Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Pontusfem

Medlem
Jag har två frågor gällande EU261
1. Om SAS ställer in sitt flyg inom EU och ombokar till en annan flyg som avgår 6 timmar före SAS ursprungliga avgångstid men landar samma tid som SAS inställda flyg (Med mellanlandning) gäller EU261?
2. Om SAS ställer in sitt flyg inom EU som skulle ha avgått 19:00 och ankommit 22:00, men ombokar en till ett flyg som avgår 16:30 och landar 23:00 gäller EU261?
Jag har en update gällande case 1. Där SAS ställde in sitt flyg och ombokade mig till en annan flyg som gick 6 timmar före SAS ursprungliga avgångstid.
För några veckor sedan svarade en handläggare och ljög rakt på min ansikte och sa att ''Your flight was cancelled and you were rebooked to another flight with delay less than2 hours. We cannot meet your request of compensation in this case. The delay is less than three hours and we have to advise you that you are not entitled to compensation under these circumstances.

Efter en bestridande återkom en annan handläggare till mig som säger samma sak som tidigare handläggare men med en hel annan ursäkt.
Jag fick detta nu ''Like other employers SAS must have resources to manage illness among staff and SAS holds staff on standby for these situations. The passenger is not entitled to compensation if the reason for the delay was caused by an extraordinary circumstance which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. Due to the mentioned high number of sick leave, all personnel that were on standby duty had already been utilized at the time of the departure, According to decisions from the Danish and Norwegian National Enforcement Body in case TS 30400-04930 and FLYKN-2020-1111, a situation like this is to be considered an extraordinary circumstance.

Jag personligen tror att dem hittar på ursäkter och ljuger för att undvika att betala.

Vad tror ni om den här casen? Jag skulle uppskatta era åsikter.
 

Tonton

Medlem
Jag har en update gällande case 1. Där SAS ställde in sitt flyg och ombokade mig till en annan flyg som gick 6 timmar före SAS ursprungliga avgångstid.
För några veckor sedan svarade en handläggare och ljög rakt på min ansikte och sa att ''Your flight was cancelled and you were rebooked to another flight with delay less than2 hours. We cannot meet your request of compensation in this case. The delay is less than three hours and we have to advise you that you are not entitled to compensation under these circumstances.

Efter en bestridande återkom en annan handläggare till mig som säger samma sak som tidigare handläggare men med en hel annan ursäkt.
Jag fick detta nu ''Like other employers SAS must have resources to manage illness among staff and SAS holds staff on standby for these situations. The passenger is not entitled to compensation if the reason for the delay was caused by an extraordinary circumstance which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. Due to the mentioned high number of sick leave, all personnel that were on standby duty had already been utilized at the time of the departure, According to decisions from the Danish and Norwegian National Enforcement Body in case TS 30400-04930 and FLYKN-2020-1111, a situation like this is to be considered an extraordinary circumstance.

Jag personligen tror att dem hittar på ursäkter och ljuger för att undvika att betala.

Vad tror ni om den här casen? Jag skulle uppskatta era åsikter.

Skicka ärendet med en firma. I slutändan rör det sig om €250. Att du krigar om det med SAS kostar mer i tid, än vad du får tillbaka.

Skickar du ärendet till en firma så tar de cirka 25% (vid vinst), men då slipper du lägga mer tid på det.
 

airac

Medlem
Jag har en update gällande case 1. Där SAS ställde in sitt flyg och ombokade mig till en annan flyg som gick 6 timmar före SAS ursprungliga avgångstid.
För några veckor sedan svarade en handläggare och ljög rakt på min ansikte och sa att ''Your flight was cancelled and you were rebooked to another flight with delay less than2 hours. We cannot meet your request of compensation in this case. The delay is less than three hours and we have to advise you that you are not entitled to compensation under these circumstances.

Efter en bestridande återkom en annan handläggare till mig som säger samma sak som tidigare handläggare men med en hel annan ursäkt.
Jag fick detta nu ''Like other employers SAS must have resources to manage illness among staff and SAS holds staff on standby for these situations. The passenger is not entitled to compensation if the reason for the delay was caused by an extraordinary circumstance which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. Due to the mentioned high number of sick leave, all personnel that were on standby duty had already been utilized at the time of the departure, According to decisions from the Danish and Norwegian National Enforcement Body in case TS 30400-04930 and FLYKN-2020-1111, a situation like this is to be considered an extraordinary circumstance.

Jag personligen tror att dem hittar på ursäkter och ljuger för att undvika att betala.

Vad tror ni om den här casen? Jag skulle uppskatta era åsikter.
Delar till stor del Tontons åsikt. Jag är tveksam om du har ett case för kompensation med EUs tolkningsriktlinjer pga covid: EUR-Lex - 52020XC0318(04) - EN - EUR-Lex

Flera paragraf kan tolkas i SAS fördel, t.ex.:
Om flygbolaget beslutar ställa in en flygning och visar att detta beslut var befogat för att skydda besättningens hälsa bör även detta anses ”bero” på extraordinära omständigheter.

Övervägandena i det föregående är och kan inte vara uttömmande eftersom även andra särskilda omständigheter i samband med covid-19 kan falla inom ramen för artikel 5.3.
Det är därmed inte säkert/klart att en '261-firma' tar ärendet heller. Om frågan hade gällt ombokning eller återbetalning är det något annat, men just kompensation tror jag blir svårt att driva.
 

erc

Medlem
Funderar på om jag har ett kvalificerad EU261-ärende med följande händelsekedja

Returresa ORD-IAD-MUC-OSL.

Utfärdare är United.

Segment 1 ORD-IAD (United) fungerar fint med obetydligt försening. Hann fint med segment 2.

Segment 2 IAD-MUC (United) blir rejält försenad på grund av att planet tvingas taxa tillbaka till gate för vad som uppgavs vara ett behov av att stuva om last. Ankommer för sent till MUC och missar (med irriterande liten marginal) det bokade tredje segmentet. Det bokade tredje segmentet var MUC-OSL (operated by Lufthansa) och skulle ankomma OSL kl 11:05.

På MUC får jag hjälp /av Lufthansas servicedisk och tar mig hem med två nya segment; MUC-BER (operated by Lufthansa) följt av BER-OSL (operated by SAS). Ankommer gate ca 15:30, dvs 4h25min senare än bokat.

Vad tror panelen? Finns det ett case?

Återkopplar då jag precis fick ett glädjande meddelande från United. Mycket riktigt kvalificerar detta inte till ett EU261-ärende men likväl fick jag som goodwill USD200 i Travel Credit från United. Allt i ett vänligt och professionellt meddelande.
 

Franco

Medlem
Jag skulle flyga Arlanda-Zurich-Kiev igår med Swiss, med avgång 09:10 från Arlanda och ankomst i Kiev 16:20. Ungefär 80 minuter före flygets avgångstid från Arlanda, efter att jag checkat in bagage, fick jag följande mejl från Swiss:

Dear Mr

Due to an aircraft change on short notice, resulting in an overbooking situation on one of your flights, we have rebooked you onto the following solution:

Flight number/date LO454/15 January
Departure Stockholm (ARN) 10:25
Arrival Warsaw (WAW) 12:05

Flight number/date LO753/15 January
Departure Warsaw (WAW) 15:35
Arrival Kiev (KBP) 18:05

According to the EU regulation 261/04 (chapter Overbooking), you are entitled to a monetary compensation. Please contact the SWISS ground personnel before or after your flight to redeem this compensation. Should this not be possible, you can also claim it via SWISS customer service.

Jag antar att detta är att betrakta som denied boarding. Ankomsttiden i Kiev enligt tidtabellen är 1 h 45 minuter efter ursprunglig tid. Swiss skriver inte hur mycket pengar jag är berättigad till, men jag tänker att det borde vara 125 euro. Dock blev flyget från Warszawa till Kiev försenat i cirka 30 minuter. Tror ni då att jag har rätt till 250 euro? Det var ju inte Swiss som orsakade den sistnämnda förseningen...
Det är Swiss som ska stå för det även om annat bolag orsakade längre försening.
Förseningen med lot ger dig inte kompensation av lot.
Din totala försening ska räknas på ordinarie ankomsttid tills dörren öppnades på planet du flög dit med. Och det är Swiss som ska betala.

Uppdatering. Jag har mejlkorrespondens med Swiss kundtjänst. Trots att Swiss i mejlet där jag informerades om att jag bokats om på grund av överbokning skrev att jag har rätt till ekonomisk ersättning i enlighet med förordningen, menar kundtjänst att jag inte alls har det. Nya svepskäl i varje svar. Det är uppenbart att de medvetet misstolkar förordningen för att slippa betala. Min avsikt är att i första hand anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden. När jag googlar ser jag dock att Swiss vid flera tillfällen inte följt ARN:s rekommendation. Om så blir fallet, kan jag därefter driva ärendet med hjälp av AirHelp eller liknande företag?
 

Davvelavve

Medlem
Uppdatering. Min avsikt är att i första hand anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden. När jag googlar ser jag dock att Swiss vid flera tillfällen inte följt ARN:s rekommendation. Om så blir fallet, kan jag därefter driva ärendet med hjälp av AirHelp eller liknande företag?

Jag har tagit hjälp av flyg hjälp i ett ärende mot just swiss med. Swiss nekar fortfarande mig och flyghjälp ser över om det ska gå till domstol med fallet just nu.

Det är ju skönt att slippa hålla på själv med det, så kan rekommendera någon sån hjälp.
 

Pontusfem

Medlem
Min chat upplevelse med SAS.

SAS! Jag ställer dig på kö, så kopplas du snart till en mänsklig kollega.
SAS: Hej, trevligt att se dig här! Hur kan jag hjälpa dig?
JAG : Hej, Jag har en CaseID 20XXXX ärande som jag har väntat på att lösas.
SAS : Hur länge sedan gjorde du ärendet?
JAG : 2 månader sen
SAS : vi har ingen inblick i ärenden med vår customer care avdelning. Jag vill då be dig att skapa ett nytt ärende hos cusomer care. Du kan kontakta dem här via denna länk:
Feedback details SAS - Claim Form välj "General Complaint or compliment". Sedan väljer du "other"- "Customer service" och "get back on pending inquiry", på så sätt får ni kontakt med customer care igen. Skicka med ert tidigare caseID i formuläret.
JAG : Kan du skicka en påminelse för CaseID 20XXXX
SAS : vi kan dessvärre inte det, du behöver vänta på svar från dem
JAG : Ni har gjort det innan varför säger du ''vi kan dessvärre inte det, du behöver vänta på svar från dem''
SAS : jag har skickat en påminelse om det nu
 

airac

Medlem
Min chat upplevelse med SAS.

SAS! Jag ställer dig på kö, så kopplas du snart till en mänsklig kollega.
SAS: Hej, trevligt att se dig här! Hur kan jag hjälpa dig?
JAG : Hej, Jag har en CaseID 20XXXX ärande som jag har väntat på att lösas.
SAS : Hur länge sedan gjorde du ärendet?
JAG : 2 månader sen
SAS : vi har ingen inblick i ärenden med vår customer care avdelning. Jag vill då be dig att skapa ett nytt ärende hos cusomer care. Du kan kontakta dem här via denna länk:
Feedback details SAS - Claim Form välj "General Complaint or compliment". Sedan väljer du "other"- "Customer service" och "get back on pending inquiry", på så sätt får ni kontakt med customer care igen. Skicka med ert tidigare caseID i formuläret.
JAG : Kan du skicka en påminelse för CaseID 20XXXX
SAS : vi kan dessvärre inte det, du behöver vänta på svar från dem
JAG : Ni har gjort det innan varför säger du ''vi kan dessvärre inte det, du behöver vänta på svar från dem''
SAS : jag har skickat en påminelse om det nu
Känner igen det, jag undrar om de verkligen sparar pengar på att göra så istället för att lösa saker smidigare och mer effektivt...
 

JAM(1)777

Medlem
Fick detta svaret av SAS, känns inte som de har på fötterna här för att personalen är sjuk, era tankar?

”The cancelation/delay of the flight was caused by unusually high calls due to sick leave due to the Corona-pandemic and the strict rules set out by the authorities.
EU regulation 261/2004 regulates passengers' right to standard compensation when a flight is cancelled or delayed. However, according to the regulations article 5.3, the passenger is not entitled to compensation if the reason for the delay was caused by an extraordinary circumstance which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. Unprecedented high numbers of sick leave due to a pandemic, combined with strict rules from the authorities stating that employees are not allowed to go to work with any symptoms, and strict rules regarding quarantine, must be considered as an extraordinary circumstance.

Like other employers SAS must have resources to manage illness among staff and SAS holds staff on standby for these situations. The standby pool is, however, only dimensioned to cover an average amount of absence. Due to the mentioned high number of sick leave, all personnel that were on standby duty had already been utilized at the time of the departure with SK 1586. According to decisions from the Danish and Norwegian National Enforcement Body in case TS 30400-04930 and FLYKN-2020-1111, a situation like this is to be considered an extraordinary circumstance.

By arranging a rebooking to the next available flight/calling for stand by crew SAS took all reasonable measures to reduce the time of the delay. Therefore, we are sorry that we cannot meet your request for compensation in this matter.”
 
Toppen