Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag skulle flyga Arlanda-Zurich-Kiev igår med Swiss, med avgång 09:10 från Arlanda och ankomst i Kiev 16:20. Ungefär 80 minuter före flygets avgångstid från Arlanda, efter att jag checkat in bagage, fick jag följande mejl från Swiss:

Dear Mr

Due to an aircraft change on short notice, resulting in an overbooking situation on one of your flights, we have rebooked you onto the following solution:

Flight number/date LO454/15 January
Departure Stockholm (ARN) 10:25
Arrival Warsaw (WAW) 12:05

Flight number/date LO753/15 January
Departure Warsaw (WAW) 15:35
Arrival Kiev (KBP) 18:05

According to the EU regulation 261/04 (chapter Overbooking), you are entitled to a monetary compensation. Please contact the SWISS ground personnel before or after your flight to redeem this compensation. Should this not be possible, you can also claim it via SWISS customer service.

Jag antar att detta är att betrakta som denied boarding. Ankomsttiden i Kiev enligt tidtabellen är 1 h 45 minuter efter ursprunglig tid. Swiss skriver inte hur mycket pengar jag är berättigad till, men jag tänker att det borde vara 125 euro. Dock blev flyget från Warszawa till Kiev försenat i cirka 30 minuter. Tror ni då att jag har rätt till 250 euro? Det var ju inte Swiss som orsakade den sistnämnda förseningen...
Det är Swiss som ska stå för det även om annat bolag orsakade längre försening.
Förseningen med lot ger dig inte kompensation av lot.
Din totala försening ska räknas på ordinarie ankomsttid tills dörren öppnades på planet du flög dit med. Och det är Swiss som ska betala.
 
Vi försöker ta oss till Minsk… vilket inte är helt lätt efter EU sanktionerna kom efter Ryanair incidentet. ...
Vi bokade biljetter i business för en dryg vecka sedan. Mindre än 14 dagar till avresa, i torsdags ställer Lufthansa in trafik till Minsk september ut. Pga, omständigheter sägs det, jag lyckas än så länge inte få något tydligare besked. Regler, covid situationen eller politiska beslut har inte ändrats.

Kvarstår alltså Turkish som aktiv på Minsk, Lufthansa har interline avtal och kan ställa ut biljetter. Vid första samtalet i torsdags, frågades supervisor om ok för ombokning på Turkish, vilket det var och reservation gjordes. Biljettering skulle ske senare och komma på mail. Det hände inte och idag blev reserveringen annullerad. Första samtal till Lufthansa kopplas bort efter ett tag, andra agenten säger att agenten i torsdags gjorde fel och att vi inte kan få rerouting på Turkish enligt EU261. En annan carrier medges bara om flyg ställs in inom 24tim från avgång. Jag hittar bara att rerouting måste erbjudas som alternativ till refund mot straff av extra kompensation. Någon som kan bekräfta eller dementera detta finstilta med rerouting på bara egna flyg enligt regelverket?
Lufthansas policy vid inställd flyg tillåter ombokning bara till LH group operated eller marketed flyg. Det är alltså inte 200nm begränsningen som ställer till det för oss. Den gäller om man byter avrese- eller ankomstpunkt vid rerouting, t.ex. flytta avgång från Göteborg till Stockholm är inte ok (mer än 200nm), men från Oslo till Göteborg kan gå.
Jag kikade lite idag på vad det finns för domstolspraxis m.m. om rätten att bli ombokad även till andra flygbolag när ett flyg ställs in. Det står helt klart att rätten till ombokning föreligger oavsett om skälet till att ett flyg ställts in beror på extraordinära omständigheter - det framgår av EU-domstolens praxis. När det gäller huruvida skyldigheten att boka om även innefattar andra flygbolag (alternativt andra transportsätt än flyg) finns ingen sådan praxis från EU-domstolen, i vart fall ingen jag hittar - men det finns inte heller någon praxis som säger motsatsen. Däremot finns det svensk praxis i frågan och det är i svenska domstolar en tvist hamnar om man för process mot flygbolaget.

Ett avgörande från Allmänna reklamationsnämnden från 2018 säger att ett flygbolag är skyldigt att boka om även till andra flygbolag vid inställda flyg (Beslut 2018-05-22; ärende 2017-07902). I avgörandet sägs att någon domstolspraxis i frågan saknas, vilket var korrekt vid tidpunkten för beslutet. Numer finns ett hovrättsavgörande som förtydligar praxis (Hovrätten för Västra Sverige, dom den 2021-01-18, mål 4500-20). Hovrättsavgörandet kan sammanfattas enligt följande.

