit tidigare! Tecknade nyss Questor och en snabb sökning gav 15 % rabatt (€9,55) med koden EAS2344, totalt €55,13 med €1 i välgörenhet..:)

(OT: hoppas naturligtvis att jag inte behöver använda deras tjänster. Dock bokat med rentalcars.com->Sicily by car på Linate och valt bort Rentalcars paket för ungefär samma pris som Questor tar för ett helt år. Självrisker på uppåt 10 000 och 19 000 SEK beroende på händelse är ju spännande..:rolleyes: Priset för 10 dagar (9 + 5 timmar) lockade för mycket, ca 1150 SEK för kategori C, Peugeot 208 eller liknande, är mer än halva priset mot Avis och de andra stora. Håller tummarna för att bagage inkl skidfodral går in och att Sicily by car motsvarar sina relativt höga kundomdömen.)
 

Backis2

Medlem
Hej

Är det någon som har tecknat sig för en hyrbilsförsäking på rentalcover? Har tänkt att boka en hyrbil i Grekland men de tar tyvärr inte amex så hittade jag deras sida på nätet. Finns det andra alternativ?
Tacksam för hjälp.
 

airac

Medlem
Hej

Är det någon som har tecknat sig för en hyrbilsförsäking på rentalcover? Har tänkt att boka en hyrbil i Grekland men de tar tyvärr inte amex så hittade jag deras sida på nätet. Finns det andra alternativ?
Tacksam för hjälp.
Du kan boka genom en förmedlare som erbjuder försäkring (t.ex. sunnycars) eller köpa av tredje part. För det sistnämnda läs tillbaka i tråden senaste två årens inlägg handlar om det.
 

Lajo57

Ny medlem
Jag hade ett skade ärende med Questor förra året jag skickade in claim i augusti ut betalning skedde i mars. Jag avråder från den här produkten pga märkliga krav för indentifikation etc. Det här enkla ärendet tog ca 5 månder och 30 till 40 mail skickades. De kräver kvitton från den verkstad som hyrbilsbolaget använder för reparation. Kvitto på hyrbilsbolaget accepterar dom inte. Tänk er för innan ni köper denna produkt.
 
Toppen