Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.
Forum som det här är ju befolkat med en väldigt smal grupp människor, om jag ska vara elak så behöver nog många här lojalitetsprogrammen mer än vad flygbolagen behöver dem..

Jag har inte fakta men jag tror, precis som en föregående, att kundgruppen 30.000-100.000 poäng är viktigare för SAS än en handfull yrkesflygare.Det finns ändå en gräns på hur mycket man kan spendera och typiskt sitter yrkesflygarna på långlinjerna som fylls ganska bra i alla fall.

För att SAS ska kunna ha någon som helst relevans krävs ett rimligt inrikes, nordiskt och europeiskt linjenät och då måste de avgångarna fyllas med den "vanliga" kundgruppen. Dessa flighter ger ingen hög intjäning och de kunderna kommer aldrig möta de nivåer som nämnts, många ska ju dessutom arbeta sidan om flygningen. Såklart är det därför kriterierna förutom poäng medger 50 resor, kanske egentligen ett viktigare kriterie för SAS.

Gällande bokning av arbetsresor så är iaf jag styrd av ett resebokningssystem och det är nog många mer än jag som har det så, här gäller det för SAS att vara smarta och lägga priser etc så att de så ofta som möjligt blir ett alternativ i dessa systemen.

Last edited:
The trouble with quotes on the Internet is that you never know if they are genuine. — Abraham Lincoln

Touché. Fast nu kommer citatet från Manfred (1821). Abraham Lincoln utan skägg = ingen pondus.

Jag har inte fakta men jag tror, precis som en föregående, att kundgruppen 30.000-100.000 poäng är viktigare för SAS än en handfull yrkesflygare.Det finns ändå en gräns på hur mycket man kan spendera och typiskt sitter yrkesflygarna på långlinjerna som fylls ganska bra i alla fall.

Ja fast de du snackar om ska inte tro att de är något eller att de förtjänar att "bli mutade" av SAS eftersom de i själva verket är egoister som alltid bara vill ha det allra billigaste. För 30-100K-packet är FF-program i själva verket värdelösa och spelar inte någon som helst roll. Dessutom är allmogen så efterbliven att de ändå inte kan addera till vad en flygresa kostar på riktigt. Därför bör gränsen tredubblas. Enkelt. . #83 #90 #101

Last edited:
Forum som det här är ju befolkat med en väldigt smal grupp människor, om jag ska vara elak så behöver nog många här lojalitetsprogrammen mer än vad flygbolagen behöver dem..

Jag skulle nog säga att den "smala gruppen" absolut finns här, men att det här forumet numera är bredare än så. De som jag stött på här är allt från studenter som vill resa så billigt som möjligt till proffsflygare med hundratals flighter per år, plus en stor grupp normalresenärer. Det är just det som gör att sådana här diskussioner blir intressanta!

Såklart förekommer det, men de som är mycket aktiva under en längre period tillhör nog en rätt small grupp av kunderna, betänk hur många kunder SAS har i Eurobonus och jämför med hur många det finns i forumeliten här och på någon site till, -jag tycker det är rätt smalt.

Du missade min andra kommentar om spending. Där har längden på flygningen ingen direkt koppling. Som Senator varit inne på i en annan tråd är det folket som betalar mest som är intressant, inte de som har flest miles till lågt pris.

Lufthansa har gjort en del förändringar som mycket tydligt är riktade mot medlemmar som lyckats snika till sig många poäng på billiga biljetter. Det kommer att bli intressant att följa hur det går för dem. Är man en OPM-resenär kanske det inte inte spelar någon roll men för de som själva kan påverka vilket bolag de väljer att flyga med och som ser hur målet om HON försvinner i fjärran(eller målet om SEN) kommer Gulfbolagens erbjudanden att framstå som väldigt relevanta om man åker österut. Inom Europa finns det alltid LCC och när LH inte erbjuder något extra så varför inte? Om LH visar att kunden inte är lönsam så skulle jag som kund dra mina slutsatser av det och gå vidare.

Det LH gjort är att bakvägen smyga in spend som kriterium men mindre explicit än de amerikanska bolagen. Om man nu är medveten resenär så kommer ju frågan varför man ska satsa på status och inte på bästa kabinupplevelse? Om man inte är OPM-resenär förstås? Såna kommer nog att gilla utflödet av andra loungebesökare.

Minst antal miles för pengarna, dvs. riktigt lönsamma kunder, får man ju på short-haul. Betalade nyligen 6900 för en Economy till LHR t/r med SAS. Så dyra miles går ej att köpa på long-haul i Economy.../PH

Minst antal miles för pengarna, dvs. riktigt lönsamma kunder, får man ju på short-haul. Betalade nyligen 6900 för en Economy till LHR t/r med SAS. Så dyra miles går ej att köpa på long-haul i Economy.../PH

Några trådar om dyra biljetter:
http://www.businessclass.se/sas-eur...intra-europa-economy-class-aer-helt-okej.html
http://www.businessclass.se/ovrigt/...t-kombinationen-reguljaerflyg-enkel-resa.html
http://www.businessclass.se/flygbil...-betalat-foer-flygbiljetten-erfarenheter.html

Det bekräftar ju bara att antal miles är en dålig grund för att ge lojalitetsbelöningar, om man vill belöna lönsamma kunder.../Per

Jag tror mig vara lönsam för SAS när jag i tjänsten åker t.ex. till SFT eller KRN. Priset brukar sällan komma under 5 Tkr.

Är förmodligen inte fullt så lönsam när jag tar med mig frugan till Rom FCO för en weekend i september. Jag pröjsade 4.100 kr för oss båda...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen