Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

erc

Medlem
Återkopplar då jag precis fick ett glädjande meddelande från United. Mycket riktigt kvalificerar detta inte till ett EU261-ärende men likväl fick jag som goodwill USD200 i Travel Credit från United. Allt i ett vänligt och professionellt meddelande.

Och nu återkopplar jag igen (!) och meddelar att även Lufthansa vill kompensera med EUR400. Nu återstår att ta beslut om hur jag ska förmedla bank- och id-information via mail på ett ansvarsfullt sätt...
 

SK989

Medlem
Nu hände det igen, på väg hem från London till Köpenhamn och flyget inställt, ombokad till sena flighten som skall landa 1 timme och 5 minuter efter originalflighten. Då det är under 1500 km men under 2 timmars försening så borde jag vara berättigad 125 euro?
Tyvärr får du inget. Artikel 5.1 c iii säger att om man blir ombokad till en flygning som avgår tidigast 1 timme före OCH kommer fram högst två timmar senare får man inget alls. Regeln om 50% reducering om man kommer fram högst två timmar senare syftar, som jag förstår det, på situationen då man blir ombokad till en flygning som avgår mer än en timme före ursprunglig tid.
 

Stefan G

Medlem
Och nu återkopplar jag igen (!) och meddelar att även Lufthansa vill kompensera med EUR400. Nu återstår att ta beslut om hur jag ska förmedla bank- och id-information via mail på ett ansvarsfullt sätt...

En fråga ang Lufthansas kompensation, anmälde du förseningen till lufthansas service desk också eller hur vet dom att du har ett anspråk på förseningen?

Har en liknande situation, flyg SJO->YYZ->FRA->ARN med Air Canada på hela sträckan förutom FRA->ARN med Lufthansa. Försening på 2:08 timmar YYZ->FRA som resulterade i ett missat flyg FRA->ARN och 8+ timmar försening totalt. Eftersom det var Air Canada som orsakade försening så förstår jag det som att EU261 inte gäller. Enligt Kanadas regelverk så är orsaken på förseningen (tekniskt strul på bränslepumpen) något som inte behöver kompenseras. Air Canada har erbjudit 300 dollar voucher per biljett som kompensation trots att dom inte är skyldiga att ersätta mig (enligt svaret från deras kundtjänst). Är inte så intresserad av vouchers då jag inte har några planer att flyga till eller via Canada.
Någon anna som har erfarenhet av Air Canada? Är det värt att försöka få pengar istället och har Lufthansa något ansvar?
 

palmen

Moderator
En fråga ang Lufthansas kompensation, anmälde du förseningen till lufthansas service desk också eller hur vet dom att du har ett anspråk på förseningen?

Har en liknande situation, flyg SJO->YYZ->FRA->ARN med Air Canada på hela sträckan förutom FRA->ARN med Lufthansa. Försening på 2:08 timmar YYZ->FRA som resulterade i ett missat flyg FRA->ARN och 8+ timmar försening totalt. Eftersom det var Air Canada som orsakade försening så förstår jag det som att EU261 inte gäller. Enligt Kanadas regelverk så är orsaken på förseningen (tekniskt strul på bränslepumpen) något som inte behöver kompenseras. Air Canada har erbjudit 300 dollar voucher per biljett som kompensation trots att dom inte är skyldiga att ersätta mig (enligt svaret från deras kundtjänst). Är inte så intresserad av vouchers då jag inte har några planer att flyga till eller via Canada.
Någon anna som har erfarenhet av Air Canada? Är det värt att försöka få pengar istället och har Lufthansa något ansvar?
Lufthansa har inget ansvar i detta så länge det inte hände något med koppling till deras flight.
 

Stefan G

Medlem
Lufthansa har inget ansvar i detta så länge det inte hände något med koppling till deras flight.

Min tolkning också därför väldigt intressant att erc fick kompensation från Lufthansa. Som jag förstod flygning ORD-IAD-MUC-OSL med försening IAD-MUC (United). Ombokning av Lufthansa pga försenat flyg, i detta fall United (i mitt fall Air Canada).
 
  • Gilla
Reactions: erc

All-in

Medlem
Hej Forumet,
En fråga om råd, ska jag lägga mig platt/acceptera eller bestrida?

Ursprungligen bokad med AY142 den 7/3 kl.09:15 från BKK-HEL-GOT med ankomst GOT 7/3 kl.17:25.
Jag fick besked den 2/3 att flyget tyvärr var inställt och skulle bli ombokad till bästa tillgängliga flyg.
Nytt besked den 3/3 och ombokad till avgång AY144 den 6/3 kl. 22:25 med ankomst GOT den 7/3 kl. 12:05.
Resultatet av av inställt flyg blev en kraftigt modifierad helgplan i BKK - tidigarelagd avgång med ~11 timmar samt hemkomst ~5 timmar tidigare. Jag tyckte självklart att detta var ett EU261 case och skickade en ansökan.
Denna fick jag idag avslag på (efter två påstötningar om status/vad sker och mer än 7 veckor sedan ansökan) med följande motivering;
"We apologize for the inconveniences caused by the disruption of Finnair flight AY0142 Bangkok - Helsinki on 7.3.2022.
The flight is cancelled due to situation in Ukraine.
By virtue of EC regulation 261/2004, no compensation will be paid in the case of a cancellation/delay due to extraordinary circumstances Finnair is unable to influence even if all reasonable and necessary measures are taken. Such unusual conditions include weather conditions, strike, air traffic restrictions and safety risks.
As this situation is considered as extraordinary circumstance, the standard compensation according to EC regulation 261/2004 will not be paid."
Tacksam för era synpunkter/kommentarer!
/ Lasse
 

ZZZebra

Medlem
Om man tittar på FR24 så kan man konstatera följande för AY142:
- Från 24/2 så tar man vägen genom Ryssland
- Från 28/2 så tar man vägen söder om Ukraina
- 4/3 går sista, sedan ställer man in AY142

AY142 flyger samma väg som AY144, dvs söder om Ukraina (se bifogade bilder). Att det går att flyga sträckan trots pågående konflikt är tydligt när man flyger samma rutt varje dag (med 12 timmars skillnad). Samt att många andra bolag flyger samma väg. Så min gissning är att man ställde in AY142 av kommersiella orsaker.

Sedan är min erfarenhet att Finnair är helt hopplösa att ha med att göra i fråga om EU-ersättning och att de trilskas in i det längsta. Så kan vara värt att lämna över det till någon av ersättningsbolagen om Finnair vägrar så får de göra en bedömning om det är värt att driva.


upload_2022-5-2_16-38-36.png


upload_2022-5-2_16-38-57.png
 

SK989

Medlem
Jag håller med - att Finnair ställde in det flyg du ursprunglingen bokat beror inte på extraordinära omständigheter som Finnair inte kunde påverka utan skälet är ett kommersiellt beslut. Du har rätt till 300 euro (de kan minska ersättningen med 50% då du i och för sig reste 11 timmar tidigare men inte blev försenad).
 

erc

Medlem
En fråga ang Lufthansas kompensation, anmälde du förseningen till lufthansas service desk också eller hur vet dom att du har ett anspråk på förseningen?

Har en liknande situation, flyg SJO->YYZ->FRA->ARN med Air Canada på hela sträckan förutom FRA->ARN med Lufthansa. Försening på 2:08 timmar YYZ->FRA som resulterade i ett missat flyg FRA->ARN och 8+ timmar försening totalt. Eftersom det var Air Canada som orsakade försening så förstår jag det som att EU261 inte gäller. Enligt Kanadas regelverk så är orsaken på förseningen (tekniskt strul på bränslepumpen) något som inte behöver kompenseras. Air Canada har erbjudit 300 dollar voucher per biljett som kompensation trots att dom inte är skyldiga att ersätta mig (enligt svaret från deras kundtjänst). Är inte så intresserad av vouchers då jag inte har några planer att flyga till eller via Canada.
Någon anna som har erfarenhet av Air Canada? Är det värt att försöka få pengar istället och har Lufthansa något ansvar?
Jag skickade en vänligt formulerad fråga till Lufthansa där jag frågade vad mina möjligheter var.

Fyra månader senare kom svaret om EUR400 i ”goodwill”. Bedrövlig kvalitet på dialogen kring utbetalningen där man efterfrågas fotokopia på id-handlingar samt fullständiga bankuppgifter. Slantar ännu inte på kontot - men jag bevakar dagligen…
 

jonten

Medlem
EWR-ARN-GOT, missade anslutningen på ARN och kom 3,5 timme isch sent.
Hade bokat 4 tickets, 2 "vuxna" barn och en 13-åring. Så jag fick administrera ersättningskravet.
Gjorde en för mig och 13-åringen, och sen två separata. Sparade url man får för att uppdatera ärendet. Sen höll jag lite koll, gissade att jag som Diamond skulle få svar först. Nja den ena separata på 18åringen blev closed efter kanske 6-7 dagar, men inget mail med resultat. Efter ytterligare ett par dagar fick jag godkänd ersättning, och den sista separata har inget hänt med.
Försökte chatta för att få svar om den stängda, nej det går inte.
Ringde in och fick fatt på en otroligt hjälpsam medarbetare, hon ringde ngn supervisor och lyckades få fram vad som skett med den stängda. Hon skrattade och sa att de tyckte det var lite pinsamt. De hade godkänt min och 13-åringen och nekat den separata 18-åringen.... Finns inget sätt att överklaga, utan skicka in på nytt var uppmaningen. Jisses att de krånglar till det så...
Uppdatering, idag kom ersättning för 18 åringen som blev nekad och som vi skickat in på nytt. Den tredje ansökan ligger fortfarande obehandlad, den borde ju legat före i kön kan man tycka.
1600:- kostade biljett pp tor, så med 6000:- i ersättning pp så gick detta ihop.....
 
Toppen