Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

Nån som vill bekräfta eller dementera mina funderingar nedan?

I villkor för Amex Elite och hyrbils-delen står att den gäller för delar som är möjliga att avböja samt att försäkringsbolaget betalar kostnader, inklusive självrisk.

Fråga 1: Om hyrbilsföretaget ex. i grunden har en självrisk på skada på säg 10000kr och en skada kostar 4500kr, betalar Amex-försäkringen tillbaka 4500kr. Om skadan övergår 10000kr blir det 10000kr i självrisk och amex-försäkringen ersätter med 10000kr?

Fråga 2: Hur tolkar man undantaget i villkoren: ”Försäkringsgivaren betalar endast utöver de eventuella försäkringar som ingår i hyresavtalet”?
Om jag inte kan välja bort en grundsjälvrisk i hyresavtalet utan vara kan välja att betala för att få lägre självrisk, är då exempelvis hela skadedelen diskad från amex-försäkringen?
Jag vill inte tro att det är så?

Kollar på att hyra minibuss på OKQ8, är dock lite fundersam över om jag behöver teckna någon självriskreducering för att M Bilresa ska gälla?

Såhär står det i villkoren för M Bilresa:
”Denna försäkring gäller endast om du har tecknat en separat försäkring för den hyrda bilen […]”.

Kollar på att hyra minibuss på OKQ8, är dock lite fundersam över om jag behöver teckna någon självriskreducering för att M Bilresa ska gälla?
Du behöver inte självriskreducering. du behöver en försäkring. Det är i praktiken omöjligt att hyra ett fordon utan försäkring.

Toppen