Senaste nytt

Eventuell om-/av-bokningsavgift eller försäkring på Eurobonus-award resor

Shoreline

Medlem
SAS skrev:
Beroende på resedestination förväntas förskärningen att kosta mellan 100-500 SEK för tur och retur-resa per person
Betyder ovanstående att det nu ska trancheras i affärsklass?


Personligen skulle jag föredra en-två fria avbokningar/ändringar per år, därefter börjar det kosta, alternativt (samt?) en dynamisk/progressiv straffavgift; bokar du upp tio longhaul med avsikt att åka på en av dom, så bör det kosta.
 
Last edited:

nili

Medlem
För egen del skulle jag inte ha något emot att dom ökade från 24h fri avbokning till tex 1 vecka för inrikes, 1 månad för europa och 2 månader för long haul. Då borde dom ha möjligheter att sälja avbokade resor. Åker själv 2-3 ggr per år till England på fotboll och då matchdatum ofta inte är spikade när jag bokar så brukar jag antingen boka betald avbokningsbar plus (om det finns bra pris) och/eller bonusresa i ett par varianter för att minimera semesteruttag, skolledighet och hotellkostnad.
Bokar givetvis av så fort jag vet exakt matchdag men visst tillhör jag dom som (miss-)brukat dom frikostiga avbokningsreglerna. Har även bokat long haul på kampanj och sedan avbokat när jag upptäckt att det inte funkat tidsmässigt. Men det är har då varit i god tid (månader före). Så för mig är det värdefullt med gratis avbokning men kan acceptera rejält förlängd tid. 24h är väldigt generöst
 

ILS2

Medlem
1. SAS har en av Europas minste langdistanseflåter og har installert - etter mitt syn - for få Business-seter i kabinen (i alle fall på A330). Dette er i seg selv selvbegrensende for tilgjengeligheten. Det er å tro på julenissen at det skal bli et rush av ledige seter fordi et gebyrregime innføres. SAS har ikke en stor nok flåte til å blidgjøre alle. Det er enkel tilbud / etterspørsel-logikk: antall seter tilgjengelig vs. antall utestående bonuspoeng - det er rett og slett for mange om beinet. Situasjonen forverres av kredittkortrabattene, som både øker kundenes forventning om tilgjengelighet, men også mengden utestående poeng. Antallet tilgjengelige Business-seter forblir imidlertid konstant.

2. SAS har en gammeldags og lite dynamisk struktur for når de slipper bonusseter. 330-dagers regelen nærmest incentiverer "krystallkuleplanlegging" og bør avskaffes. Det vil gi betydelig bedre effekt om seter slippes +/- noen måneder (kanskje til og med noen uker) før avreise. Unntak kan derimot gjøres for EBD / EBP, slik som Lufthansa og Swiss gjør for sin premiumkabin (riktignok First Class) for SEN / HON. I tillegg må SAS la det gå automatikk i at avbestilte bonusreiser alltid gjøres tilgjengelig igjen som bonusbilletter - slik er det ikke i dag (det styres av forventet loadfaktor på den respektive avgang på avbestillingstidspunkt).

3.SAS taper penger. Business-passasjerer på langdistanse er en avgjørende melkeku, noe som forklarer manglende tilgjengelighet i perioder når Business-reisende er på tur (utenom fellesferier). Det forklarer også hvorfor SAS nøler med å slippe bonusseter selv om kabinen er mer eller mindre tom nær avreise, fordi de må unngå at gruppen med høyest betalingsvilje skal se sitt snitt til å bruke poeng i stedet for cash (særlig i disse dager der poeng opptjent i jobb skal brukes i forbindelse med jobb).

...og sånn kunne jeg fortsatt.

Kudos til kommunikasjonsavdelingen hos SAS - det er ikke måte på hva folk velger å tro på noen ganger.

Mitt budskap forblir det samme: Si klart og tydelig "NEI TIL GEBYRER!"
 

Agö

Medlem
2. SAS har en gammeldags og lite dynamisk struktur for når de slipper bonusseter. 330-dagers regelen nærmest incentiverer "krystallkuleplanlegging" og bør avskaffes. Det vil gi betydelig bedre effekt om seter slippes +/- noen måneder (kanskje til og med noen uker) før avreise. Unntak kan derimot gjøres for EBD / EBP, slik som Lufthansa og Swiss gjør for sin premiumkabin (riktignok First Class) for SEN / HON. I tillegg må SAS la det gå automatikk i at avbestilte bonusreiser alltid gjøres tilgjengelig igjen som bonusbilletter - slik er det ikke i dag (det styres av forventet loadfaktor på den respektive avgang på avbestillingstidspunkt).
Det här är ett vettigt förslag som många gånger diskuterats på detta forum. Ett potentiellt bekymmer kan dock vara Star Alliance och de gemensamma regler som satts upp. Med andra ord kan effekten av att strypa de egna medlemmarnas möjlighet till att boka bonusresor i det egna bolaget bli att andra bolags medlemmar - med full frihet - istället bokar dessa. Detta under förutsättning att det finns regler för hur/när bonusbiljetter ska släppas till andra program, vilket jag föreställer mig att det trots allt finns. Effekten av det kan potentiellt bli att Eurobonusprogrammet som helhet tappar i värde för de som inte når upp till gränsen för Diamond. Och några sådana medlemmar finns det ju faktiskt fortfarande.
 

Canadien

Medlem
Det här är ett vettigt förslag som många gånger diskuterats på detta forum. Ett potentiellt bekymmer kan dock vara Star Alliance och de gemensamma regler som satts upp. Med andra ord kan effekten av att strypa de egna medlemmarnas möjlighet till att boka bonusresor i det egna bolaget bli att andra bolags medlemmar - med full frihet - istället bokar dessa. Detta under förutsättning att det finns regler för hur/när bonusbiljetter ska släppas till andra program, vilket jag föreställer mig att det trots allt finns. Effekten av det kan potentiellt bli att Eurobonusprogrammet som helhet tappar i värde för de som inte når upp till gränsen för Diamond. Och några sådana medlemmar finns det ju faktiskt fortfarande.

Fast det har vi ju sett bevis på inte är sant. LH har OK på att bara släppa First till egna medlemmar fram till T-14, NH på att bara släppa en plats F, Swiss släpper 0 F och nyligen drog Thai bort i princip all Business och First förutom de närmaste veckorna.
 

Agö

Medlem
Fast det har vi ju sett bevis på inte är sant. LH har OK på att bara släppa First till egna medlemmar fram till T-14, NH på att bara släppa en plats F, Swiss släpper 0 F och nyligen drog Thai bort i princip all Business och First förutom de närmaste veckorna.
First är First. Det är med all sannolikhet en annan femma. Jag kan tänka mig att ett bolag med First inte behöver släppa First hur som helst till andra Star Alliance-medlemmar. Mer intressant med Thai då, och deras motivering.

Samarbetet måste väl rimligtvis bygga på någon form av koordinering i detta avseende. Om varje bolag gör som de vill blir det ju en knepig situation.
 

ILS2

Medlem
Jeg vet lite om hvilke muligheter / begrensninger som ligger i Star-samarbeidet mht. bonusreiser. Det er synd hvis SAS selv ikke skal kunne styre når og hvordan bonusreiser i Business skal slippes, så lenge det totale antallet seter som tilbys - også til Star-partnere - ikke går ned.

SAS kan løse "problemet" med bonusbilletter som avbestilles på andre måter enn å innføre gebyrer - men de vil ha gebyrene for pengenes skyld. Det er ikke stakkars tante Olga uten Expertflyer-abonnement SAS har i tankene her. SAS ler hele veien til banken hver gang en bonusreise avbestilles, fordi folk betaler dobbelt så mye poeng for det samme setet når de oppgraderer ved innsjekk / gate - for ikke å snakke om Plusgrade (som riktignok kjøres +/- 23 timer før avbestillingsfristen for bonusbilletter går ut).

Fleksbiliteten i bonusbillettene (enten det er SAS eller Star) er et fantastisk gode som alle burde kjempe for å beholde. Tenk at man - gebyrfritt - kan switche fra SAS Business til New York over til SAS Business til Tokyo to dager før avreise - og bare hive seg rundt å gjøre noe helt annet. Eller avbestille SAS-billetten og betale dobbel pris for First Class med Star. For ikke å snakke om lykken når man sitter på en Go-billett, men så åpner det seg opp noe bedre kort tid før avreise. Det er magisk. Det er en gavepakke til spontaniteten og eventyrlysten.
 

coclol

Medlem
Jag tycker det här är ganska enkelt, egentligen. Men det är ju en uppenbar skillnad i grundsyn på vad lojalitet är och vad ett lojalitetssystem är till för.

Jag ser mig som ytterst lojal till SAS. Jag flyger med SAS om det går. Jag räds inte lite dyrare biljetter och jag sitter inte och kräver kompensation för varenda upplevd oförrätt jag kan komma på. Ibland kan man låta udda vara jämt och vi har nog alla historier att dela där vi faktiskt fick något mer eller bättre än det vi betalat för. Lojalitet går i båda riktningarna och som någon ifrågasatte i en annan tråd så menar jag att det är alldeles självklart att en strulig kund inte skall få ”samma” som en inte strulig.

Det är inte alls som det skrivs att det viktigaste är våran rätt hit eller dit som skall räddas eller tryggas utan vårt primära mål borde vara att vi har ett så stabilt och tryggt SAS som möjligt. För bara ett lönsamt SAS kommer ge en god tillgång till bonusplatser och bara ett lönsamt SAS kommer satsa på attraktiva linjer.

Varje bokning kostar pengar att hantera. Hörde en siffra på 75 SEK per bokning i Amadeus. Att man kan göra oändligt om/av-bokningar och ändringar utan att betala torde framstå som orimligt. Att kunna flyga två vuxna till new York i business för 700 kr och 100000 poäng som man i de flesta fall inte betalat många kronor för är en gåva och inte en rättighet.

Det jag vill är att vi lojala kunder skall ha en såpass enkel och god tillgång som möjligt och de flesta kan inte planera in en Japanresa med två dagars varsel. Så varenda obokad bonusplats på ett plan som lyfter eller varje lojal medlem som ger upp för att man aldrig hittar platser tycker jag är en förlust för systemet.

För er som har hittat sluga upplägg in absurdum på att korskoppla kreditkort, betaltjänster, andra flygbolags lojalitetskort för att kräma ur maximalt värde från SAS utan att bidra.

För er har jag inget till övers, i mina ögon är ni inte lojala.
 
Toppen