Senaste nytt

Eventuell om-/av-bokningsavgift eller försäkring på Eurobonus-award resor

Jag fick också denna enkät, i kommentar la jag till något om min situation, jag försöker boka resa til Los Angeles med utresa i November och hemresa i April, då blir det ju lite problem med 330 dagars släpp, bokade först utresan som enkel och sedan la jag till en hemresa i Februari för att senare kunna ändra hemresan senare när platser för April släpps. Att då få betala extra för att ändra är ju lite trist, skulle fungera mycket bra i mitt fall om man kunde boka en enkel och sedan lägga till returen när platser släpps, helst då online med AMX 241 så man inte behöver vänta på att Tallin öppnar så man kan ringa in.

Med British Airways lyckades jag en gång genom att ringa guld supporten boka en utresa i First och hemresa i economy ett par dagar senare men ville egentligen ha en hemresa 3 veckor senare, de var då riktigt tillmötesgående och la in en notis i min bokning om att jag kunde fritt boka om hemresan en gång, fungerade perfekt när jag hittade retur när biljetterna hade släppts.

Det jag vill är att vi lojala kunder skall ha en såpass enkel och god tillgång som möjligt
Lojale kunder - som naturligvis har mye poeng tilgjengelig - har allerede denne muligheten i dag: ‘Beste tilgjengelighet’. Denne funksjonen kan også utvides til å gjelde ‘Beste pris’, slik at kun EBD+ får bestille Business awards lang tid i forveien. Ingen gebyrer nødvendig.

Problemet er at SAS må holde EuroBonus relevant og attraktivt for flertallet av medlemmer, og det passer dårlig med din drømmeverden der du ønsker å logge deg inn i fred og ro og bestille hvilken reise du vil, i hvilken klasse du vil, når du vil - kun fordi du er lojal. Til det finnes det for mange medlemmer, for mange poeng og for få bonusseter.

Det er en illusjon å tro at gebyrer kan fikse denne skjevheten i tilbud / etterspørsel. Det gir SAS mer penger i kassen og oss medlemmer et dårligere produkt - men kampen om attraktive reiser vil være like hard uten at tilgjengeligheten blir bedre.

Strengt tatt er det SAS som bedriver villedende markedsføring når de pusher Fly Premium og CT via kredittkort med lovnader om å reise verden rundt i Business Class. De vet meget godt at antallet seter de tilbyr ikke er i nærheten av å kunne mette etterspørselen.

Last edited:
Det er en illusjon å tro at gebyrer kan fikse denne skjevheten i tilbud / etterspørsel.
Om det kostar pengar eller poäng (summan av endera kan diskuteras) att avboka så tror jag att många som bokar upp flera resor på ”chans” kommer att minska. Det i sin tur gör att platserna blir tillgängliga för andra att boka...
Hur stor effekten blir rent praktiskt kommer naturligtvis att hänga ihop med vad straffavgiften blir... och hur skev efterfrågan/tillgångsfaktorn är.

1. SAS har en av Europas minste langdistanseflåter og har installert - etter mitt syn - for få Business-seter i kabinen (i alle fall på A330). Dette er i seg selv selvbegrensende for tilgjengeligheten. Det er å tro på julenissen at det skal bli et rush av ledige seter fordi et gebyrregime innføres. SAS har ikke en stor nok flåte til å blidgjøre alle. Det er enkel tilbud / etterspørsel-logikk: antall seter tilgjengelig vs. antall utestående bonuspoeng - det er rett og slett for mange om beinet. Situasjonen forverres av kredittkortrabattene, som både øker kundenes forventning om tilgjengelighet, men også mengden utestående poeng. Antallet tilgjengelige Business-seter forblir imidlertid konstant.

2. SAS har en gammeldags og lite dynamisk struktur for når de slipper bonusseter. 330-dagers regelen nærmest incentiverer "krystallkuleplanlegging" og bør avskaffes. Det vil gi betydelig bedre effekt om seter slippes +/- noen måneder (kanskje til og med noen uker) før avreise. Unntak kan derimot gjøres for EBD / EBP, slik som Lufthansa og Swiss gjør for sin premiumkabin (riktignok First Class) for SEN / HON. I tillegg må SAS la det gå automatikk i at avbestilte bonusreiser alltid gjøres tilgjengelig igjen som bonusbilletter - slik er det ikke i dag (det styres av forventet loadfaktor på den respektive avgang på avbestillingstidspunkt).

3.SAS taper penger. Business-passasjerer på langdistanse er en avgjørende melkeku, noe som forklarer manglende tilgjengelighet i perioder når Business-reisende er på tur (utenom fellesferier). Det forklarer også hvorfor SAS nøler med å slippe bonusseter selv om kabinen er mer eller mindre tom nær avreise, fordi de må unngå at gruppen med høyest betalingsvilje skal se sitt snitt til å bruke poeng i stedet for cash (særlig i disse dager der poeng opptjent i jobb skal brukes i forbindelse med jobb).

...og sånn kunne jeg fortsatt.

Kudos til kommunikasjonsavdelingen hos SAS - det er ikke måte på hva folk velger å tro på noen ganger.

Mitt budskap forblir det samme: Si klart og tydelig "NEI TIL GEBYRER!"

Precis, de rear ju heller aldrig business class biljetter.

Om det kostar pengar eller poäng (summan av endera kan diskuteras) att avboka så tror jag att många som bokar upp flera resor på ”chans” kommer att minska. Det i sin tur gör att platserna blir tillgängliga för andra att boka...
Hur stor effekten blir rent praktiskt kommer naturligtvis att hänga ihop med vad straffavgiften blir... och hur skev efterfrågan/tillgångsfaktorn är.

Kanske platstillgången till London och Paris i Go blir bättre, men problemet
med de mest attraktiva destinationerna är ju att de inte alls släpper några biljetter (i Business) under långa perioder
inte att någon sitter och bokar dem så snart de släpps.

med de mest attraktiva destinationerna är ju att de inte alls släpper några biljetter (i Business) under långa perioder
Det är naturligtvis ett annat problem, det löser man inte med avbokningsavgifter, så långt är vi överens.

Problemet er at SAS må holde EuroBonus relevant og attraktivt for flertallet av medlemmer, og det passer dårlig med din drømmeverden der du ønsker å logge deg inn i fred og ro og bestille hvilken reise du vil, i hvilken klasse du vil, når du vil - kun fordi du er lojal. Til det finnes det for mange medlemmer, for mange poeng og for få bonusseter.

Det hade varit berikande med fakta eller inspel kring era egna eller andras om/avbokningsvanor (vilket jag efterfrågade och delade med mig av tidigare i tråden) än insinuanta och gravt felaktiga beskrivningar av vad du tror att jag vill.

Det hade varit berikande med fakta eller inspel kring era egna eller andras om/avbokningsvanor (vilket jag efterfrågade och delade med mig av tidigare i tråden) än insinuanta och gravt felaktiga beskrivningar av vad du tror att jag vill.
Jeg ser at jeg med hell kunne ha byttet ut ord som "du" og "din" med "man" og "ens" (norske begreper for tredjeperson), ettersom intensjonen min var å problematisere mange av gebyrforkjempernes tilsynelatende naive tro på at gebyrer gir fri flyt av business-seter for poeng til NYC - ikke henge ut deg personlig.

Forsøkte å redigere innlegget nå, men tidsfristen var gått ut.

Folk som booker opp reiser uten å ha bestemt seg for om de vil benytte seg av de, har på mange måter fortjent den rettigheten, ettersom det tross alt krever en god del poeng / lojalitet for å kunne gjøre nettopp dette. Så kan man selvsagt gjøre det enda mer spisset mot EB-lojalitet, altså at kun EBD+ får booke bonusreiser lang tid i forveien, men jeg tror man hadde løst mye gjennom en bedre struktur fra SAS' side for når og hvordan de slipper bonusseter.

«Markedet» er utrolig tilpasningsdyktig, så hvis SAS lot det gå automatikk i at alle avbestilte bonusreiser ble tilgjengelig igjen for bestilling, tror jeg det ville gitt en umiddelbar og merkbar effekt.

Ellers vil minst mulig forutsigbarhet gi alle like muligheter - på papiret - men i den virkelige verden vil det alltid være slik at de mest crazy bonusjegerne vil vinne (p.g.a. Expertflyer, Awardfares etc.) - særlig hvis de i tillegg har status (24t hotline).

inte att någon sitter och bokar dem så snart de släpps.

Såfort det dyker upp bonusplatser, specifikt till destinationer som Tokyo i Business så kan jag lova dig att de försvinner inom 24h.

Det hade varit berikande med fakta eller inspel kring era egna eller andras om/avbokningsvanor

I mitt fall så bokade jag 2 st enkla till Los Angeles och San Francisco så for de släpptes, satt på dess ett tag och såg sedan att man släppte mer platser till Los Angeles, bokade då on till senare datum på vägen ut och fick ett random datum på vägen hem som jag fortfarande försöker boka om till senare datum.

I mitt fal har jag alltså låst upp totalt 6 platser i Business som jag egentligen inte behöver detta för en resa, de först 2 enkla är avbokade men ingen av dom kom tillbaka till inventory när de avbokades.

• Gilla
Reactions: ekf
Såfort det dyker upp bonusplatser, specifikt till destinationer som Tokyo i Business så kan jag lova dig att de försvinner inom 24h.

Så du menar att det därför är en bra idé att stödja SAS förslag att lägga på avgifter på ALLA rutter i alla klasser?
Trots att inte finns något som säger att "spekulationsbokningar" kommer att minska på dessa
platser som dyker upp lika sällan som stora sjöodjuret

BA har sedan länge avgifter, biljetterna släpps vid midnatt 355 dagar i förväg men det tar några minuter
innan de dyker upp ba.com, vill man vara säker på att säkra en plats till åtråvärda destinationer
måste man ringa precis vi tolvslaget.

Toppen