Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har läst denna tråd lite halvt och ser en tendens att folk motsätter sig kvalificering med segment.

Jag reser mest (90%) intra-norden, mellan huvudstäderna och alltid billigast möjligt. Frekvensen är väl i medeltal 3-4 t/r månad. Några enstaka gånger behöver jag en flex biljett, men högst en sträcka i månaden skulle jag säga. Tidtabell är viktigast.

Jag behöver varken champagne, tomma stolar, mackor på flyget etc. Jag behöver fast track och en lounge där jag kan bre mig en macka, ta en sallad och möjligen ett glas vin. Tar SAS bort det från mig antingen med att ta bort EBG via segment eller med att ta bort någon av fördelarna med EBG, så ser jag till att min tidtabell är sådan att AY får äran att transportera mig. Jag får ovanstående med 24 segment per år hos AY.Tidtabellsmässigt är AY redan bättre än eller lika bra som SAS både på HEL-OSL-HEL och HEL-CPH-HEL. HEL-GOT-HEL har de monopol på och HEL-ARN-HEL flyger jag av någon anledning ganska sällan.

Att kunna uppgradera förmånligt med poäng till en proper C produkt hos AY, då jag känner för det, gör inte deras sak sämre. Jag har inte rest SAS Plus själv, men vad jag läser så är det inte värt några som helst poäng att uppgradera sig till det.

SAS får göra hurdana EBD/EBP nivåer som helst för min del, så länge det inte påverkar mig negativt.

niksal, du skriver först att tidtabell är viktigast och att AY är bättre eller lika bra som SK på den punkten redan. Varför har du i inte redan bytt till AY? Jo, för att du gillar SK mer än du tror. :)

Jo, jag gillar SAS av historiska skäl. Jag har varit EBG i flera år, och de har oftast haft bäst tidtabell och bäst priser.

Sedan 1.4.2013 har jag flugit 32 gånger. 20 med AY och 12 med SK. Detta är första gången det varit så. Jag har alltid prioriterat SAS innan, av ovannämnda orsaker. Men sen Blue1 blev SAS så har servicen i Finland blivit sämre. Det står väl ännu också på finska EB sidorna att SAS Plus ger 150% EB poäng, bara som ett litet exempel. Tidtabellerna har blivit sämre, framförallt på min mest frevkenta HEL-CPH-HEL rutt.

Min poäng var närmast att om EBG kvalificering med segment tas bort och/eller någon av förmånerna tas bort eller blir sämre, så har jag nu ett bra alternativ som inte fanns på samma sätt för 2-3 år sen. Då ser jag ingen poäng att kämpa för att hålla EBG, om inte SAS tycker jag är en viktig kund.

I mitten av 90 talet så var EBG nivån 90.000 poäng och sedan höjde man det till 110.000 poäng, minns inte när man sänkte till 50.000 poäng
Har själv varit EBG och under 5 år EBP sedan 1992 när man införde EB. Känns idag som om det "vimlar" med EBG.are

I mitten av 90 talet så var EBG nivån 90.000 poäng och sedan höjde man det till 110.000 poäng, minns inte när man sänkte till 50.000 poäng
Har själv varit EBG och under 5 år EBP sedan 1992 när man införde EB. Känns idag som om det "vimlar" med EBG.are

Det är drygt 26 000 EBG enbart i Sverige och drygt 72 000 totalt, så jag håller med dig om att det "vimlar" av dem. Mängden gör också att många av de förmåner som följer av status känns "urvattnade. Hur kul är det att vara väntelistad på en flight tillsammans med 20 andra när samtliga är EBG? Hur kul är det att söka upp en lounge för lite avkoppling då den är mer överbefolkad och livlig än sofforna vid gaten?

Jag var också med på den tiden då det krävdes 90 000 poäng för att bli EBG. Man hade också ett krav på antal segment i C för att erhålla status, hur många minns jag inte. Ser gärna en höjning av gränserna för de olika nivåerna inom EB-programmet och att förmånerna som kopplas till de olika nivåerna upplevs som förmåner.

Bland de viktiga förmånerna ser jag t ex förtur på väntelista, större utbud av Awards för premiekunder, exklusiv service via mail och telefon, platsgaranti vid bokning senast 24 h före avgång, kort sagt det som gör att man känner en större flexibilitet i resandet. Kan man dessutom få till lounger som medger en viss kontemplation så är det ett plus

Man får inte glömma att FFP är till för att knyta sig an lojalitet av kunder. Därför får det inte vara avskräckande svårt att nå status. Det får heller inte vara för enkelt, vilket vissa antyder, då man i stället avskräcker kunder av motsatt anledning.

Och det är sannolikt i detta vägskäl SAS står iom EB 2.0.

Och det kan inte vara lätt, det räcker för dem att läsa denna intressanta tråd för att se att det finns (nästan) lika många åsikter som deltagare! :)

Min far fick ebg for life och blev både mycket förvånad och mycket nöjd då han fick brevet. En stor del av hans liv spenderades i luften och han var förvånansvärt trogen sas. :)

Jag anser därför att det är en bra förmån som bör behållas trots det inte känns direkt sannolikt sas finns kvar då jag fyller 60 om ett par decennier. ;)

Det är drygt 26 000 EBG enbart i Sverige och drygt 72 000 totalt, så jag håller med dig om att det "vimlar" av dem. Mängden gör också att många av de förmåner som följer av status känns "urvattnade. Hur kul är det att vara väntelistad på en flight tillsammans med 20 andra när samtliga är EBG? Hur kul är det att söka upp en lounge för lite avkoppling då den är mer överbefolkad och livlig än sofforna vid gaten?

De får gärna tänka en runda på att om det blir för svårt med EBG så tar sig folk in på loungerna med A3G där det räcker med en ToR till Säffle. Om de tar fram en officiell nivå över EBG så får de kanske öppna speciella lounger för dessa medlemmar. Antagligen bara görligt på ARN, CPH och OSL.

Eller bygga lite större lounger. Det låter enklare än att höja gränserna.
Mkt av diskussionen handlar om situationen på Arlanda. En bra lounge är ju en bra inropare samt höjer värdet på ebg samt ebp.

Om en ebd införs så kan man bygga flaggskeppslounger på arn osl och cph. Detta skulle på nöjaktigt sätt lösa 2 problem.
En mindre stressig guldlounge i rusningstid och
en flaggskeppslounge för ebd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen