Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

pswe

Medlem
Fick online reklam från Riksförbundet M om en (för mig) ny försäkring: https://msverige.se/m-bilresa/
Täcker resor med egen bil samt hyrt fordon upp till 10.000kr. Har inte lusläst villkoren, men något nytt för tråden.


Några relevanta punkter:
Mycket intressant.
Priset på de utländska alternativen i tråden har stadigt ökat.
Den här försäkringen känns nästan för bra och för billig för att vara sann, men har läst igenom villkoren och hittar inga egentliga konstigheter.
De vanliga fallgroparna,- krav på övernattning, - krav på självrisk och inte kostnad för reparation, - krav på utrikeshyra är alla täckta.
Känns dessutom bättre att ha en eventuell skadehantering i Sverige än med en tredjepartsaktör utomlands.

Någon som hittar något minus i denna?
 

airac

Medlem
Mycket intressant.
Priset på de utländska alternativen i tråden har stadigt ökat.
Den här försäkringen känns nästan för bra och för billig för att vara sann, men har läst igenom villkoren och hittar inga egentliga konstigheter.
De vanliga fallgroparna,- krav på övernattning, - krav på självrisk och inte kostnad för reparation, - krav på utrikeshyra är alla täckta.
Känns dessutom bättre att ha en eventuell skadehantering i Sverige än med en tredjepartsaktör utomlands.

Någon som hittar något minus i denna?
Gör en liknande bedömning. Min fråga är om bilpool (Kinto, Volvo ondemand, bilpoolen osv) anses som hyra och täcks.

Vi har nu även Folksam resklar och undrar om man kan nyttja två försäkringar i fall självrisken överstiger 10.000kr.
 

Tamas

Medlem
Mycket intressant.
Priset på de utländska alternativen i tråden har stadigt ökat.
Den här försäkringen känns nästan för bra och för billig för att vara sann, men har läst igenom villkoren och hittar inga egentliga konstigheter.
De vanliga fallgroparna,- krav på övernattning, - krav på självrisk och inte kostnad för reparation, - krav på utrikeshyra är alla täckta.
Känns dessutom bättre att ha en eventuell skadehantering i Sverige än med en tredjepartsaktör utomlands.

Någon som hittar något minus i denna?
Enda fallgrop jag ser är den låga ersättningsnivån för självrisk, 10kSEK är numera mindre än 1000 EUR och t.ex i Ungern kräver vissa företag upp emot 1500EUR självrisk.

Funkar fint i Sverige i alla fall.
 

Homer

Medlem
Enda fallgrop jag ser är den låga ersättningsnivån för självrisk, 10kSEK är numera mindre än 1000 EUR och t.ex i Ungern kräver vissa företag upp emot 1500EUR självrisk.

Funkar fint i Sverige i alla fall.


€1500 är vad det kostar för de billigaste bilarna i Spanien och UK
(Blir man uppgraderad blir naturligtvis även självrisken dyrare)


Avis Alicante:

Jeep Compass Hybrid Group I

Damage per Incident/Theft excess
€2420.00

Processing Fee forDamages
€46.0

On the ground Vehicle Idle Time
€69.70
 

pswe

Medlem
Vi har nu även Folksam resklar och undrar om man kan nyttja två försäkringar i fall självrisken överstiger 10.000kr.
Kan inte Folksams villkor, men om jag läser i försäkringsvillkoren från M under F7 så tycker jag det låter som att man från deras perspektiv kan ha flera försäkringar och få ut belopp maximalt upp till hela kostnaden.
 

pswe

Medlem
Enda fallgrop jag ser är den låga ersättningsnivån för självrisk, 10kSEK är numera mindre än 1000 EUR och t.ex i Ungern kräver vissa företag upp emot 1500EUR självrisk.

Funkar fint i Sverige i alla fall.
Primärt Sverige och utan resa jag behöver denna för och då låter den bra.

I kombo med en hemförsäkring som i sin del täcker upp till sek 10000 plus sek 10000 från M så känns det som ett bra skydd utomlands.
 

Homer

Medlem
Mycket intressant.
Priset på de utländska alternativen i tråden har stadigt ökat.
Den här försäkringen känns nästan för bra och för billig för att vara sann, men har läst igenom villkoren och hittar inga egentliga konstigheter.
De vanliga fallgroparna,- krav på övernattning, - krav på självrisk och inte kostnad för reparation, - krav på utrikeshyra är alla täckta.
Känns dessutom bättre att ha en eventuell skadehantering i Sverige än med en tredjepartsaktör utomlands.

Någon som hittar något minus i denna?


Det där är ju lurigt, ju högre självrisk desto större möjlighet att det bli billigare att laga skadan än att utnyttja försäkringen.
Regeln bör då vara att alltid se till att små skador bli stora...
 

fcx

Medlem
Det där är ju lurigt, ju högre självrisk desto större möjlighet att det bli billigare att laga skadan än att utnyttja försäkringen.
Regeln bör då vara att alltid se till att små skador bli stora...

Two hunters are out in the woods when one of them collapses. He doesn't seem to be breathing and his eyes are glazed. The other guy whips out his phone and calls the emergency services. He gasps, "My friend is dead! What can I do?" The operator says, "Calm down. I can help. First, let's make sure he's dead." There is a silence; then a gun shot is heard. Back on the phone, the guy says, "OK, now what?"[
 

Homer

Medlem
Two hunters are out in the woods when one of them collapses. He doesn't seem to be breathing and his eyes are glazed. The other guy whips out his phone and calls the emergency services. He gasps, "My friend is dead! What can I do?" The operator says, "Calm down. I can help. First, let's make sure he's dead." There is a silence; then a gun shot is heard. Back on the phone, the guy says, "OK, now what?"[


När man lämnar tillbaka brukar de fråga
Any problem with the car?
Då säger man - The top came off
Då slipper man bråk om små bucklor och liknande

 

pedantic

Medlem
Har fått använda Folksam Resklar vid två tillfällen i Spanien när det varit mindre parkeringsskador på hyrbilen, det har båda gångerna varit mindre än självrisken på 1200 EUR och har då fått ersättning av Folksam genom en snabbreglering utan att ens behöva skicka in kvitto på reparationskostnaden (runt 200 EUR). Mycket trevligt hanterat av Folksam! :)
 
Toppen