Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

lupiner

Ny medlem
Uppdatering kring min claim hos Questor för en självrisk hos Kinto.

Allt gick tillsist bra! Orchard som hanterar ärendet bedömde att försäkringen omfattar Kintos bilpoolstjänst. Jag skickade in terms and conditions samt beskrev sakerna i detalj inför bedömningen. Krävdes lite kompletteringar, inget konstigt, och sedan beslutade de om utbetalning i fredags. Pengarna kom idag. Jag har lagt ned några timmar på att administrera allt men de var lätta att kommunicera med på Orchard.

De sa också att de aldrig hanterat en claim som gällde Kinto tidigare. Så nu hoppas jag att jag har banat väg för er andra.

Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska fortsätta med försäkringen. Ca 950 kr för ett år är väl helt ok, men med de egna slipper man såklart allt administration. OurGreenCar som vår brf är ansluten till har ingen självriskeliminering alls så det talar väl för. :)
 
Last edited:

airac

Medlem
Uppdatering kring min claim hos Questor för en självrisk hos Kinto.

Allt gick tillsist bra! Orchard som hanterar ärendet bedömde att försäkringen omfattar Kintos bilpoolstjänst. Jag skickade in terms and conditions samt beskrev sakerna i detalj inför bedömningen. Krävdes lite kompletteringar, inget konstigt, och sedan beslutade de om utbetalning i fredags. Pengarna kom idag. Jag har lagt ned några timmar på att administrera allt men de var lätta att kommunicera med på Orchard.

De sa också att de aldrig hanterat en claim som gällde Kinto tidigare. Så nu hoppas jag att jag har banat väg för er andra.

Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska fortsätta med försäkringen. Ca 950 kr för ett år är väl helt ok, men med de egna slipper man såklart allt administration. OurGreenCar som vår brf är ansluten till har ingen självriskeliminering alls så det talar väl för. :)
Vi kör bilpoolen.nu som primär leverantör sedan Sunfleet försvann har vi inga Volvo bilar i Västerås längre. Självriskeliminering är ganska billig hos dem med 5kr/tim up till x per dag. Räknade dock lite snabbt på fjolårets användning att det fortfarande lönar sig med Questor. Vi äger ingen bil och kör ganska sällan, någon gång i veckan i snitt.
 

pswe

Medlem
Uppdatering kring min claim hos Questor för en självrisk hos Kinto.

Allt gick tillsist bra! Orchard som hanterar ärendet bedömde att försäkringen omfattar Kintos bilpoolstjänst. Jag skickade in terms and conditions samt beskrev sakerna i detalj inför bedömningen. Krävdes lite kompletteringar, inget konstigt, och sedan beslutade de om utbetalning i fredags. Pengarna kom idag. Jag har lagt ned några timmar på att administrera allt men de var lätta att kommunicera med på Orchard.

De sa också att de aldrig hanterat en claim som gällde Kinto tidigare. Så nu hoppas jag att jag har banat väg för er andra.

Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska fortsätta med försäkringen. Ca 950 kr för ett år är väl helt ok, men med de egna slipper man såklart allt administration. OurGreenCar som vår brf är ansluten till har ingen självriskeliminering alls så det talar väl för. :)
Tack för bra info!
 

MMü

Ny medlem
Jag har valt att förnya Questor (Riverside Malta för oss i EU) för om det är tredje eller fjärde året.

Mitt behov:
-Extended rental 40-62 dagar (i mitt fall 55 dagar)
-Hyrbil på samma ort, dvs ej på resa

Vad jag kommit fram till föregående år finns det inget CC som täcker båda ovan krav. Om något har belägg för att sådant CC finns kollar jag gärna upp det igen. Blev bränd av Norwegian Banks CC för fem år sedan då jag fick stenskott på resa men likväl inte kunde nyttja försäkringen då jag inte plockat ut hyrbilen på annan ort än den jag är skriven på.

Questor har dock gott bananas:
-2022 betalade jag ca 85 EURO för Annual + Extended + Renewal-rabatt
-2023 blev priset för detsamma 121,50 EURO (där enbart Extended står för 45 EURO innan rabatt). Med en svag krona blev det drygt 1300 SEK för ett år. Ett rån men det bästa/billigaste trots allt. Att enbart addera motsvarande försäkring via Avis för de 55 dagarna skulle kosta mer än så. Nu får jag resterande del av året också (har ca 25 weekend-hyror utöver den längre).
 

