Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte lätt det här inte... Man kan ju rent spontant tycka att poäng baserat på betald krona är bra men ett system som baseras på poäng per tjänad krona borde rimligtvis vara bättre för SAS. Att spendera 100k på de billigaste biljetterna ger inte mycket plus i kassan medans en flexibel businessclass klirrar till ordentligt. Tycker synd om de/den som ska försöka få till 2.0.
Jag ställer frågan så här.

Kommer du/ni att spendera mer pengar för att tjäna extra poäng om systemet är byggd revenue-baserat?

Idag de flesta flygbolag ger varierande procent av poäng beroende på bokningsklass.
T ex W klass på Lufthansa ger bara 25% poäng till EuroBonus men V klass ger 100% poäng till EuroBonus. Då kan det hända att folk köper V klass biljett för att tjäna 12.800 poäng för resa till Bangkok istället för 3.200 poäng i W klass. Prisskillnaden är 1.000 SEK.
Men om det är revenue-baserat program får du bara 1.000 poäng mer (förutsatt 1 SEK = 1 poäng), vilket är för de flesta människor inte morot nog att köpa en dyrare biljett.

Andra aspekt är flygbolag säljer inte billiga biljetter för att det är skoj eller välgörenhetsskäl. Utan det är ofta pga dålig beläggning. Om det var så att det fanns tillräckligt många människor som betalar dyra biljetter, behövde flygbolaget inte sälja billiga biljetter.

Nej, billiga biljetter ger pengar till flygbolaget precis som dyra biljetter. De går inte back för att sälja billiga biljetter. Andra alternativ hade det varit att flyga med tomma stolar.

Här finns gleff:s blogginlägg som är värt att läsa.
Revenue-Based Frequent Flyer Programs are Bad for the Airlines (and Consumers) - View from the Wing

Kommer du/ni att spendera mer pengar för att tjäna extra poäng om systemet är byggd revenue-baserat?

Idag de flesta flygbolag ger varierande procent av poäng beroende på bokningsklass.
T ex W klass på Lufthansa ger bara 25% poäng till EuroBonus men V klass ger 100% poäng till EuroBonus. Då kan det hända att folk köper V klass biljett för att tjäna 12.800 poäng för resa till Bangkok istället för 3.200 poäng i W klass. Prisskillnaden är 1.000 SEK.
Men om det är revenue-baserat program får du bara 1.000 poäng mer (förutsatt 1 SEK = 1 poäng), vilket är för de flesta människor inte morot nog att köpa en dyrare biljett.

Andra aspekt är flygbolag säljer inte billiga biljetter för att det är skoj eller välgörenhetsskäl. Utan det är ofta pga dålig beläggning. Om det var så att det fanns tillräckligt många människor som betalar dyra biljetter, behövde flygbolaget inte sälja billiga biljetter.

Nej, billiga biljetter ger pengar till flygbolaget precis som dyra biljetter. De går inte back för att sälja billiga biljetter. Andra alternativ hade det varit att flyga med tomma stolar.

Här finns gleff:s blogginlägg som är värt att läsa.
Revenue-Based Frequent Flyer Programs are Bad for the Airlines (and Consumers) - View from the Wing

Plus att oavsett priset på en biljett är en intäkt en positiv faktor i kassaflödet, och det är otroligt viktigt för alla företag.

Frågan kan ju vändas på, vilka kommer att flyga mindre med SAS med ett sånt system?. När man som jag i stort sett bara flyger inrikes från Sundsvall i jobbet så blir det med automatik bara SAS så för min del så skulle inte mitt resmönster förändras i nuläget oavsett om man plockade bort EB helt och hållet, till saken hör att jag oftast köper flex. Däremot har jag 4-5 långresor årligen i C som mycket väl kan påverkas beroende på vilket upplägg man väljer för EB i framtiden. Fast det krävs nog också att man uppgraderar hårdvaran också innan jag tar steget tillbaka till SAS.

