Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

fcx

Medlem
Jag vill inte bidra med alarmism i onödan, men när man använder någon av flyghjälparna och de tar flygbolaget till domstol så löper man en viss risk. Om bolaget man anlitar kommer på obestånd så hamnar rättegångskostnaderna (och motpartens kostnader) på dig som resenär.
 

Davvelavve

Medlem
I exemplet ovan ser det ju snarare ut som om de tog 30%?

"Om Flyghjälp vinner målet kommer Flyghjälp att ta ut en serviceavgift som är högst 30 % av den erhållna ersättningen/återbetalningen.

Om det är nödvändigt för Flyghjälp att ta ärendet till domstol för att erhålla betalning från flygbolaget, kommer en serviceavgift att tas ut som motsvarar högst 15 % av den erhållna ersättningen/återbetalningen, eftersom ytterligare arbete måste utföras av vår interna processavdelning eller externa advokater.

Det är riskfritt för dig, eftersom Flyghjälp inte tar ut några avgifter om ersättningen inte betalas ut - oavsett om ärendet har tagits upp i domstol eller inte."

Så 45% då.
 

cantona

Medlem
Har en bokning mellan Göteborg och Zürich 8-12/9 som Eurowings nu ändrat till 7-14/9 som inte passar mig. Priserna är helt andra i dagens läge och de kommer så klart att vägra omboka mig till andra bolag med de datum som gäller i ursprungliga bokningen. Köper jag nya biljetter så vill jag ha mellanskillnaden. Om det skulle gå så långt kan jag ta Eurowings till tingsrätten?
 

airac

Medlem
Har en bokning mellan Göteborg och Zürich 8-12/9 som Eurowings nu ändrat till 7-14/9 som inte passar mig. Priserna är helt andra i dagens läge och de kommer så klart att vägra omboka mig till andra bolag med de datum som gäller i ursprungliga bokningen. Köper jag nya biljetter så vill jag ha mellanskillnaden. Om det skulle gå så långt kan jag ta Eurowings till tingsrätten?
Kortfattat, ja, men du måste såklart visa att Eurowings har nekat dig ombokning. Relevant sammanfattning av denna tråd i en annan med liknande frågeställning: Slutar sas flyga Stockholm - Tivat? | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
 

cantona

Medlem
Kortfattat, ja, men du måste såklart visa att Eurowings har nekat dig ombokning. Relevant sammanfattning av denna tråd i en annan med liknande frågeställning: Slutar sas flyga Stockholm - Tivat? | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
Hittade precis mailet så kommer naturligtvis att börja med Eurowings och se vad svaret blir men har inga större förhoppningar på att de går med på detta. Hittar inte ett svenskt organisationsnummer för de.
 

SK989

Medlem
Jag vill inte bidra med alarmism i onödan, men när man använder någon av flyghjälparna och de tar flygbolaget till domstol så löper man en viss risk. Om bolaget man anlitar kommer på obestånd så hamnar rättegångskostnaderna (och motpartens kostnader) på dig som resenär.
Sant, men om det är ett s.k. FT-mål i svensk domstol (yrkat kapitalbelopp understiger ca 24 000 kr) är rättegångskostnader sällan mer än ansökningsavgiften på 900 kr och motpartens kostnader för en timmes juridisk rådgivning. Har domstolen hållit muntlig förhandling kan resekostnader tillkomma också.
 

Franco

Medlem
Uppdatering. Jag har mejlkorrespondens med Swiss kundtjänst. Trots att Swiss i mejlet där jag informerades om att jag bokats om på grund av överbokning skrev att jag har rätt till ekonomisk ersättning i enlighet med förordningen, menar kundtjänst att jag inte alls har det. Nya svepskäl i varje svar. Det är uppenbart att de medvetet misstolkar förordningen för att slippa betala. Min avsikt är att i första hand anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden. När jag googlar ser jag dock att Swiss vid flera tillfällen inte följt ARN:s rekommendation. Om så blir fallet, kan jag därefter driva ärendet med hjälp av AirHelp eller liknande företag?

