Tjaeng
Medlem
Det bekräftar ju bara att antal miles är en dålig grund för att ge lojalitetsbelöningar, om man vill belöna lönsamma kunder.../Per
1. Folk som reser i tjänsten, bokar dyra flexibla biljetter, är prisokänsliga, kräver tidtabeller med hög turtäthet, ev har travelpass, har EBG/EBP, och har en massa poäng inneståendes.
2. Folk som reser semifrekvent privat, är priskänsliga och vill ha mest valuta för pengarna.
Vilken av ovanstående grupper är större, och vilken av dem kan tänkas vara mer elastiska när det gäller prisförändringar och förändringar i incitamentprogram? Vilken grupp som på individbasis är mer lönsam för SAS är uppenbart, Men nu handlar det om att fånga så stor AUC (area under curve) som möjligt ända ner till den punkt där resten inte längre är lönsamma att försöka fånga in. Det är själva grunden till att flygpriser är subjekt för prisdiskriminering till att börja med, och FF-program är bara en förlängning av den principen. Visst vore det bra om hela planet kunde fyllas med TPI unliminted-folk och betalande premiumkunder, men så ser det inte ut för något bolag. De andra stolarna ska också fyllas, med eller utan lägre vinstmarginal.