Dr. Miles
Expert
Jag ställer frågan så här.Inte lätt det här inte... Man kan ju rent spontant tycka att poäng baserat på betald krona är bra men ett system som baseras på poäng per tjänad krona borde rimligtvis vara bättre för SAS. Att spendera 100k på de billigaste biljetterna ger inte mycket plus i kassan medans en flexibel businessclass klirrar till ordentligt. Tycker synd om de/den som ska försöka få till 2.0.
Kommer du/ni att spendera mer pengar för att tjäna extra poäng om systemet är byggd revenue-baserat?
Idag de flesta flygbolag ger varierande procent av poäng beroende på bokningsklass.
T ex W klass på Lufthansa ger bara 25% poäng till EuroBonus men V klass ger 100% poäng till EuroBonus. Då kan det hända att folk köper V klass biljett för att tjäna 12.800 poäng för resa till Bangkok istället för 3.200 poäng i W klass. Prisskillnaden är 1.000 SEK.
Men om det är revenue-baserat program får du bara 1.000 poäng mer (förutsatt 1 SEK = 1 poäng), vilket är för de flesta människor inte morot nog att köpa en dyrare biljett.
Andra aspekt är flygbolag säljer inte billiga biljetter för att det är skoj eller välgörenhetsskäl. Utan det är ofta pga dålig beläggning. Om det var så att det fanns tillräckligt många människor som betalar dyra biljetter, behövde flygbolaget inte sälja billiga biljetter.
Nej, billiga biljetter ger pengar till flygbolaget precis som dyra biljetter. De går inte back för att sälja billiga biljetter. Andra alternativ hade det varit att flyga med tomma stolar.
Här finns gleff:s blogginlägg som är värt att läsa.
Revenue-Based Frequent Flyer Programs are Bad for the Airlines (and Consumers) - View from the Wing