Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

I tråden om AMEX Platinums hyrbilförsäkring verkar det som om punktering täcks inte, om inte det var i samband med en olycka eller skadegörelse. Jag tolkar även deras villkor att man inte få ersättning för vägassistans när man hyra en bil och betala med AMEX Platinum.,

Då undrar jag om det finns försäkringar som täcker punktering? Känns osannolikt att det skulle vara prisvärt att köpa en extra försäkring från uthyraren bara för att få täckning för punktering. Känns även konstigt att AMEX Platinum, som är annars väldigt helt täckande, inte ersätter punktering.

Fan att det ska alltid vara något aber när det gäller försäkring på hyrbilar.
Jag har fått ersättning för punktering men det var två år sedan och annat försäkringsbolag så kan inte svara på hur det är i dag.

Intressant fråga!

Tror den har samma problem. Den ersätter självrisken för ersättningsbar skada. Punktering verkar inte vara en ersättningsbar skada. Och det finns ingen självrisk eftersom det står utanför alla andra försäkringar.

Jag tolkar ändå villkoren i min försäkring som att den täcker kostnad för punktering. Men jag har aldrig behövt testa.

"You are covered up to the amount shown in the benefits schedule if, as a result of any physical loss or damage to the rental vehicle for which you are responsible under the terms of the car rental agreement, you;
a. incur costs relating to the damage cost or excess, whichever is the lower, following a valid claim under your car rental agreement, and/or
b. incur towing costs following physical loss or damage to or mechanical breakdown of the rental vehicle, and/or
c. incur loss of use charges relating to the number of days taken to repair the vehicle.
This section includes loss or damage to windscreens and any auto glass, to the rental vehicle roof, tyres and the under body of the rental vehicle."

"Damage to tyre(s)" är cappat på GBP300.

Intressant fråga!

Jag tolkar ändå villkoren i min försäkring som att den täcker kostnad för punktering. Men jag har aldrig behövt testa.

"You are covered up to the amount shown in the benefits schedule if, as a result of any physical loss or damage to the rental vehicle for which you are responsible under the terms of the car rental agreement, you;
a. incur costs relating to the damage cost or excess, whichever is the lower, following a valid claim under your car rental agreement, and/or
b. incur towing costs following physical loss or damage to or mechanical breakdown of the rental vehicle, and/or
c. incur loss of use charges relating to the number of days taken to repair the vehicle.
This section includes loss or damage to windscreens and any auto glass, to the rental vehicle roof, tyres and the under body of the rental vehicle."

"Damage to tyre(s)" är cappat på GBP300.
Ju, den verkar täcka allt. Men när jag kollade priset för min resa var det nästan 1.000 kr och det enda extra jag får utöver AMEX blir däcken och fönster när det inte är en olycka. Då tar jag hellre risken att jag skulle få en punktering och behöver betala 2000-3000 för reparation. Jag får nog inte punktering 1 av 3 hyror. Men utan AMEX är den där riktigt bra jämfört med försäkring från uthyraren.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen