Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Vad kommer effekten bli av detta?
  • Jag hittar inget om tidsaspekter, jag antar att det måste mindre än 14 dagar till avgång för att man skall kunna kräva ersättning
  • Sista meningen är:
    Lastly, a flight is not regarded as having been ‘cancelled’ in the case where the operating air carrier postpones the time of departure of that flight by less than three hours, without making any other change to that flight.

Är inte det lite motsägelsefullt i hänseende till skrivningen om 1 timmes framflyttning?

Tja, det tvistar de lärde! ;)

Det som hända oss var följande:
Vi bokade GOT-BER avresa 10/12, hemresa 12/12, vi blev notifierade den 3/11 att flighten på ditresan var inställd och vi blev då ombokade till dagen efter dvs 11/12.
Jag ringde SAS då och frågade om dom inte kunde boka om oss till någon annan flight fredagen 10/12, jag såg att det gick fler flyg den dagen men fick då svaret att eftersom jag bokat resan via Friends & Family så kunde dom endast boka om mig om det fanns sådana plaster lediga och det fanns inga sådana platser lediga den dan.
Vi blev ju över ett dygn sena på vår resa men vi blev också notifierade över en månad innan, kan jag ha en claim här eller ej ?

Vi bokade GOT-BER avresa 10/12, hemresa 12/12, vi blev notifierade den 3/11 att flighten på ditresan var inställd och vi blev då ombokade till dagen efter dvs 11/12.
Jag ringde SAS då och frågade om dom inte kunde boka om oss till någon annan flight fredagen 10/12, jag såg att det gick fler flyg den dagen men fick då svaret att eftersom jag bokat resan via Friends & Family så kunde dom endast boka om mig om det fanns sådana plaster lediga och det fanns inga sådana platser lediga den dan.
Vi blev ju över ett dygn sena på vår resa men vi blev också notifierade över en månad innan, kan jag ha en claim här eller ej ?

Eftersom det var besked mer än 14 dagar innan avresa så lär utsikterna vara mycket dåliga. Tror det är få eller ingen som fått ersättning då.

Under senaste två-tre månaderna så har jag fått ett antal cancelleringar eller ändringar varje vecka på kommande flygningar, såväl revenue som poängresor. Denna vecka för en resa i januari med SAS och en i mars med Eva, men jag ser det som helt utsiktslöst att få ersättning från något bolag för detta.

Det är gilla läget eller återbetalning som verkar gälla. Senaste året har ingen nekat återbetalning även om den ibland blivit sen pga administrativ tröghet.

Som @ZZZebra säger har du inget case då du bokades om mer än 14 dagar innan så den delen kan du inte begära ersättning för.

Men ni missade väl även planet i CPH pga försening. Beroende på vad denna försening berodde på kan det finnas ett case där i så fall. Men inget för att ni bokades om mer än 14 dagar innan.

Vad kommer effekten bli av detta?
  • Jag hittar inget om tidsaspekter, jag antar att det måste mindre än 14 dagar till avgång för att man skall kunna kräva ersättning
  • Sista meningen är:
    Lastly, a flight is not regarded as having been ‘cancelled’ in the case where the operating air carrier postpones the time of departure of that flight by less than three hours, without making any other change to that flight.

Är inte det lite motsägelsefullt i hänseende till skrivningen om 1 timmes framflyttning?

jag undrar om man ska läsa detta så att den första delen handlar om att man tidigarelägger ett flyg, medan sista stycket handlar om en försening.

Tolkningen är att det är värre att tidigarelägga ett flyg, men inte lika allvarligt om det blir försenat. En timme vs tre timmar.

jag undrar om man ska läsa detta så att den första delen handlar om att man tidigarelägger ett flyg, medan sista stycket handlar om en försening.

Tolkningen är att det är värre att tidigarelägga ett flyg, men inte lika allvarligt om det blir försenat. En timme vs tre timmar.
Det är väl snarare så att om de schemalägger flyget mer än en timme senare är från början så är det ”allvarligare” än om det bara ”råkar” bli tre timmar försenat av operativa skäl… verkar ju en smula knepigt formulerat…

Friends & Family-biljetterna räknas väl inte som tillgängliga för allmänheten? Och då faller väl (iaf en del) av skyddet från förordningen…

Som @ZZZebra säger har du inget case då du bokades om mer än 14 dagar innan så den delen kan du inte begära ersättning för.

Men ni missade väl även planet i CPH pga försening. Beroende på vad denna försening berodde på kan det finnas ett case där i så fall. Men inget för att ni bokades om mer än 14 dagar innan.
Jo, vi har redan fått ersättningen för förseningen, tänkte mest om man kunde kräva lite mer då vår resa faktiskt blev förkortad med över ett dygn.

Har jag en EU261 claim mot SAS då försenat flyg gjorde att vi missade vår anslutning och blev 2h 25 minuter sen till slutdestinationen?

SK936 (SFO-CPH) var försenat >3h (pga många sjuka lastare sades det) vilket gjorde att vi missade vår anslutning till SK1418 (CPH-ARN) och då även SK008 (ARN-LLA).

Toppen