Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det bekräftar ju bara att antal miles är en dålig grund för att ge lojalitetsbelöningar, om man vill belöna lönsamma kunder.../Per

1. Folk som reser i tjänsten, bokar dyra flexibla biljetter, är prisokänsliga, kräver tidtabeller med hög turtäthet, ev har travelpass, har EBG/EBP, och har en massa poäng inneståendes.

2. Folk som reser semifrekvent privat, är priskänsliga och vill ha mest valuta för pengarna.

Vilken av ovanstående grupper är större, och vilken av dem kan tänkas vara mer elastiska när det gäller prisförändringar och förändringar i incitamentprogram? Vilken grupp som på individbasis är mer lönsam för SAS är uppenbart, Men nu handlar det om att fånga så stor AUC (area under curve) som möjligt ända ner till den punkt där resten inte längre är lönsamma att försöka fånga in. Det är själva grunden till att flygpriser är subjekt för prisdiskriminering till att börja med, och FF-program är bara en förlängning av den principen. Visst vore det bra om hela planet kunde fyllas med TPI unliminted-folk och betalande premiumkunder, men så ser det inte ut för något bolag. De andra stolarna ska också fyllas, med eller utan lägre vinstmarginal.

Högsta modet idag är ju att dela de olika tjänsterna och köpa dessa efter behov. Varför kan inte vi, och SAS, ta de, en eller flera, tjänster vi är intresserade av;
1. Billiga bonusresor
2. Tillgång till en vilsam lounge
3. Tillgång till lyxig lounge med mat o chanpagne
4. Fasttrack
5. Smidig och geschwint
6. Fler alternativ, jag har bara listat några som dykt upp på forumet.
Jag föreslår att EB satsar på att ge tillgång till de tjänster vi eftersöker. Dessa är lättare att betala och inte minst motivera.
Varför betala för annat!?!
Låt oss köpa den specifika tjänsten?
Kort affärsresa, här önskas fasttrack
longhaul med stopp, här söks en vilsam lounge - jag o fru jaws uppskattar lite skumpa
Bara 2 små tankar, givetvis finns fler -> här kan fler scenarier läggas till ( som en klassik marnadsundersökning)
Bäst av allt blir att spendingen är basen, är balansen dålig --> söker vi oss en ny carrier(hcc, mcc eller lcc)
Jag är en småföretagare som inte har tid att förhandla/trixa samt läsa den djungel av ffp'n som finns samt kunna hitta rätt routing samt klasser.
Det är därför jag är medlem här.
Ja, jag fattar det låter som ryan o dyl men det är inte vad jag syftar på.
Lite tankar och Mvh/Jaws

Högsta modet idag är ju att dela de olika tjänsterna och köpa dessa efter behov. Varför kan inte vi, och SAS, ta de, en eller flera, tjänster vi är intresserade av;
1. Billiga bonusresor
2. Tillgång till en vilsam lounge
3. Tillgång till lyxig lounge med mat o chanpagne
4. Fasttrack
5. Smidig och geschwint
6. Fler alternativ, jag har bara listat några som dykt upp på forumet.
Jag föreslår att EB satsar på att ge tillgång till de tjänster vi eftersöker. Dessa är lättare att betala och inte minst motivera.
Varför betala för annat!?!
Låt oss köpa den specifika tjänsten?

Jag gillar idén med prissatta tjänster men jag tror att det ställer till problem för SAS när det gäller att skapa mervärde i bonussystemet. Redan idag går det ju att köpa loungeaccess för 249 vid utrikesresor. Eftersom jag har ett Priority Pass har högsta rang så betingar loungeaccessen inget större värde för mig. Återstår välja säte vid bokningen, Fast Track, säte längst fram samt mackan och ölen på planet. Jag gillar verkligen Fast Track men inte till vilket pris som helst.

Ett exempel: Förutom min resa till FRA imorgon så ska jag ner igen den 23 aug och hem den 25 aug. Köper jag billigaste Go så går resan på 2.168 kronor på tider som passar mig. Köper jag samma biljett i Plus så går resan på 5.336 kronor. För att väja säte tidigt, Fast Track, öl och macka (samt 2.300 poäng extra) betalar jag alltså 3.168 kronor. Försök att fördela den kostnaden på dessa tjänster på ett pedagogiskt sätt!

Eftersom jag nuförtiden nästan uteslutande reser intra-Europa, ARN-FRA, 12-15 gånger per år samt ett par-tre semesterresor till Sydeuropa varje år så utgår mina reflektioner från det resmönstret.

Enligt mig som europaresenär så finns inte mycket att hämta i SAS Plus, speciellt inte i förhållande till priset. Jo, det skulle vara att samla poäng i så fall, men det blir till en hög kostnad. Stolen är densamma som i Go och likaså den trista menyn.

Ett exempel: Förutom min resa till FRA imorgon så ska jag ner igen den 23 aug och hem den 25 aug. Köper jag billigaste Go så går resan på 2.168 kronor på tider som passar mig. Köper jag samma biljett i Plus så går resan på 5.336 kronor. För att väja säte tidigt, Fast Track, öl och macka (samt 2.300 poäng extra) betalar jag alltså 3.168 kronor. Försök att fördela den kostnaden på dessa tjänster på ett pedagogiskt sätt!

Ja, men du glömmer (liksom många andra), och jag återupprepar, att det är två olika biljettyper. SAS Plus kan ombokas och avbokas (i regel). Om du vet att du ska åka dessa datum, tja - då känns väl Go-valet givet. Finns det minsta osäkerhet kan du kanske fortfarande tjäna på att boka Go om du därefter skulle tvingas köpa en ny biljett (hänger ju på vad den nya biljetten kostar i senare läge). Det är naturligtvis primärt detta man betalar för.

Ja, men du glömmer (liksom många andra), och jag återupprepar, att det är två olika biljettyper. SAS Plus kan ombokas och avbokas (i regel). Om du vet att du ska åka dessa datum, tja - då känns väl Go-valet givet. Finns det minsta osäkerhet kan du kanske fortfarande tjäna på att boka Go om du därefter skulle tvingas köpa en ny biljett (hänger ju på vad den nya biljetten kostar i senare läge). Det är naturligtvis primärt detta man betalar för.

Visst,du har helt rätt, ombokningsaspekten ska man inte glömma. Jag köper Plus om det inte skiljer mer än ca 500 kr väg. Men mera för att få Fast Track och poäng än för ombokningsaspekten. På tio år har jag missat två flyg från Tyskland, En gången var det askmolnet och då hjälpte det inte vilken biljett eller kort man viftade med. Fick bli en annorlunda resa hem med många olika transportslag, men det är en annan historia...

En gång fastnade jag i ett möte som tog någon dag extra, men där jag brukar befinna mig i Tyskland går det alltid att hitta alternativ hem, FRA, HHN, CGN och DUS ligger alla inom 1,5 timme. Så en extra biljett på tio år känns ok! :)

Glöm inte storföretagsperspektivet, bokar man I ett hårdkodat system så kan man bara boka economy, oavsett om Plus till och med skulle vara billigare, -jo det händer inte sällan att man hamnar I den situationen.

Jag gillar idén med prissatta tjänster men jag tror att det ställer till problem för SAS när det gäller att skapa mervärde i bonussystemet. Redan idag går det ju att köpa loungeaccess för 249 vid utrikesresor. Eftersom jag har ett Priority Pass har högsta rang så betingar loungeaccessen inget större värde för mig. Återstår välja säte vid bokningen, Fast Track, säte längst fram samt mackan och ölen på planet. Jag gillar verkligen Fast Track men inte till vilket pris som helst.

Det är precis det jag menar, att enbart köpa det du behöver! De övriga EB-nivåbonusarna blir som snömos - ser bra ut men är menlösa...
Grundpris på resa +tillkommande EFTERSÖKTA tjänster => prisvärt slutpris!! annars pröva annan carrier!

Så kallade bonustrappor är det första jag förhandlar bort/undviker i mina affärsupphandlingar. Det ska vara rätt pris från början och första kronan!

Eftersom jag nuförtiden nästan uteslutande reser intra-Europa, ARN-FRA, 12-15 gånger per år samt ett par-tre semesterresor till Sydeuropa varje år så utgår mina reflektioner från det resmönstret.

Den privata delen låter fantastiskt trevligt! har själv utflugna barn där man kan planera lite mer spontant :cool:

Jag tycker att det här är en extremt intressant tråd att följa.
Jag har valt att gilla kommentarer som passar in i mitt tänk som resenär samt som överensstämmer med hur jag är som person.

MIna resor under året ser ut som följande:

50% av resorna bokas av min arbets/uppdragsgivare där de bokar genom deras resebyrå.
Till skillnad mot vad jag hade gjort så bokar de oftast de dyraste biljetterna i eco/go när vi reser långväga inom Sverige och Skandinavien (Norge/Finland).
Övriga resor bokas med SJ och skulle priset vara inom 100kr högre än 2:a klass så får vi en första klass biljett.

Bokar jag egna biljetter så står dessa för 35% av resandet och då väljer jag själv biljettyp och fakturerar därefter beroende på hur mycket pengar jag har på kontot.
Resterande 15% av årets resor spenderas på semester till Asien eller som i höst, intra Europa.

Med mitt resmönster så landar jag på ca 20-30 flight segments per år.
Jag föredrar Star Alliance, har haft EB i flera år men efter tips här på BC har jag valt att gå över till A3 pga deras generösa villkor.
Jag hade föredragit att fortsätta mitt sparande i EB men med tanke på att jag reser så pass mycket med flyg för att vara en medelsvensson och vill dra nytta av fast track, möjlighet till att vila upp mig i en lämplig lounge (föredragsvis en "mellan lounge, ej betalande och heller inte en mer exklusiv för betalande business biljett resenärer) för att mitt resande ska bli så bra som möjligt samt ett extra incheckat bagage då jag oftast har minst två väskor incheckat varav en är med verktyg och annat så ser jag ett guldkort med A3 som bästa lösningen.
Jag är inte ute efter att snylta och kräva gratis förmåner men vill ha nytta av resandet med de bolag som jag flyger med.

Att höja förmånerna för EBS så att vi medelresenärer väljer SAS före Norwegian och Ryanair vore lämpligt, låt EBG få mer matchande förmåner som andra bättre program samt den nya "EBD" höjer kraven till exempelvis 150000 poäng/miles med en egen exklusiv lounge vore lämpligt och med ännu fler förmåner än nuvarande EBG är inte dumt.
Men för oss som reser mycket men inte tillräckligt för att nå EBG ser jag inget syfte med att ha kvar EB som program för min del.
Det bästa vore att ha en kombination med influgna miles, poäng, segments samt för högre privileged members, en nivå baserad på betald krona.. Ju fler kronor man betalar baserad på resemönster destå större anledning till att få tillträde till lounge och senare medlem i "EBD".

Men detta är bara mina tankar och åsikter.

Inte lätt det här inte... Man kan ju rent spontant tycka att poäng baserat på betald krona är bra men ett system som baseras på poäng per tjänad krona borde rimligtvis vara bättre för SAS. Att spendera 100k på de billigaste biljetterna ger inte mycket plus i kassan medans en flexibel businessclass klirrar till ordentligt. Tycker synd om de/den som ska försöka få till 2.0.

Det är ingen rolig situation för sas. T.o.m. min resebyrå sågar eb. Jag frågade vilket bonusprogram jag ska ta på mamma då hon ska flyga lite själv och det självklara svaret från byrån var LH M&M...

Nu överväger jag dock A3 åt henne istället då hon nog blir guld med nästa resa. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen