palmen
Moderator
Det är Swiss som ska stå för det även om annat bolag orsakade längre försening.Jag skulle flyga Arlanda-Zurich-Kiev igår med Swiss, med avgång 09:10 från Arlanda och ankomst i Kiev 16:20. Ungefär 80 minuter före flygets avgångstid från Arlanda, efter att jag checkat in bagage, fick jag följande mejl från Swiss:
Dear Mr
Due to an aircraft change on short notice, resulting in an overbooking situation on one of your flights, we have rebooked you onto the following solution:
Flight number/date LO454/15 January
Departure Stockholm (ARN) 10:25
Arrival Warsaw (WAW) 12:05
Flight number/date LO753/15 January
Departure Warsaw (WAW) 15:35
Arrival Kiev (KBP) 18:05
According to the EU regulation 261/04 (chapter Overbooking), you are entitled to a monetary compensation. Please contact the SWISS ground personnel before or after your flight to redeem this compensation. Should this not be possible, you can also claim it via SWISS customer service.
Jag antar att detta är att betrakta som denied boarding. Ankomsttiden i Kiev enligt tidtabellen är 1 h 45 minuter efter ursprunglig tid. Swiss skriver inte hur mycket pengar jag är berättigad till, men jag tänker att det borde vara 125 euro. Dock blev flyget från Warszawa till Kiev försenat i cirka 30 minuter. Tror ni då att jag har rätt till 250 euro? Det var ju inte Swiss som orsakade den sistnämnda förseningen...
Förseningen med lot ger dig inte kompensation av lot.
Din totala försening ska räknas på ordinarie ankomsttid tills dörren öppnades på planet du flög dit med. Och det är Swiss som ska betala.