Frågan kan ju vändas på, vilka kommer att flyga mindre med SAS med ett sånt system?. När man som jag i stort sett bara flyger inrikes från Sundsvall i jobbet så blir det med automatik bara SAS så för min del så skulle inte mitt resmönster förändras i nuläget oavsett om man plockade bort EB helt och hållet,
De som har behov reser oavsett det finns FFP eller inte. Det kommer inte att förändras.
Som ett exempel, jag fortsätter att åka med pendeltåg&buss till/från jobbet trots att det inte finns någon incitament.

till saken hör att jag oftast köper flex. Däremot har jag 4-5 långresor årligen i C som mycket väl kan påverkas beroende på vilket upplägg man väljer för EB i framtiden. Fast det krävs nog också att man uppgraderar hårdvaran också innan jag tar steget tillbaka till SAS.
Jag vet inte om kreditering av flygning till SAS EuroBonus är så viktig om resenärer inte flyger med SAS. (Vi pratar om FFP)
Man kan bli EuroBonus Gold utan att flyga en enda gång med SAS. Det finns säkert Star Alliance internt transaktion men jag tror inte det är poängen som ger stora pengar, utan resenärer som reser med SAS som ger större pengar.
Med tanke på Business class (eller SAS Plus) ombord på SAS, är det inte så konkurrenskraftigt jämfört med andra flygbolags Business class produkter/service. Det som blir kvar är folk som väljer SAS efter tidtabell/frekvens/direktflyg eller priser.

Det som blir kvar är folk som väljer SAS efter tidtabell/frekvens/direktflyg eller priser.

Det låter som att du är tveksam till att EB ska behövas överhuvudtaget?
Eller ser du ett annat system, lockande för blivande stamkunder, för att kunna få fler betalande kunder?

Hur ser Du att SAS kan gå fram, alternativt hur vill vi att ett ömsesidigt EB ska kunna få oss att flyga SAS (igen)?

I höst ska jag prova några olika businessclass, icke-SAS, för att bilda min egen uppfattning! :cool:

Det låter som att du är tveksam till att EB ska behövas överhuvudtaget?
Eller ser du ett annat system, lockande för blivande stamkunder, för att kunna få fler betalande kunder?
Det är trots allt stora massan som ger 60-70% av intäkter (för att 30-40% av intäkter kommer från Premiumkabiner hos de flesta flygbolag med flera kabinklasser), så tror jag att det vore dumt av SAS att koncentrera sig till några få superresenärer.

Jag är inget emot att SAS EuroBonus skapar ett högre nivå än Gold men SAS huvudkonkurrent är Norwegian (eller andra LCC) så det vore bättre för SAS att införa några förmåner som man kan utnyttja utan att flyga jätte ofta/långt.
Därför tycket jag att använda EuroBonus poäng på SAS Our Café och Sommarklipp (poäng+pengar) är ändå några bra idéer ur denna synvinkel även om vi här på BC.se tycker att det är dålig deal att köpa muffins med poäng.

Skandinavien är inte Storbritannien eller Schweiz. Det finns inte tillräckligt många resenärer som är beredda att betala för bättre service/produkt.

Skandinavien är inte Storbritannien eller Schweiz. Det finns inte tillräckligt många resenärer som är beredda att betala för bättre service/produkt.

Däremot skulle man kunna profilera sig till "världen" genom att erbjuda billiga biljetter till Europa. Hur ofta går inte longhaul halvfullt på returen i början av veckan?

Plus att oavsett priset på en biljett är en intäkt en positiv faktor i kassaflödet, och det är otroligt viktigt för alla företag.

Nu mycket OT:

Inte för alla företag. Fastighetsbolag har lite andra faktorer att ta hänsyn till. Det är t ex därför de aldrig sänker hyran på en kommersiell lokal nästan oavsett hur mycket tomt de har i beståndet. Den outhyrda lokalen kan man dra av den förlorade intäkten på - och sänker man hyran sänker man avdragsrätten för alla sina tomma lokaler på samma ställe.

Det är därför fastighetsbolag hellre erbjuder renoveringar och ombyggnader och allt möjligt annat som kan kosta mycket mer än en hyressänkning. Hyressänkningen slår mot hela det outhyrda beståndets avdragsrätt.

Däremot skulle man kunna profilera sig till "världen" genom att erbjuda billiga biljetter till Europa. Hur ofta går inte longhaul halvfullt på returen i början av veckan?

Det där har i alla fall hänt tidigare.

Jag har när jag sett annonseringen i PEK från SAS insett att jag köper en t/r ARN - PEK med returen sex månader bort. Och i PEK köper jag PEK - ARN t/r istället för väsentligt lägre priser. Vilket jag gjorde.

Fast det är ett par år sedan jag "pendlade" ARN - PEK.

Ännu längre sedan är det jag pendlade MMX - ATH med KLM men det var exakt samma sak men med enorm prisskillnad. En business t/r ATH - MMX kostade mellan 30% och 50% av billigaste eco MMX - ATH.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen