Jag har en update gällande case 1. Där SAS ställde in sitt flyg och ombokade mig till en annan flyg som gick 6 timmar före SAS ursprungliga avgångstid.Jag har två frågor gällande EU261
1. Om SAS ställer in sitt flyg inom EU och ombokar till en annan flyg som avgår 6 timmar före SAS ursprungliga avgångstid men landar samma tid som SAS inställda flyg (Med mellanlandning) gäller EU261?
2. Om SAS ställer in sitt flyg inom EU som skulle ha avgått 19:00 och ankommit 22:00, men ombokar en till ett flyg som avgår 16:30 och landar 23:00 gäller EU261?
För några veckor sedan svarade en handläggare och ljög rakt på min ansikte och sa att ''Your flight was cancelled and you were rebooked to another flight with delay less than2 hours. We cannot meet your request of compensation in this case. The delay is less than three hours and we have to advise you that you are not entitled to compensation under these circumstances.
Efter en bestridande återkom en annan handläggare till mig som säger samma sak som tidigare handläggare men med en hel annan ursäkt.
Jag fick detta nu ''Like other employers SAS must have resources to manage illness among staff and SAS holds staff on standby for these situations. The passenger is not entitled to compensation if the reason for the delay was caused by an extraordinary circumstance which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. Due to the mentioned high number of sick leave, all personnel that were on standby duty had already been utilized at the time of the departure, According to decisions from the Danish and Norwegian National Enforcement Body in case TS 30400-04930 and FLYKN-2020-1111, a situation like this is to be considered an extraordinary circumstance.
Jag personligen tror att dem hittar på ursäkter och ljuger för att undvika att betala.
Vad tror ni om den här casen? Jag skulle uppskatta era åsikter.