Senaste nytt

Eventuell om-/av-bokningsavgift eller försäkring på Eurobonus-award resor

Homer

Medlem
Varför ska dom garantera det för att du ska tycka att det är ok att införa avgifter? Blir det inte ännu viktigare att åtgärda problemet när det finns färre awards? Jag önskar så klart också att dom släpper fler awards, men jag har svårt att tro att det kommer ske.

SAS hävdar att de vill "Öka antalet tillgängliga bonusplatser"
och att "medlemmar bokar upp och blockerar platser utan att veta om de har möjlighet att resa"

Om det inte huvudsakligen ska handla om platser till London, Paris, Chicago, Beijing
så måste de ju faktiskt släppa rimliga mängder med platser till alla destinationer.
Annars är det ju bara ett sätt för SAS att dra in pengar utan att någon blir gladare.

Locka med kampanjer med X procent rabatt, många gör spontanbokningar men inser senare att
de nog egentligen inte vill åka till Chicago i januari även om det är billigt.
 

Homer

Medlem
Visst är det så, själva grundproblemet är att SAS är så extremt snåla med tilldelningen av platser. Vilket för övrigt gör avbokningsproblemet ännu större, eftersom man måste ha "boka först, tänk sen"-mentalitet för att få något, boka dummy-returer som man kan ändra senare etc.

Som det är nu får bolagets stamkunder endast dela på platser SAS är nästan helt säker på att de annars inte skulle kunna sälja, och det menar jag är ett kortsiktigt tänkande. Vill man måna om sina stamkunder, så måste det få kosta åtminstone lite grann.

En avbokningsavgift är verkligen ingen perfekt lösning, men det kanske är ett sätt att hushålla lite bättre med de begränsade resurserna vi har nu.


Black-out perioder under sommar, jul, nyår, påsk gör ju att det inte alls går att "boka och blockera platser"
någonstans även om någon skulle vilja.
 

ZZZebra

Medlem
För det första är Chicago-linjen som bekant det extrema undantaget där SAS alltid släpper gott om awards. Jämförelsen med någon annan linje hade sett ut på ett helt annat vis.

Och min poäng är att de flesta inte kan boka in sig på en semester i mars nästa år nu i juni året innan. För de flesta så sätts sommarsemestern runt april, och då är det verkligen inte lätt att hitta något, även om man kan åka ekonomi.

Vad är dina förväntningar på att det skall vara bokningsbart? Vill man kunna välja valfri dag, resmål, resrutt och kabinklass under högsäsong kommer man troligen bli besviken.

Gäller det att åka med SAS så finns det få eller inga biljetter kvar till i sommar. Men alternativet är ju att flyga med andra bolag, om du tittar på Awardfares och väljer FRA-EWR/EWR-FRA eller FRA-TYO/TYO-FRA så finns det tillgängliga Awardplatser med Star Alliance-bolag i princip varje dag i juli åt båda hållen. Visst, varierande bokningsklasser men finns även ett antal i F i början av juli (kanske tillkommer några framöver). Till/från FRA så brukar det oftast gå att få en anslutning från Norden. Kan man sedan tänka sig att istället byta i MUC, ZRH eller annan hub så kan man nästan garanterat hitta award-platser om man är lite flexibel med flygbolag, kabinklass, rutt och resdagar.

Så jag delar inte alls din åsikt om att det är omöjligt att hitta biljetter. Sedan finns det biljetter, perioder, bolag som är mer attraktiva än andra. De kommer ju alltid att försvinna först till de som är mest aktiva. Men det är ju inget unikt för award-stolar.
 
Vad är dina förväntningar på att det skall vara bokningsbart? Vill man kunna välja valfri dag, resmål, resrutt och kabinklass under högsäsong kommer man troligen bli besviken.

