Senaste nytt

Eventuell om-/av-bokningsavgift eller försäkring på Eurobonus-award resor

Precis, enda som kan stoppa är någon form av poängstraff. Att hälften försvinner eller något. Men det borde inte behövas, vore trist om de tillåtande av/ombokningsvillkoren förstörs.

Det är möjligt att en avbokningsavgift endast påverkar på marginalen. Men jag anser att NÅGONTING behöver göras. Som det är nu fungerar inte Eurobonus Awards för andra en en liten delmängd av mänskligheten (Homo Sapiens Businessclassicus) som antingen kan sitta och dagligen bevaka platser 11 månader i framtiden, eller kan åka iväg varsomhelst närsomhelst på någon veckas varsel.

Så fungerar inte 99% av befolkningen, och för dem går det inte att hitta resor. Jag känner flera som, efter att ha kämpat ihop nog med poäng för sin första award, inser att det bara inte går att boka någon, och då känner sig helt lurade av SAS; motsatsen till vad ett loyalitetsprogram ska leda till.

För både min egen del och min frus, så har våra semesterbokningar nästan ett år i förväg lett till väsentliga kontroverser på jobbet, och det diskuteras policies för att helt enkelt inte godkänna semesteransökan längre än X månader i framtiden. Skulle det gå igenom får vi bara lägga ner poängsamlandet, så länge systemet ser ut som nu.

Om man tittar t.ex. 4 månader framåt, hur många bonusplatser är uppbokade utan att de kommer utnyttjas? Hur många skulle finnas kvar ifall man hade en rejäl avbokningsavgift (i pengar eller poäng)? Jag vet inte. Men i brist på annan lösning tycker jag det är värt att ta reda på.
 

Homer

Medlem
Det är möjligt att en avbokningsavgift endast påverkar på marginalen. Men jag anser att NÅGONTING behöver göras. Som det är nu fungerar inte Eurobonus Awards för andra en en liten delmängd av mänskligheten (Homo Sapiens Businessclassicus) som antingen kan sitta och dagligen bevaka platser 11 månader i framtiden, eller kan åka iväg varsomhelst närsomhelst på någon veckas varsel.

Så fungerar inte 99% av befolkningen, och för dem går det inte att hitta resor. Jag känner flera som, efter att ha kämpat ihop nog med poäng för sin första award, inser att det bara inte går att boka någon, och då känner sig helt lurade av SAS; motsatsen till vad ett loyalitetsprogram ska leda till.

För både min egen del och min frus, så har våra semesterbokningar nästan ett år i förväg lett till väsentliga kontroverser på jobbet, och det diskuteras policies för att helt enkelt inte godkänna semesteransökan längre än X månader i framtiden. Skulle det gå igenom får vi bara lägga ner poängsamlandet, så länge systemet ser ut som nu.

Om man tittar t.ex. 4 månader framåt, hur många bonusplatser är uppbokade utan att de kommer utnyttjas? Hur många skulle finnas kvar ifall man hade en rejäl avbokningsavgift (i pengar eller poäng)? Jag vet inte. Men i brist på annan lösning tycker jag det är värt att ta reda på.


Du har missat det viktiga, SAS släpper nästan inga platser till de populära destinationerna NRT, MIA, SFO, LAX, HKG.
I bland kan det ju gå flera veckor, ja tom månader innan de släpper en endaste plats.
Det är inte så att några poängstinna fanatiker med oändlig tillgång till tid sitter och bokar platserna allteftersom de släpps.

Jag har inte alls något emot att SAS inför avgifter, om de samtidigt garanterar att varje dag släppa minst
2 awardplatser i alla klasser på på samtliga rutter.
 
Last edited:

ZZZebra

Medlem
Så fungerar inte 99% av befolkningen, och för dem går det inte att hitta resor. Jag känner flera som, efter att ha kämpat ihop nog med poäng för sin första award, inser att det bara inte går att boka någon, och då känner sig helt lurade av SAS; motsatsen till vad ett loyalitetsprogram ska leda till.

För både min egen del och min frus, så har våra semesterbokningar nästan ett år i förväg lett till väsentliga kontroverser på jobbet, och det diskuteras policies för att helt enkelt inte godkänna semesteransökan längre än X månader i framtiden. Skulle det gå igenom får vi bara lägga ner poängsamlandet, så länge systemet ser ut som nu.

Om man tittar t.ex. 4 månader framåt, hur många bonusplatser är uppbokade utan att de kommer utnyttjas? Hur många skulle finnas kvar ifall man hade en rejäl avbokningsavgift (i pengar eller poäng)? Jag vet inte. Men i brist på annan lösning tycker jag det är värt att ta reda på.

Som exempel så tittade jag just nu på tillgången på Award-biljetter ARN-ORD i mars på SAS Star Alliance Award Trips. Tittade på perioden 1-15/3 2020, där andra veckan dessutom innebär sportlov i Stockholm. Det finns minst en tillgänglig plats i C på alla dagar utom 8e, 9e och 15e mars. Det finns dock tillgång i Economy dessa dagar. Detta med bl a SAS, Lot och Swiss.

Problemet existerar bara om man måste flyga Business med SAS. För de allra flesta går det faktiskt att flyga i andra bokningsklasser och med andra bolag. Men att säga att det är helt omöjligt att boka håller jag inte med om, jag tror de 99% av befolkningen du nämner mycket väl kan hitta resor.

Att man sedan tycker att "most bang for the buck" (eller point) är just med SAS i C i kombination med rea och MC Premium är en sak. Men det betyder inte att det är omöjligt att hitta en Award-resa.
 

Lollet

Medlem
Du har missat det viktiga, SAS släpper nästan inga platser till de populära destinationerna NRT, MIA, SFO, LAX, HKG.
I bland kan det ju gå flera veckor, ja tom månader innan de släpper en endaste plats.
Det är inte så att några poängstinna fanatiker med oändlig tillgång till tid sitter och bokar platserna allteftersom de släpps.

Jag har inte alls något emot att SAS inför avgifter, om de samtidigt garanterar att varje dag släppa minst
2 awardplatser i alla klasser på på samtliga rutter.

Varför ska dom garantera det för att du ska tycka att det är ok att införa avgifter? Blir det inte ännu viktigare att åtgärda problemet när det finns färre awards? Jag önskar så klart också att dom släpper fler awards, men jag har svårt att tro att det kommer ske.
 
Som exempel så tittade jag just nu på tillgången på Award-biljetter ARN-ORD i mars på SAS Star Alliance Award Trips. Tittade på perioden 1-15/3 2020, där andra veckan dessutom innebär sportlov i Stockholm.

För det första är Chicago-linjen som bekant det extrema undantaget där SAS alltid släpper gott om awards. Jämförelsen med någon annan linje hade sett ut på ett helt annat vis.

Och min poäng är att de flesta inte kan boka in sig på en semester i mars nästa år nu i juni året innan. För de flesta så sätts sommarsemestern runt april, och då är det verkligen inte lätt att hitta något, även om man kan åka ekonomi.

Du har missat det viktiga, SAS släpper nästan inga platser till de populära destinationerna NRT, MIA, SFO, LAX, HKG.

Visst är det så, själva grundproblemet är att SAS är så extremt snåla med tilldelningen av platser. Vilket för övrigt gör avbokningsproblemet ännu större, eftersom man måste ha "boka först, tänk sen"-mentalitet för att få något, boka dummy-returer som man kan ändra senare etc.

Som det är nu får bolagets stamkunder endast dela på platser SAS är nästan helt säker på att de annars inte skulle kunna sälja, och det menar jag är ett kortsiktigt tänkande. Vill man måna om sina stamkunder, så måste det få kosta åtminstone lite grann.

En avbokningsavgift är verkligen ingen perfekt lösning, men det kanske är ett sätt att hushålla lite bättre med de begränsade resurserna vi har nu.
 

Tonton

Medlem
Som exempel så tittade jag just nu på tillgången på Award-biljetter ARN-ORD i mars på SAS Star Alliance Award Trips. Tittade på perioden 1-15/3 2020, där andra veckan dessutom innebär sportlov i Stockholm. Det finns minst en tillgänglig plats i C på alla dagar utom 8e, 9e och 15e mars. Det finns dock tillgång i Economy dessa dagar. Detta med bl a SAS, Lot och Swiss.

Problemet existerar bara om man måste flyga Business med SAS. För de allra flesta går det faktiskt att flyga i andra bokningsklasser och med andra bolag. Men att säga att det är helt omöjligt att boka håller jag inte med om, jag tror de 99% av befolkningen du nämner mycket väl kan hitta resor.

Att man sedan tycker att "most bang for the buck" (eller point) är just med SAS i C i kombination med rea och MC Premium är en sak. Men det betyder inte att det är omöjligt att hitta en Award-resa.


För det första är Chicago-linjen som bekant det extrema undantaget där SAS alltid släpper gott om awards. Jämförelsen med någon annan linje hade sett ut på ett helt annat vis.

Och min poäng är att de flesta inte kan boka in sig på en semester i mars nästa år nu i juni året innan. För de flesta så sätts sommarsemestern runt april, och då är det verkligen inte lätt att hitta något, även om man kan åka ekonomi.

@ZZZebra tittade ju på Star Alliance-flighter, och där är det i princip likadant på varenda destination, oavsett om SAS flyger dit eller inte, och oavsett säsong - det går att hitta platser i business om man så vill. Det är SAS tillgänglighet som är dålig rent generellt - men det går i princip alltid, både långt bort i tiden men även nära inpå, att hitta flighter i business om man kan tänka sig att flyga Star Alliance (men inte SAS).

Du har missat det viktiga, SAS släpper nästan inga platser till de populära destinationerna NRT, MIA, SFO, LAX, HKG.
I bland kan det ju gå flera veckor, ja tom månader innan de släpper en endaste plats.
Det är inte så att några poängstinna fanatiker med oändlig tillgång till tid sitter och bokar platserna allteftersom de släpps.

Jag har inte alls något emot att SAS inför avgifter, om de samtidigt garanterar att varje dag släppa minst
2 awardplatser i alla klasser på på samtliga rutter.

Jag ser gärna att SAS börjar göra som Miles and Mors etc, prioriterar egna medlemmar. Släpp platser först till Eurobonus, sedan Star Alliance. Eller varför inte göra det till en statusförmån där exempelvis EBD har bättre tillgång (både på short- och longhaul). Som det ser ut nu så har Eurobonus, United, LifeMiiles, Aeroplan etc alla samma tillgång till SAS två (2) flighter i Business.
 
För det första är Chicago-linjen som bekant det extrema undantaget där SAS alltid släpper gott om awards. Jämförelsen med någon annan linje hade sett ut på ett helt annat vis.

Och min poäng är att de flesta inte kan boka in sig på en semester i mars nästa år nu i juni året innan. För de flesta så sätts sommarsemestern runt april, och då är det verkligen inte lätt att hitta något, även om man kan åka ekonomi.



Visst är det så, själva grundproblemet är att SAS är så extremt snåla med tilldelningen av platser. Vilket för övrigt gör avbokningsproblemet ännu större, eftersom man måste ha "boka först, tänk sen"-mentalitet för att få något, boka dummy-returer som man kan ändra senare etc.

Som det är nu får bolagets stamkunder endast dela på platser SAS är nästan helt säker på att de annars inte skulle kunna sälja, och det menar jag är ett kortsiktigt tänkande. Vill man måna om sina stamkunder, så måste det få kosta åtminstone lite grann.

En avbokningsavgift är verkligen ingen perfekt lösning, men det kanske är ett sätt att hushålla lite bättre med de begränsade resurserna vi har nu.
Ang semestern så är ju det en av anledningarna till att man (jag) bokar mycket awards och avbokar vissa. Eftersom jag inte vet om det funkar med semester så långt fram i tiden.

På vilket sätt löses det problemet om det införs avbokningsavgifter?

Just mu har jag löst det genom att tjäna mycket med poäng för att kunna boka så flexibelt som möjligt. Tycker det funkar exemplariskt.
 

coclol

Medlem
Ang semestern så är ju det en av anledningarna till att man (jag) bokar mycket awards och avbokar vissa. Eftersom jag inte vet om det funkar med semester så långt fram i tiden.

På vilket sätt löses det problemet om det införs avbokningsavgifter?

Just mu har jag löst det genom att tjäna mycket med poäng för att kunna boka så flexibelt som möjligt. Tycker det funkar exemplariskt.


Ja problemet är ju att även om platsen var en awardplats från början så kan ju populariteten på flighten vara så hög att platsen inte återgår som awardplats. Så med andra ord skapar detta beteendet en rad av en ej möjliga bonusresor. Men problemet är kanske att SAS inte har insett vilka som är problemgruppen ;)
 
Toppen