Uppdatering:
Efter anmälan till ARN fick jag rätt av Swiss, som nu betalat ut den ersättning som jag begärt. Det var inte samma avdelning på Swiss som hanterade ARN:s förfrågningar och min ursprungliga begäran om ersättning. ARN skickade anmälan vidare till en avdelning i Basel där personen som svarade hade titeln Expert Premium Feedback Services. Min första kontakt med Swiss hanterades i Zürich av någon med titeln Consultant Customer Feedback Services. Det var stor skillnad på kommunikationen. Visserligen krävdes det en del brevväxling men utfallet blev ju till belåtenhet. Jag utgår ifrån att det hjälpte att ha ARN som mellanhand. Eftersom Swiss gick med på mina krav och betalade ersättning avskrev ARN ärendet.
 

NotRyan

Medlem
Återkommer med rapport efter vår försening som beskrivits tidigare.
Jag gjorde en claim via Swiss hemsida. Här följer en populärversion (dvs enkel sammanfattning, ej ordagrant) av den konversation som följde. Heder åt Swiss som ofta svarade samma dag, och det var även samma person som skötte konversationen.

Swiss
: Hej, vi har tagit emot din claim och återkommer.
Jag: Eftersom ert formulär inte tillät att jag kunde beskriva fallet fullt ut kommer här en beskrivning om varför vi anser oss vara berättigade till ersättning.. (osv)
Swiss: Hej, förseningen berodde på att flyget från USA tidigare drabbats av tekniskt problem, bränsle-läckage. Då säkerhet är viktig osv... extraordinära omständigheter... Vi kan inte gå med på kompensation.
Jag: Förklarar att tekniska problem bara är extraordinära om de rör en hel flotta eller typ av flygplan och hänvisar till några domstolsbeslut.
Swiss: Vi förstår att du inte gillar vårt beslut men vårt första svar gäller.
Jag: Hänvisar åter till EU-förordningen mm.. Jag får vända mig till AirHelp i stället.
Swiss: Vi hör vad du säger men kommer inte ändra oss. Case closed, hej då!

Jag skickade då in detta via AirHelp 24 april, med våra underlag. För att göra en lång historia kort(are) så fick vi nu idag 7 juni efter täta uppdateringar från dem under tiden, en utbetalning motsvarande 1560 euro för oss 4. Tackar! (4X600 euro minus deras avgift).

Det känns som en vinst eftersom att strida själv mot Swiss kändes som att stånga sig blodig mot asfalten och hade givit 0 euro... Kan väl dock tycka det är lite märkligt att de godkänner claimen när den kommer via AirHelp med underlag vi skickat dem.

Så slutsatsen som andra dragit gäller, ska man "vinna" mot Swiss behöver man förmodligen ta hjälp utifrån.
Det är välkänt att Swiss är usla, och jag rekommenderar verkligen ingen att använda detta skitbolag som bråkar hela tiden och vägrar att följa lagar och förordningar utan att kunderna anlitar advokater!!!
 
Just så, såvida det inte är ”extraordinära omständigheter”. Vet du något om orsaken till det inställda flyget?
Hej,
Fick min hemresa med SAS från Florida inställd nyss och blir ombokad med extra stopp med LOT och Lufthansa, vad gäller ang. Försening när landet ifråga inte är med i EEA eller EU?

@Stefan Söderqvist 261/2004 gäller även när du flyger med LOT/LH.

Kan kort återrapportera att jag igår fick min utbetalning på 600EUR/person så det gick oväntat snabbt för allt att gå igenom.
 
Det låter som att Swiss är tråkiga att ha att göra med när det sker förseningar etc. Jag hade en flight i Torsdags där jag missade connection i Zurich och fick bli kvar över natten. Det absolut tråkigaste var att jag blev ombokad innan jag hade landat.... landade i samma terminal som anslutningsflyget skulle lämna från.. sprang till gaten där planet fortfarande stod och väntade, men jag fick inte boarda!

Jag blev alltså 13 timmar sen till destination. Registrerade ärendet på Swiss hemsida enligt https://www.swiss.com/se/en/customer-support/compensation-check - Är det lika bra att gå direkt till Airhelp kanske? Mår illa av att behöva gå den vägen.....
 
Toppen