Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

apknug

Medlem
Delar med mig ett ärende som jag hade lämnat till ARN som jag tror är intressant för många här inne. SAS ställde in vårt flyg till Amsterdam några timmar innan avgång och bokade om oss till KLM samma dag. Vi hade fått ersättning för inställt flyg men vi nedgraderas också från SAS Plus till KLM ekonomi.

SAS skrev så här när jag bad om ersättning, och hörde inte av sig mera när jag påpekade att visst Y är SAS Plus men KLM har inte premium ekonomi:


Jag låter ARNs beslut berätta resten:

Nu återstår att se om SAS betalar, men jag är än så länge rätt nöjd med uttalandet. Principen är viktigare för mig än att jag får pengarna. Nu har jag dessutom ett uttalande att hänvisa till nästa gång... Att jag ens drog det till ARN berodde på att SAS skickade fullständiga skit svar i flera ärende där de uppenbart hade fel. Jag valde till slut att dra alla som hade goda chanser till ARN respektive domstol för jag hade haft nog.
Synd att inte SAS svarade så nämnden kunde pröva ärendet materiellt och inte meddela en form av tredskodom. Men trevligt att du fått rätt!

Jag kan dock förstå SAS, någon på SAS har tänkt till och sagt "vi kan ju tusan inte säga som det är, att servicenivån i KLM ekonomi mostvarar SAS plus....."
 
Hej,
Fick min hemresa med SAS från Florida inställd nyss och blir ombokad med extra stopp med LOT och Lufthansa, vad gäller ang. Försening när landet ifråga inte är med i EEA eller EU?
 
Tack för svar, någon som har erfarenhet vad man kan kräva för ersättning? Jag tolkar det som 600eur/person. Stämmer det? Jag antar att man räknar från estimerad ankomst tid vid slutdestinationen vid dessa lägen? Vi skulle landa i GOT 09.15 och ser ut att vara framme vid 18.55 nu istället.
 

taxvalp

Medlem
Tack för svar, någon som har erfarenhet vad man kan kräva för ersättning? Jag tolkar det som 600eur/person. Stämmer det? Jag antar att man räknar från estimerad ankomst tid vid slutdestinationen vid dessa lägen? Vi skulle landa i GOT 09.15 och ser ut att vara framme vid 18.55 nu istället.

Just så, såvida det inte är ”extraordinära omständigheter”. Vet du något om orsaken till det inställda flyget?
 

willmutt

Ny medlem
Flög MIA - MCO (Orlando) - LHR - OSL, allt gjort i en bokning med British Airways. MIA-MCO blev försenat (dock opererat av America) pga ”crew” vilket gjorde att jag missade MCO-LHR och resterande flighter. Blev ombokad och anlände slutdestination 26,5 timme senare än beräknat.

Finns det någon kompensation att hämta här?

Om BA eller AA inte kompenserar, kan tjänster som t.ex. airhelp eller skycop erbjuder vara till hjälp? Eller reseförsäkring?
 

Mr Basic

Medlem
Flög MIA - MCO (Orlando) - LHR - OSL, allt gjort i en bokning med British Airways. MIA-MCO blev försenat (dock opererat av America) pga ”crew” vilket gjorde att jag missade MCO-LHR och resterande flighter. Blev ombokad och anlände slutdestination 26,5 timme senare än beräknat.

Finns det någon kompensation att hämta här?

Om BA eller AA inte kompenserar, kan tjänster som t.ex. airhelp eller skycop erbjuder vara till hjälp? Eller reseförsäkring?
Du borde få kost/logi ersatt av American Airlines/BA. Sedan kanske du kan få ngt från dina försäkringar? Däremot gäller inte 261/2004 då förseningen uppstod pga American Airlines inom USA.
 
Du borde få kost/logi ersatt av American Airlines/BA. Sedan kanske du kan få ngt från dina försäkringar? Däremot gäller inte 261/2004 då förseningen uppstod pga American Airlines inom USA.
Förvisso en annan situation, men jag blev drabbad av inställt inrikesflyg (del av hemfärd till EU) i USA (2013), ombokad till nästa dag, men fick stå för kost och logi själv. Det var väder som var orsaken.
 
Toppen