Vad är dina förväntningar på att det skall vara bokningsbart? Vill man kunna välja valfri dag, resmål, resrutt och kabinklass under högsäsong kommer man troligen bli besviken.
Min personliga förväntan? Någonstans mitt emellan. Att man under normala omständigheter bör kunna hitta ett par stolar varje vecka i alla klasser till alla destinationer under lågsäsong, om man har sisådär ett halvårs planeringshorisont, och att åtminstone några stolar per månad ska finnas kvar på varje destination om man har 2-4 månaders planeringshorisont. Och jag förväntar mig definitivt att det inte ska krävas abonnemang på tredjepartstjänster som t.ex. Awardfares för att hitta resan (Star Alliance-bokningen på SAS sida är ett stort steg framåt, men den funkar ju sisådär).
Uttryckt på annat vis, så tycker jag att det är rimligt att man kan boka awardplatser på ungefär samma flighter som man fortfarande kan köpa (för pengar) de billigaste bokningsklasserna inom respektive kabinklass.
Jag kan acceptera att det är svårt att få en attraktiv resa under högsäsong, och att detta kräver mer av oss. Men jag tycker inte det ska vara så svårt som det är idag. Jag accepterar också att mer "specialitetsresor", t.ex. i First eller väldigt många ben med långa stopover osv kräver extra jobb/kunskap från den som bokar.
Men för någon som är ny till Eurobonus awards och planerar att boka sin första resa? Troligtvis är förväntan just att man ska kunna välja valfri (ej fullbokad) flight. Om de är nordenbaserade semesterresenärer, som har någon erfarenhet av något bonusprogram, så är det troligtvis Norwegians. Där man just kan välja valfri dag, valfritt resmål, resrutt och kabinklass, även under högsäsong.
Så jag delar inte alls din åsikt om att det är omöjligt att hitta biljetter.
För att vara tydlig, så menar jag inte att det är omöjligt för oss forumdeltagare, som kan knepen, får hjälp av varandra, och som är villiga att lägga otroligt mycket tid och arbete på att boka resor.
Jag menar att det är omöjligt för de 99% normala resenärerna, som gör någon eller ett par resor med familjen per år, och efter fem år genom att regelmässigt välja samma flygbolag och undvika billigaste möjliga biljetter lyckats samla ihop med nog med poäng för en bonusresa. Det är dessa "normala" resenärer som jag menar är blåsta av Eurobonus-systemet.
Best Availability skulle kunna vara en stor del av lösningen till problemet, om de var mer rimligt prissatta. Som det är nu är de helt orimligt dyra, men om det kostade exempelvis det dubbla mot en Best Price award (och fungerade tillsammans med Fly Premium, 2-4-1 och övriga kampanjer), då tycker jag ingen korrigering av Best Price skulle behövas för att allas behov skulle vara tillgodosedda.