Tamas

Medlem
Jag har valt att förnya Questor (Riverside Malta för oss i EU) för om det är tredje eller fjärde året.

Mitt behov:
-Extended rental 40-62 dagar (i mitt fall 55 dagar)
-Hyrbil på samma ort, dvs ej på resa

Vad jag kommit fram till föregående år finns det inget CC som täcker båda ovan krav. Om något har belägg för att sådant CC finns kollar jag gärna upp det igen. Blev bränd av Norwegian Banks CC för fem år sedan då jag fick stenskott på resa men likväl inte kunde nyttja försäkringen då jag inte plockat ut hyrbilen på annan ort än den jag är skriven på.

Questor har dock gott bananas:
-2022 betalade jag ca 85 EURO för Annual + Extended + Renewal-rabatt
-2023 blev priset för detsamma 121,50 EURO (där enbart Extended står för 45 EURO innan rabatt). Med en svag krona blev det drygt 1300 SEK för ett år. Ett rån men det bästa/billigaste trots allt. Att enbart addera motsvarande försäkring via Avis för de 55 dagarna skulle kosta mer än så. Nu får jag resterande del av året också (har ca 25 weekend-hyror utöver den längre).
Vet inte om du kör minilease eller hyra via Avis. Men om minilease, skriver de kontrakt var 30:e dag. Så det ser ut som 30 dagars hyror. Vet inte var gränsen går för quaestor men kan vara avgörande om extended tilläg behövs eller inte.
 

MMü

Ny medlem
Vet inte om du kör minilease eller hyra via Avis. Men om minilease, skriver de kontrakt var 30:e dag. Så det ser ut som 30 dagars hyror. Vet inte var gränsen går för quaestor men kan vara avgörande om extended tilläg behövs eller inte.
Så är det, dvs minilease via Avis i 55 dagar. Nu är Questor med Extended redan inköp men jag är tveksam att jag hade vågat köpa utan Extended ändå. T.ex. ifall Questor har krav på att bokningen ska skickas in så säger denna 55 dagar.
 

airac

Medlem
Fick online reklam från Riksförbundet M om en (för mig) ny försäkring: https://msverige.se/m-bilresa/
Täcker resor med egen bil samt hyrt fordon upp till 10.000kr. Har inte lusläst villkoren, men något nytt för tråden.

M Bilresa kan ersätta allt från evenemangsbiljetterna du inte kunde utnyttja till av- och ombokningskostnader, skador på hyrda fordon och självrisken på hemmet – och händer något med bilen så du inte alls kommer iväg kan hela resan ersättas.
Dessutom omfattas hela familjen – även när de reser på egen hand.

Just nu tecknar du M Bilresa inklusive ett digitalt medlemskap i M Sverige för 430 kr/år (ordinarie 545 kr/år). Medlemmar tecknar M Bilresa för 295 kr/år.
Några relevanta punkter:

Vid skada på hyrda fordon​

  • I försäkringen finns även ett skydd för när du hyr fordon.
  • Om du hyr exempelvis en bil, båt, mc eller moped och en skada uppstår, ersätter vi självrisken.
  • Alla i familjen omfattas av försäkringen, även när de reser själva.
  • Du kan själv vara i Europa, ha ett barn på resa i Asien och ett annat i USA – försäkringen gäller för alla.

Förutsättningar​

  • Samtliga familjemedlemmar är försäkrade även när de reser på egen hand.
  • Försäkringen gäller i samband med resa med eget fordon under förutsättning att den försäkrade har minst en övernattning.
  • För moment Självriskreducering/Reparationskostnad – Hyrt fordon gäller försäkringen utan krav på övernattning.
  • Försäkringen gäller i de europeiska länder som är anslutna till det så kallade Gröna kort-systemet samt vid färd mellan dessa länder.
  • Momentet Självriskreducering/Reparationskostnad – Hyrt fordon gäller i hela världen.
 
Last edited:

ptotheg

Medlem
Självrisken på en Polestar 2 på Sicilien låg på 4000€ - lite nervös på små gator och fickparkering… klarade oss 5 dagar utan att behöva provtrycka Amex Elite försäkringen och dess hantering.
 
Toppen