Senaste nytt

Eventuell om-/av-bokningsavgift eller försäkring på Eurobonus-award resor

Jag vart tvungen att avboka min ToR Chicago resa i business med SAS den 8/6, som var betald med poäng. Vet ngn hur lång tid det tar innan avgiftspengarna återbetalas?
Poängen kom åter på en nanosekund typ.
1-2veckor tycker jag är det normala. Enstaka gånger har det tagit lite till... Jag har inte behövt jaga återbetalning heller, till skillnad från en del andra på bc.

1-2veckor tycker jag är det normala. Enstaka gånger har det tagit lite till... Jag har inte behövt jaga återbetalning heller, till skillnad från en del andra på bc.
Ahh ok, tack. Inga större pengar vi pratar om heller iof, men då sitter jag lugnt i båten ett tag till. ;)

Jag vart tvungen att avboka min ToR Chicago resa i business med SAS den 8/6, som var betald med poäng. Vet ngn hur lång tid det tar innan avgiftspengarna återbetalas?
Poängen kom åter på en nanosekund typ.

Normalt sett tar väl alla krediteringar av kreditkortstransaktioner upp till tre bankdagar. Kom platserna tillbaka som awardplatser? ;)

Normalt sett tar väl alla krediteringar av kreditkortstransaktioner upp till tre bankdagar. Kom platserna tillbaka som awardplatser? ;)
Så är det nog, men nu har det gått 1v därav min fråga. :)
Hemresan kom åter och gick till en medlem här inne som var ute efter just den, men inte dit resan.

Dags att införa den där avgiften.. Kolla bara vad alla resor dammsögs under nuvarande poängkampanj av personer som "eventuellt" ska åka. Det blir lite som på charterresor där alla solstolar blir paxade, men i slutändan är det bara 4 pers som använder stolarna.

Dags att införa den där avgiften.. Kolla bara vad alla resor dammsögs under nuvarande poängkampanj av personer som "eventuellt" ska åka. Det blir lite som på charterresor där alla solstolar blir paxade, men i slutändan är det bara 4 pers som använder stolarna.
Brukar planen gå med tomma stolar menar du? (Award)

Avdelningen "jag är inte bitter" eller?

Om beläggningsläget är dåligt så går stolarna tillbaka som awards och om beläggningsläget är bra så går de inte tillbaka utan SAS säljer dem. Men väldigt sällan (aldrig?) som det är många tomma stolar i C. Så jämförelsen haltar betänkligt tycker jag.

Finns det något annan anledning för SAS att köra en poängkampanj än att de skall sälja så många poängbiljetter som möjligt? Stor del av perioden är ju lågsäsong så väldigt bra för SAS om de kan fylla stolarna och minska utestående poängskuld

Avdelningen "jag är inte bitter" eller?

Om beläggningsläget är dåligt så går stolarna tillbaka som awards och om beläggningsläget är bra så går de inte tillbaka utan SAS säljer dem. Men väldigt sällan (aldrig?) som det är många tomma stolar i C. Så jämförelsen haltar betänkligt tycker jag.

Finns det något annan anledning för SAS att köra en poängkampanj än att de skall sälja så många poängbiljetter som möjligt? Stor del av perioden är ju lågsäsong så väldigt bra för SAS om de kan fylla stolarna och minska utestående poängskuld

Jag tycker jag det är tråkigt när onödigt många awards blir tagna ja, det är jag knappast ensam om att tycka. Kalla det bitterhet om du vill.

Om vi pratar business longhaul så pratar vi (oftast) om 2st stolar. Det klart jag inte menar att det åker tomma plan pga detta. Men det blir ganska trist när alla awards bokas upp, sen sitter folk och håller dom till veckan innan resan och då släpper dom. Det blir ganska svårt att planera en resa då även om de går tillbaks till inventory..

Jag har inget problem med att SAS kör en poängkampanj, dom får gärna släppa ännu fler platser. Det är beteendet att ”jag bokar 3 resor och får se vilken jag åker på” som jag tycker ska svida till i plånboken.
Förstår att det är många som har det beteendet här och därför inte alls håller med mig.

Om jag ska var ärlig så tror jag inte att de som har detta beteendemönster, som bokar awardplatser ”i fall att”, är speciellt känsliga för en eventuell avbokningsavgift i pengar. Man spenderar nog redan ganska stora summor, i jämförelse, på allt vad resande innebär. Avgiften blir bara en del i kalkylen. Kostar det poäng så kanske det svider mer.

Om jag ska var ärlig så tror jag inte att de som har detta beteendemönster, som bokar awardplatser ”i fall att”, är speciellt känsliga för en eventuell avbokningsavgift i pengar. Man spenderar nog redan ganska stora summor, i jämförelse, på allt vad resande innebär. Avgiften blir bara en del i kalkylen. Kostar det poäng så kanske det svider mer.

Precis, enda som kan stoppa är någon form av poängstraff. Att hälften försvinner eller något. Men det borde inte behövas, vore trist om de tillåtande av/ombokningsvillkoren förstörs.

Toppen