Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

airac

Medlem
Hur funkar det om man nyttjar en gratis weekend hyra hos Avis, täcker då kreditkortets (t.ex. Bank Norwegian) hyrbilsförsäkring ev uppkomna skador under hyresperioden?

Under punkt 8 i försäkringens villkorsblad står det att kostnaderna måste vara betalda till 100% av kortet. Men eftersom det är en gratis hyra blir man så illa tvungen att pynta för självriskelimineringen el dylikt (om man nu vill ha en sån) hos Avis antar jag?
Det är väl det villkoren säger ja. Finns ju alternativ för försäkringen om du läser några sidor bakåt i tråden. Flera av dessa kan man också teckna bara för några dagar istället för hela år. Själv har vi nu Folksam resklar som har hyrbilskydd, så slipper man tänka på kortets villkor.
 

Homer

Medlem
Det är väl det villkoren säger ja. Finns ju alternativ för försäkringen om du läser några sidor bakåt i tråden. Flera av dessa kan man också teckna bara för några dagar istället för hela år. Själv har vi nu Folksam resklar som har hyrbilskydd, så slipper man tänka på kortets villkor.


Resklar och liknande med gräns på bara 10.000 är ju inte längre tillräckligt eftersom hyrbilsföretagen höjt självrisken så kraftigt senaste åren.
 

pswe

Medlem
Det är den tiden på året då försäkringen ska förnyas.
Priset på Questor har som tidigare nämnts gått upp rejält.
Någon som har undersökt alternativ nyligen?
 

Hopalong

Ny medlem
Questor har gått bananas. Från 38 - 45€ fram till 2021, höjde de till 55 förra året och nu får jag €81. Givetvis fortfarande värt om man hyr mycket men för mig som (vanligen) inte har mer än en långweekend i fjällen och ett par dagsresor per år är det en försämring.

worldwideinsure vill ha £69,50 men gäller inte för bilar med fler än 7 sittplatser ink förare, eller värde över £50.000 - hejdå VW buss och många elbilar.

Cover4rentals tar €64 för ett år. Stor nackdel dock att bilen inte får vara värd mer än €50.000 vilket är på gränsen för VW bussar och utesluter många elbilar.

Erfarenheter och förslag på alternativ?
 
Last edited:
Jag fick mail från questor med rabatt om jag förnyar, på dagen försäkringen gick ut, och 3 och 6 månader senare. Om jag minns rätt var priset typ 25% billigare.

Jag har använt world wide insure för två enskilda hyror. Det är lite meckigt, men det blir billigare än att ta bort självrisken från uthyraren. 50kr/dag typ, jämfört med 140kr/dag från Hertz.

Cover4rentals var ny för mig. Jag får priset €80 för Wordwide Gold Cover, 64€ för Europe. Gold cover behövs för "Rentals in home country".
 
Last edited:

Hopalong

Ny medlem
25% var bra, jag fick bara 10% förnyelserabatt på Questor, ned från €90 till €81 per helår för Europa.

Provar Cover4rentals Single Trip denna gång, €17,30 för fem dagar är ändå rejält mycket bättre än att lösa det vid disken på Avis.
 

lupiner

Ny medlem
Jag har följt denna tråd i några år och inför att jag skulle köra hyrabil i Italien förra året så tecknade en (års)försäkring hos Questor/Riverside. Jag använder också mycket bilpool så tänkte att det var ett bra tillägg eftersom självriskelimeringen hos bilpoolar kostar en slant. Jag har haft strategin att helt enkelt betala självrisken när något händer för att kostnaden för extra försäkring kommer rätt snabbt upp i samma summa. Så Questor har i mitt hushåll varit en bonus.

I vilket fall som helst så råkade jag skrapa upp bilen i parkeringsgaraget vid en hyra hos Kinto Share. Kinto Share är en bilpool ("car club"), men Orchard som hanterar claims åt Questor landade i att det är en vehicle subscription, vilket försäkringen inte täcker. Så de har nekat ersättning. Jag har skickat mer underlag och de har skickat vidare till annan avdelning för ny bedömning. Kinto har en annan tjänst (Flex) som definitivt är vad de kallar vechicle subscription, s.k. korttidsleasing, så jag hoppas på att Orchard ska göra en bedömning till min fördel om de förstår att det är två olika tjänster.

Jag hade faktiskt förlängt min försäkring ett år till men sa upp den innan den började gälla för det känns menlöst att ha något som "kanske" funkar, särskilt när priset för själva försäkringen fördubblats. Nu har jag dessutom Coop Mastercard där självriskeliminering ingår vid hyra av bil. Däremot så struntar jag nog i att hitta någon självriskeliminering för bilpool. En skada på 12 år motsvarar ca 500-750 kr per år så jag får väl hoppas på att det dröjer ett tag innan jag kör på något igen.

Kan också nämna att Kinto varit väldigt hjälpsamma med att ta fram underlaget som krävs för att öht få till en claim hos Questor. Det var min initiala oro men de har en fantastisk kundtjänst.
 