Swiss ställer in en flygning Göteborg - Zürich - Barcelona. Passagerarna erbjuds inte ombokning utan får bara återbetalning. Passagerarna köper biljetter med ett annat bolag som var dyrare än de biljetter de köpt av Swiss men Swiss vill inte betala mellanskillnaden i pris. Hovrätten konstaterar att ett flygbolag har en skyldighet enligt artikel 8 i förordning 261/2004 att boka om passagerarna under likvärdiga villkor om passagerarna önskar det samt att såvitt visats har Swiss inte erbjudit någon sådan ombokning utan återbetalat biljettpriset utan att passagerna erbjudits ombokning. I en sådan situation har passagerarna rätt att få ersättning av flygbolaget för den merkostnad som uppstått när de köpt alternativa biljetter för att nå sin slutdestination.

Lufthansa återkom idag. De betalar tillbaka biljettpris skillnaden för vår nya bokning med Turkish till Minsk i november! Slipper alltså dra det förbi tingsrätten. Närmare 13tkr, så det känns som ganska väl investerad tid att ha legat på lite. Såklart extraordinärt, för en för mig hittills okänd anledning, se hit: Ryanair FR4978 beordrat att landa i Minsk
 
Någon som kan hjälpa mig om jag har rätt till ersättning :)?

Flyget den 6:e feb har blivit inställt BCN-CPH 13:05-16:05, meddelande från SAS kom 5:e feb.

Ny bokning av SAS meddelad 5:e feb. BCN-FRA-CPH 13:00-17:25 den 6:e feb.
 
Någon som kan hjälpa mig om jag har rätt till ersättning :)?

Flyget den 6:e feb har blivit inställt BCN-CPH 13:05-16:05, meddelande från SAS kom 5:e feb.

Ny bokning av SAS meddelad 5:e feb. BCN-FRA-CPH 13:00-17:25 den 6:e feb.
Nej. Du åker mindre än en timme före ursprunglig avgångstid och kommer fram mindre än två timmar efter ursprunglig ankomsttid.
 
Någon som kan hjälpa mig om jag har rätt till ersättning :)?

Flyget den 6:e feb har blivit inställt BCN-CPH 13:05-16:05, meddelande från SAS kom 5:e feb.

Ny bokning av SAS meddelad 5:e feb. BCN-FRA-CPH 13:00-17:25 den 6:e feb.
Sannolikt inte, definitivt svar kan inte ges förrän dörren öppnats på Kastrup imorgon.
 
Jag har två frågor gällande EU261
1. Om SAS ställer in sitt flyg inom EU och ombokar till en annan flyg som avgår 6 timmar före SAS ursprungliga avgångstid men landar samma tid som SAS inställda flyg (Med mellanlandning) gäller EU261?
2. Om SAS ställer in sitt flyg inom EU som skulle ha avgått 19:00 och ankommit 22:00, men ombokar en till ett flyg som avgår 16:30 och landar 23:00 gäller EU261?
 
Jag har två frågor gällande EU261
1. Om SAS ställer in sitt flyg inom EU och ombokar till en annan flyg som avgår 6 timmar före SAS ursprungliga avgångstid men landar samma tid som SAS inställda flyg (Med mellanlandning) gäller EU261?
2. Om SAS ställer in sitt flyg inom EU som skulle ha avgått 19:00 och ankommit 22:00, men ombokar en till ett flyg som avgår 16:30 och landar 23:00 gäller EU261?

Ja, i bägge fallen ger det ersättning om ombokningen sker mindre än 2 veckor före resan.

(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:

(i) they are informed of the cancellation at least two weeks before the scheduled time of departure; or

(ii) they are informed of the cancellation between two weeks and seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than two hours before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than four hours after the scheduled time of arrival; or

(iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival.
 
Jag har två frågor gällande EU261
1. Om SAS ställer in sitt flyg inom EU och ombokar till en annan flyg som avgår 6 timmar före SAS ursprungliga avgångstid men landar samma tid som SAS inställda flyg (Med mellanlandning) gäller EU261?
2. Om SAS ställer in sitt flyg inom EU som skulle ha avgått 19:00 och ankommit 22:00, men ombokar en till ett flyg som avgår 16:30 och landar 23:00 gäller EU261?
Om du endast syftar på ersättning beror det på hur sent ombokningen sker.
Andra delar av reglerna kan gälla oavsett tidsfrist.
 
Toppen