Min personliga förväntan? Någonstans mitt emellan. Att man under normala omständigheter bör kunna hitta ett par stolar varje vecka i alla klasser till alla destinationer under lågsäsong, om man har sisådär ett halvårs planeringshorisont, och att åtminstone några stolar per månad ska finnas kvar på varje destination om man har 2-4 månaders planeringshorisont. Och jag förväntar mig definitivt att det inte ska krävas abonnemang på tredjepartstjänster som t.ex. Awardfares för att hitta resan (Star Alliance-bokningen på SAS sida är ett stort steg framåt, men den funkar ju sisådär).

Uttryckt på annat vis, så tycker jag att det är rimligt att man kan boka awardplatser på ungefär samma flighter som man fortfarande kan köpa (för pengar) de billigaste bokningsklasserna inom respektive kabinklass.

Jag kan acceptera att det är svårt att få en attraktiv resa under högsäsong, och att detta kräver mer av oss. Men jag tycker inte det ska vara så svårt som det är idag. Jag accepterar också att mer "specialitetsresor", t.ex. i First eller väldigt många ben med långa stopover osv kräver extra jobb/kunskap från den som bokar.

Men för någon som är ny till Eurobonus awards och planerar att boka sin första resa? Troligtvis är förväntan just att man ska kunna välja valfri (ej fullbokad) flight. Om de är nordenbaserade semesterresenärer, som har någon erfarenhet av något bonusprogram, så är det troligtvis Norwegians. Där man just kan välja valfri dag, valfritt resmål, resrutt och kabinklass, även under högsäsong.

Så jag delar inte alls din åsikt om att det är omöjligt att hitta biljetter.

För att vara tydlig, så menar jag inte att det är omöjligt för oss forumdeltagare, som kan knepen, får hjälp av varandra, och som är villiga att lägga otroligt mycket tid och arbete på att boka resor.

Jag menar att det är omöjligt för de 99% normala resenärerna, som gör någon eller ett par resor med familjen per år, och efter fem år genom att regelmässigt välja samma flygbolag och undvika billigaste möjliga biljetter lyckats samla ihop med nog med poäng för en bonusresa. Det är dessa "normala" resenärer som jag menar är blåsta av Eurobonus-systemet.

Best Availability skulle kunna vara en stor del av lösningen till problemet, om de var mer rimligt prissatta. Som det är nu är de helt orimligt dyra, men om det kostade exempelvis det dubbla mot en Best Price award (och fungerade tillsammans med Fly Premium, 2-4-1 och övriga kampanjer), då tycker jag ingen korrigering av Best Price skulle behövas för att allas behov skulle vara tillgodosedda.
 

mha321

Medlem
Best Availability skulle kunna vara en stor del av lösningen till problemet, om de var mer rimligt prissatta. Som det är nu är de helt orimligt dyra, men om det kostade exempelvis det dubbla mot en Best Price award (och fungerade tillsammans med Fly Premium, 2-4-1 och övriga kampanjer), då tycker jag ingen korrigering av Best Price skulle behövas för att allas behov skulle vara tillgodosedda.
Med Best Price har man ju faktiskt från SAS sida löst "situationen" med prioritet för EBD/EBG. Med de rabatterna är de ofta inte alls orimligt prissatta jämfört med en vanlig award, när man har dragit av de poäng man faktiskt tjänar in också.

Problemet där är ju stt det inte fungerar ihop med Amex eller FlyPremium. Men där är det kanske Amex och Mastercard/SEB man borde klaga till?
 
Ja problemet är ju att även om platsen var en awardplats från början så kan ju populariteten på flighten vara så hög att platsen inte återgår som awardplats. Så med andra ord skapar detta beteendet en rad av en ej möjliga bonusresor. Men problemet är kanske att SAS inte har insett vilka som är problemgruppen ;)

Ja fast då är det väll bättre att man steppa upp och börjar tjäna mer poäng så man kan boka och slåss om platserna. Eller ska vi ha ett system där alla har rätt till lika mycket? ska inte den som tjänat in 10 gånger mer poäng ha några fördelar.

Ska de som springer snabbt sakta in för att alla ska komma i mål samtidigt? Är det en rättighet att boka awards? Det finns saker för alla, muffins tex.

Låter som ett jantesystem. Jag samlar poäng för att få en fördel. Inte för att gå i samlad trupp till gaten.

Edit: Vill tillägga att detta beteende inte återspeglar min människosyn. Jag tycker att alla människor ska ha möjlighet till samma livskvalitet, oberoende på inkomst, ursprung, kön eller funktionsvariation.

Men när det kommer till bonusprogram så är det attraktivt med konkurrens och för att folk ska vara så engagerad som möjligt tror lagningen på ett ”alla ska kunna boka de resor de vill under sina 5 veckors semester”-resonemang. :)
 
Last edited:
Ja fast då är det väll bättre att man steppa upp och börjar tjäna mer poäng så man kan boka och slåss om platserna. Eller ska vi ha ett system där alla har rätt till lika mycket? ska inte den som tjänat in 10 gånger mer poäng ha några fördelar.

Tja, man skulle kunna hävda att möjligheten att resa 10 gånger så ofta är en fördel, och en som är proportionerlig mot att man tjänat in 10 gånger så många poäng. :) Medan möjligheten att resa på awardbokningar överhuvudtaget, mot att inte kunna göra det, inte är riktigt proportionerligt.

Jag tror inte någon förespråkar "exakt lika för alla" (award-kommunism! ;-)). Bara att systemet borde vara lite mindre snedvridet än vad det är nu.

Är det en rättighet att boka awards?

Tja, den som har gjort sin del, rest med bolaget och samlat poäng, borde rimligen kunna hävda sin rätt att få använda poängen på det vis det förespeglats. Har t.ex. ett par samlat ihop 200 000 poäng så är det rimligt att de förväntar sig kunna resa en gång i business class utan extrema begränsningar på var och när, för så läggs systemet fram ifrån SAS sida. Att först efteråt få veta att 200 000 i verkligheten inte räcker, utan man måste ha 600 000 för att kunna boka upp tre olika resor på spekulation (om det nu räcker), eller använda 700 000 för att boka Best Availability istället, då har de i min mening en rätt att känna sig missnöjda.
 
Tja, man skulle kunna hävda att möjligheten att resa 10 gånger så ofta är en fördel, och en som är proportionerlig mot att man tjänat in 10 gånger så många poäng. :) Medan möjligheten att resa på awardbokningar överhuvudtaget, mot att inte kunna göra det, inte är riktigt proportionerligt.

Jag tror inte någon förespråkar "exakt lika för alla" (award-kommunism! ;-)). Bara att systemet borde vara lite mindre snedvridet än vad det är nu.



Tja, den som har gjort sin del, rest med bolaget och samlat poäng, borde rimligen kunna hävda sin rätt att få använda poängen på det vis det förespeglats. Har t.ex. ett par samlat ihop 200 000 poäng så är det rimligt att de förväntar sig kunna resa en gång i business class utan extrema begränsningar på var och när, för så läggs systemet fram ifrån SAS sida. Att först efteråt få veta att 200 000 i verkligheten inte räcker, utan man måste ha 600 000 för att kunna boka upp tre olika resor på spekulation (om det nu räcker), eller använda 700 000 för att boka Best Availability istället, då har de i min mening en rätt att känna sig missnöjda.

Ja vi tycker helt klart olika. Det kan vi i alla fall enas om :)

Poängen jag vill trycka på är att det är inte antalet poäng som gör att man kan boka en award. Det är kunskapen och framför allt engagemanget man lägger ner på det. Den resenären du beskriver, hur skulle den lyckas boka 3 awards i business om den inte ens lyckas få till en? Och hur kommer det sig att andra lyckas boka 10 awards? Ökar chanserna att boka en award om man har mer poäng? Tvärtom blir det ju betydligt svårare att göra av med poängen med ditt resonemang. Ska då den med mycket poäng få tillgång till flera awards från SAS än hen som tjänat in 100,000? För har man tjänat in 1,000,000 poäng ska man väll också rimligtvis kunna boka 10 resor i business? (med samma resonemang du nyss använde)

Förstår du min vinkel eller tjorvar jag bara till det? Jag vet att jag kan vara trångsynt när det gäller vissa saker :D
 
Toppen