Kimmen00
Medlem
"award kommunism" råder ju redan, dvs. priserna är låga men butikshyllorna är tomma.
Haha verkligen!
"award kommunism" råder ju redan, dvs. priserna är låga men butikshyllorna är tomma.
Till CHicago mitt i vintern? Svar ja
Brukar väl vara ungefär 25% beläggning totalt på de flighterna vissa dagar under vintern
Skulle ju inte vara helt fel i PR-syfte från SAS att släppa massa biljetter som awards då de knappt är halvfullt i business på många dagar. Då får folk dessutom chans att testa nya A350 förhoppningsvis och blir kanske gratis reklam i sociala medier mm tack vare det.Är väl utmärkt om det finns många platser i C till ORD på vintern.
Bara boka på och sen köpa en billig biljett till Florida eller annat varmt ställe från ORD. Går inte på så många tusen.
Uttryckt på annat vis, så tycker jag att det är rimligt att man kan boka awardplatser på ungefär samma flighter som man fortfarande kan köpa (för pengar) de billigaste bokningsklasserna inom respektive kabinklass.
Tja, den som har gjort sin del, rest med bolaget och samlat poäng, borde rimligen kunna hävda sin rätt att få använda poängen på det vis det förespeglats. Har t.ex. ett par samlat ihop 200 000 poäng så är det rimligt att de förväntar sig kunna resa en gång i business class utan extrema begränsningar på var och när, för så läggs systemet fram ifrån SAS sida.
Det finns en hemlig klubb på nätet (för att ingen skall känna sig utpekad kan vi kalla den CB)
Tycker mer det står "Du kan åka till X för Z poäng", där Z alltid är GO-priset. Go-priset lockar ju betydligt mer än C-priset.
Ja vi tycker helt klart olika. Det kan vi i alla fall enas om
Förstår du min vinkel eller tjorvar jag bara till det?
Jag förstår, skillnaden är att jag inte tycker det borde krävas så mycket kunskap, engagemang och flexibilitet/förutseende för att nyttja ett loyalitetsprogram på grundläggande vis. Men men, det är vad det är just nu. Frågan i tråden är om det skulle bli bättre med en avbokningsavgift. Jag tror det, men erkänner villigt att det är en ganska "svag tro", jag kan absolut ha fel. Kanske kommer framtiden utvisa det. Kanske inte.
Nja, världen är större än Sundbyberg där jag bor. Det finns miljarders poäng/Miles i de andra Starbolagens program som har möjlighet att boka First direkt på sina respektive hemsidor sedan länge.Tänk om det inte krävdes någon specifik kunskaps och SAS Star Award sök listade även First. Vore döden.
Det släppt betydligt fler awards till sina egna program också.Nja, världen är större än Sundbyberg där jag bor. Det finns miljarders poäng/Miles i de andra Starbolagens program som har möjlighet att boka First direkt på sina respektive hemsidor sedan länge.
Ja fast då är det väll bättre att man steppa upp och börjar tjäna mer poäng så man kan boka och slåss om platserna. Eller ska vi ha ett system där alla har rätt till lika mycket? ska inte den som tjänat in 10 gånger mer poäng ha några fördelar.
Jag skulle också verkligen hoppas att det fungerade så, skulle den regeln gälla så skulle jag kunna tänka mig följande scenario:
- Det finns en hemlig klubb på nätet (för att ingen skall känna sig utpekad kan vi kalla den CB)
- Plötsligt bestämmer sig 40 personer på CB att samlas för att ha en G&T-kväll. Någon enstaka person föredrar dock öl ;-)
- GT-kvällen skall vara i Hong Kong
- Personerna är ute i god tid, så det finns biljetter i allra lägsta bokningsklassen kvar hos SAS, både i Go, Plus och Business
- De första personerna på CB bokar tillgängliga award-biljetter, meddelar nästa personer i listan på CB att nu kan de boka
- Eftersom det finns platser kvar i billigaste bokningsklass så finns det award-biljetter kvar att boka för dessa
- Och så vidare
- Hela proceduren lär ta mindre än en timme.
Nu finns det bara 32/40 stolar i SAS C-kabin, hur många som säljs i lägsta bokningsklass beror på säsong. Men låt oss säga 12 i detta fall. Av 32/40 stolar i SAS C-kabin så är 12 tagna av award-resenärer. Övriga 28 fick fördela sig på Plus och några enstaka stackare på rad 30 i Go. De i GO är dock Diamond så tack vare fria drinkar överlever med blotta förskräckelsen att inte bli serverade äkta champagne och WPS.
Alla 4-barnsfamiljer lär ju också bli glada, finns det billiga revenue-biljetter så finns det alltid awards till hela familjen.
Jag ser enorma möjligheter i ett sånt upplägg. Frågan är om SAS också gör det?
När har SAS haft marknadskampanjer där de förespeglar att köpa award-biljetter i C? Tycker mer det står "Du kan åka till X för Z poäng", där Z alltid är GO-priset. Go-priset lockar ju betydligt mer än C-priset.