1. SAS har en av Europas minste langdistanseflåter og har installert - etter mitt syn - for få Business-seter i kabinen (i alle fall på A330). Dette er i seg selv selvbegrensende for tilgjengeligheten. Det er å tro på julenissen at det skal bli et rush av ledige seter fordi et gebyrregime innføres. SAS har ikke en stor nok flåte til å blidgjøre alle. Det er enkel tilbud / etterspørsel-logikk: antall seter tilgjengelig vs. antall utestående bonuspoeng - det er rett og slett for mange om beinet. Situasjonen forverres av kredittkortrabattene, som både øker kundenes forventning om tilgjengelighet, men også mengden utestående poeng. Antallet tilgjengelige Business-seter forblir imidlertid konstant.
2. SAS har en gammeldags og lite dynamisk struktur for når de slipper bonusseter. 330-dagers regelen nærmest incentiverer "krystallkuleplanlegging" og bør avskaffes. Det vil gi betydelig bedre effekt om seter slippes +/- noen måneder (kanskje til og med noen uker) før avreise. Unntak kan derimot gjøres for EBD / EBP, slik som Lufthansa og Swiss gjør for sin premiumkabin (riktignok First Class) for SEN / HON. I tillegg må SAS la det gå automatikk i at avbestilte bonusreiser alltid gjøres tilgjengelig igjen som bonusbilletter - slik er det ikke i dag (det styres av forventet loadfaktor på den respektive avgang på avbestillingstidspunkt).
3.SAS taper penger. Business-passasjerer på langdistanse er en avgjørende melkeku, noe som forklarer manglende tilgjengelighet i perioder når Business-reisende er på tur (utenom fellesferier). Det forklarer også hvorfor SAS nøler med å slippe bonusseter selv om kabinen er mer eller mindre tom nær avreise, fordi de må unngå at gruppen med høyest betalingsvilje skal se sitt snitt til å bruke poeng i stedet for cash (særlig i disse dager der poeng opptjent i jobb skal brukes i forbindelse med jobb).
...og sånn kunne jeg fortsatt.
Kudos til kommunikasjonsavdelingen hos SAS - det er ikke måte på hva folk velger å tro på noen ganger.
Mitt budskap forblir det samme: Si klart og tydelig "NEI TIL GEBYRER!"