Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har jag en EU261 claim mot SAS då försenat flyg gjorde att vi missade vår anslutning och blev 2h 25 minuter sen till slutdestinationen?

SK936 (SFO-CPH) var försenat >3h (pga många sjuka lastare sades det) vilket gjorde att vi missade vår anslutning till SK1418 (CPH-ARN) och då även SK008 (ARN-LLA).

Nej, har du nått slutdestinationen med 2:25 försening så kan du inte claima mot tretimmarsregeln (Sturgeon) även om individuella flighter i resan var mer än tre timmar försenade.
 
Funderar på om jag har ett kvalificerad EU261-ärende med följande händelsekedja

Returresa ORD-IAD-MUC-OSL.

Utfärdare är United.

Segment 1 ORD-IAD (United) fungerar fint med obetydligt försening. Hann fint med segment 2.

Segment 2 IAD-MUC (United) blir rejält försenad på grund av att planet tvingas taxa tillbaka till gate för vad som uppgavs vara ett behov av att stuva om last. Ankommer för sent till MUC och missar (med irriterande liten marginal) det bokade tredje segmentet. Det bokade tredje segmentet var MUC-OSL (operated by Lufthansa) och skulle ankomma OSL kl 11:05.

På MUC får jag hjälp /av Lufthansas servicedisk och tar mig hem med två nya segment; MUC-BER (operated by Lufthansa) följt av BER-OSL (operated by SAS). Ankommer gate ca 15:30, dvs 4h25min senare än bokat.

Vad tror panelen? Finns det ett case?
 
Funderar på om jag har ett kvalificerad EU261-ärende med följande händelsekedja

Returresa ORD-IAD-MUC-OSL.

Utfärdare är United.

Segment 1 ORD-IAD (United) fungerar fint med obetydligt försening. Hann fint med segment 2.

Segment 2 IAD-MUC (United) blir rejält försenad på grund av att planet tvingas taxa tillbaka till gate för vad som uppgavs vara ett behov av att stuva om last. Ankommer för sent till MUC och missar (med irriterande liten marginal) det bokade tredje segmentet. Det bokade tredje segmentet var MUC-OSL (operated by Lufthansa) och skulle ankomma OSL kl 11:05.

På MUC får jag hjälp /av Lufthansas servicedisk och tar mig hem med två nya segment; MUC-BER (operated by Lufthansa) följt av BER-OSL (operated by SAS). Ankommer gate ca 15:30, dvs 4h25min senare än bokat.

Vad tror panelen? Finns det ett case?
Ja det låter some ett case. Hur lätt det är att få ersättning av United låter jag vara osagt, för jag antar att det är de som ansvarar för för detta.
 
Ja det låter some ett case. Hur lätt det är att få ersättning av United låter jag vara osagt, för jag antar att det är de som ansvarar för för detta.

Lite ringrostig men då flighten påbörjades utanför EU, och operating carrier har sitt säte utanför EU, gäller verkligen EU 261 då?

EDIT: Enligt artikel 3(1)(b) i EU 261/2004 tror jag inte United omfattas av reglerna för flygningen som påbörjas utanför EU.

Article 3

Scope

1. This Regulation shall apply:

(a) to passengers departing from an airport located in the territory of a Member State to which the Treaty applies;

(b) to passengers departing from an airport located in a third country to an airport situated in the territory of a Member State to which the Treaty applies, unless they received benefits or compensation and were given assistance in that third country, if the operating air carrier of the flight concerned is a Community carrier.
 
Jag har själv en fråga där jag är rätt säker att jag bara haft enastående otur där min flight med Finnair från LAX till ARN blev 2h59min försenad. Tänkte bara kolla om någon vet med sig om det finns andra källor på försening som jag kan kolla, eller där man varit framgångsrik där gränsen bara är 1 minut. Som sagt, jag är rätt säker på att det bara är tough luck som gällde för mig, men värt den minut det tar att fråga den samlade expertisen.

C426967F-165A-4863-9599-BDCB5DD4FE10.png
 
Lite ringrostig men då flighten påbörjades utanför EU, och operating carrier har sitt säte utanför EU, gäller verkligen EU 261 då?

EDIT: Enligt artikel 3(1)(b) i EU 261/2004 tror jag inte United omfattas av reglerna för flygningen som påbörjas utanför EU.

Article 3

Scope

1. This Regulation shall apply:

(a) to passengers departing from an airport located in the territory of a Member State to which the Treaty applies;

(b) to passengers departing from an airport located in a third country to an airport situated in the territory of a Member State to which the Treaty applies, unless they received benefits or compensation and were given assistance in that third country, if the operating air carrier of the flight concerned is a Community carrier.

Helt rätt. United från USA till Europa omfattas inte av EU261. United från Europa till USA omfattas däremot.
 
Jag har själv en fråga där jag är rätt säker att jag bara haft enastående otur där min flight med Finnair från LAX till ARN blev 2h59min försenad. Tänkte bara kolla om någon vet med sig om det finns andra källor på försening som jag kan kolla, eller där man varit framgångsrik där gränsen bara är 1 minut. Som sagt, jag är rätt säker på att det bara är tough luck som gällde för mig, men värt den minut det tar att fråga den samlade expertisen.

Visa bifogad bild 125306
Gränsen går väl vid 4 timmar i det exemplet av flight. Så du kan "trösta" dig med att det är 1h1min marginal, om det gör någon skillnad :rolleyes:
 
Jag har själv en fråga där jag är rätt säker att jag bara haft enastående otur där min flight med Finnair från LAX till ARN blev 2h59min försenad. Tänkte bara kolla om någon vet med sig om det finns andra källor på försening som jag kan kolla, eller där man varit framgångsrik där gränsen bara är 1 minut. Som sagt, jag är rätt säker på att det bara är tough luck som gällde för mig, men värt den minut det tar att fråga den samlade expertisen.

Visa bifogad bild 125306
Tiden som räknas som ankomsttid enligt EU261 är när flygplanets dörr öppnas. En del datakällor visar ju när planet tog mark på landningsbanan, men det är inte det klockslaget som är det relevanta för om man kan få ersättning eller ej.
 
Lite ringrostig men då flighten påbörjades utanför EU, och operating carrier har sitt säte utanför EU, gäller verkligen EU 261 då?

EDIT: Enligt artikel 3(1)(b) i EU 261/2004 tror jag inte United omfattas av reglerna för flygningen som påbörjas utanför EU.

Article 3

Scope

1. This Regulation shall apply:

(a) to passengers departing from an airport located in the territory of a Member State to which the Treaty applies;

(b) to passengers departing from an airport located in a third country to an airport situated in the territory of a Member State to which the Treaty applies, unless they received benefits or compensation and were given assistance in that third country, if the operating air carrier of the flight concerned is a Community carrier.
Bra poäng, är för dåligt påläst på det scenarot. Hade man startat i Europa hade det ju varit inom reglerna.
 
Toppen