Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

Lalaland

Medlem
Råkade betala med mitt ICA MC istället för mitt Amex Elite när jag hyrde bil senast. Fick så klart stenskott o rejäl spricka. Visste att det fanns någon typ av hyrbilsförsäkring på ICA MC, och det gällde för max 10kkr. Som tur var landade reperationskostnaden strax under 10kkr. Mest fantastiskt var jag anmälde via ICAs hemsida och knappt 24h senare kom beslutet på accepterad ersättning!
Tror ICA MC kostar 27kr/mån...:)
 

filitrav

Medlem
Råkade betala med mitt ICA MC istället för mitt Amex Elite när jag hyrde bil senast. Fick så klart stenskott o rejäl spricka. Visste att det fanns någon typ av hyrbilsförsäkring på ICA MC, och det gällde för max 10kkr. Som tur var landade reperationskostnaden strax under 10kkr. Mest fantastiskt var jag anmälde via ICAs hemsida och knappt 24h senare kom beslutet på accepterad ersättning!
Tror ICA MC kostar 27kr/mån...:)
Synd att det bara gäller utlandshyror, hade varit ett perfekt ”vanligt” kort annars.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Ragnar G

Medlem
Jag ringde Axa och frågade hur jag skall göra när jag inte kunde betala hyrbilen med mitt Amex. Handläggaren meddelade att jag skulle göra ett uttag motsvarande vad hyrbilen kostade på mitt Amex och då skulle försäkringen gälla. För att vara extra noga så tog jag ut pengarna och betalade in dem på mitt Mastercard som jag betalade hyrbilen med.
Det är väl bra om någon av er dubbelkollar detta med Axa så att detta verkligen fungerar som handläggaren nämnde till mig. Man är tyvärr van att få olika svar från olika handläggare.
 

Ragnar G

Medlem
Jag ringde Axa och frågade hur jag skall göra när jag inte kunde betala hyrbilen med mitt Amex. Handläggaren meddelade att jag skulle göra ett uttag motsvarande vad hyrbilen kostade på mitt Amex och då skulle försäkringen gälla. För att vara extra noga så tog jag ut pengarna och betalade in dem på mitt Mastercard som jag betalade hyrbilen med.
Det är väl bra om någon av er dubbelkollar detta med Axa så att detta verkligen fungerar som handläggaren nämnde till mig. Man är tyvärr van att få olika svar från olika handläggare.
 
Funderar på hur/om självriskelimineringen i Amex Elite gäller på resa i Sverige. I villkoren står det att det gäller för:
en resa inom det land där försäkrad är bosatt och som måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor. R

Nu funderar jag på vad som menas med "förbokad övernattning".. Måste det vara betald övernattning? Om jag tex hyr en bil med Amex Elite och åker till, och övernattar hos släktingar, i en annan del av landet, räknas detta som resa?

Tips eller åsikter mottages tacksamt :)..
 
  • Gilla
Reactions: Gus

filitrav

Medlem
Funderar på hur/om självriskelimineringen i Amex Elite gäller på resa i Sverige. I villkoren står det att det gäller för:


Nu funderar jag på vad som menas med "förbokad övernattning".. Måste det vara betald övernattning? Om jag tex hyr en bil med Amex Elite och åker till, och övernattar hos släktingar, i en annan del av landet, räknas detta som resa?

Tips eller åsikter mottages tacksamt :)..
Finns en tråd för Elite och hyrbilsförsäkringen - Hyrbilsförsäkring Amex Elite | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Svar på din fråga finns från inlägg #54, men för att sammanfatta svaren; Det står ingenting i försäkringsvillkoren att den förbokade övernattningen måste vara en betald sådan, däremot skall resans kostnader betalas till minst 75% med kortet.
 

MMü

Ny medlem
Funderar på hur/om självriskelimineringen i Amex Elite gäller på resa i Sverige. I villkoren står det att det gäller för:


Nu funderar jag på vad som menas med "förbokad övernattning".. Måste det vara betald övernattning? Om jag tex hyr en bil med Amex Elite och åker till, och övernattar hos släktingar, i en annan del av landet, räknas detta som resa?

Tips eller åsikter mottages tacksamt :)..

Hej Stefan, bäst är att du kollar upp detta. Jag hade ett ärende med stenskott/spricka för några år sedan som inte ersattes trots min motivering "Hyrbil från Sthlm till GBG för besök på Liseberg och boende på kvällen hos släktingar" utan jag avkrävdes en bokning av hotellnatt eller liknande vilket jag inte kunde uppbringa.
 
Det verkar som priserna på Riverside och Worldwide har gått upp rejält. 90 Euro/år från Riverside för 2 personer, och 70 GBP/år från Worldwide. Finns det alternativ för hyra på hemmaplan?
 
Hur funkar det om man nyttjar en gratis weekend hyra hos Avis, täcker då kreditkortets (t.ex. Bank Norwegian) hyrbilsförsäkring ev uppkomna skador under hyresperioden?

Under punkt 8 i försäkringens villkorsblad står det att kostnaderna måste vara betalda till 100% av kortet. Men eftersom det är en gratis hyra blir man så illa tvungen att pynta för självriskelimineringen el dylikt (om man nu vill ha en sån) hos Avis antar jag?
 
Toppen