Jag har följt denna tråd i några år och inför att jag skulle köra hyrabil i Italien förra året så tecknade en (års)försäkring hos Questor/Riverside. Jag använder också mycket bilpool så tänkte att det var ett bra tillägg eftersom självriskelimeringen hos bilpoolar kostar en slant. Jag har haft strategin att helt enkelt betala självrisken när något händer för att kostnaden för extra försäkring kommer rätt snabbt upp i samma summa. Så Questor har i mitt hushåll varit en bonus.

I vilket fall som helst så råkade jag skrapa upp bilen i parkeringsgaraget vid en hyra hos Kinto Share. Kinto Share är en bilpool ("car club"), men Orchard som hanterar claims åt Questor landade i att det är en vehicle subscription, vilket försäkringen inte täcker. Så de har nekat ersättning. Jag har skickat mer underlag och de har skickat vidare till annan avdelning för ny bedömning. Kinto har en annan tjänst (Flex) som definitivt är vad de kallar vechicle subscription, s.k. korttidsleasing, så jag hoppas på att Orchard ska göra en bedömning till min fördel om de förstår att det är två olika tjänster.

Jag hade faktiskt förlängt min försäkring ett år till men sa upp den innan den började gälla för det känns menlöst att ha något som "kanske" funkar, särskilt när priset för själva försäkringen fördubblats. Nu har jag dessutom Coop Mastercard där självriskeliminering ingår vid hyra av bil. Däremot så struntar jag nog i att hitta någon självriskeliminering för bilpool. En skada på 12 år motsvarar ca 500-750 kr per år så jag får väl hoppas på att det dröjer ett tag innan jag kör på något igen.

Kan också nämna att Kinto varit väldigt hjälpsamma med att ta fram underlaget som krävs för att öht få till en claim hos Questor. Det var min initiala oro men de har en fantastisk kundtjänst.

Intressant! Jag är i samma sits som du, med fåtal utlandshyror och en hel del Kinto. Återkom gärna med uppdateringar om ditt ärende!
 

airac

Medlem
Bilpool tä
Jag har följt denna tråd i några år och inför att jag skulle köra hyrabil i Italien förra året så tecknade en (års)försäkring hos Questor/Riverside. Jag använder också mycket bilpool så tänkte att det var ett bra tillägg eftersom självriskelimeringen hos bilpoolar kostar en slant. Jag har haft strategin att helt enkelt betala självrisken när något händer för att kostnaden för extra försäkring kommer rätt snabbt upp i samma summa. Så Questor har i mitt hushåll varit en bonus.

I vilket fall som helst så råkade jag skrapa upp bilen i parkeringsgaraget vid en hyra hos Kinto Share. Kinto Share är en bilpool ("car club"), men Orchard som hanterar claims åt Questor landade i att det är en vehicle subscription, vilket försäkringen inte täcker. Så de har nekat ersättning. Jag har skickat mer underlag och de har skickat vidare till annan avdelning för ny bedömning. Kinto har en annan tjänst (Flex) som definitivt är vad de kallar vechicle subscription, s.k. korttidsleasing, så jag hoppas på att Orchard ska göra en bedömning till min fördel om de förstår att det är två olika tjänster.

Jag hade faktiskt förlängt min försäkring ett år till men sa upp den innan den började gälla för det känns menlöst att ha något som "kanske" funkar, särskilt när priset för själva försäkringen fördubblats. Nu har jag dessutom Coop Mastercard där självriskeliminering ingår vid hyra av bil. Däremot så struntar jag nog i att hitta någon självriskeliminering för bilpool. En skada på 12 år motsvarar ca 500-750 kr per år så jag får väl hoppas på att det dröjer ett tag innan jag kör på något igen.

Kan också nämna att Kinto varit väldigt hjälpsamma med att ta fram underlaget som krävs för att öht få till en claim hos Questor. Det var min initiala oro men de har en fantastisk kundtjänst.
Täckning för bilpool är det enda som motiverar Questor efter höjda priset för oss, så också mycket intresserad av utfallet. De få hyror som inte täcks av kreditkort eller Folksam Resklar är billigare att lösa som korta försäkringar.
 

lupiner

Ny medlem
De verkar iallafall ha bestämt sig för att de kan göra en bedömning utifrån försäkringspolicyn men de har ännu inte godkänt den. "Our underwriters have agreed that we can asses the claim accordingly. This does not confirm cover it means that we will request and assess the claim under the policy."

Jag har varit helt beredd på administrationen som försäkringen skulle innebära, men jag antar att det blir lite otydligt när de ska göra bedömningar utifrån dokument som dels inte är exakt vad de efterfrågar och dels är på svenska. Vagnskadan inträffade 21 februari, ärendet öppnades 23 februari, 3 mars var alla begärda handlingar uppladdade och sen dess har det varit lite fram och tillbaka kring handlingar och villkor.

Är det någon som vet hur självriskelimeringsersättningar på kreditkort hanteras? Är det lika mycket underlag och administration som krävs vid ett ärende hos försäkringsbolagen där?
 
Toppen