Senaste nytt

Eventuell om-/av-bokningsavgift eller försäkring på Eurobonus-award resor

Nej så funkar det inte, de köper från Lufthansa ur partner award-hinken. Om det inte finns några Awards så kommer inte Eurobonus köpa revenue och koda om till Awards.
Ok, då har jag missuppfattat. Hade fått för mig att Lufthansa valde hur många de ville sälja till partners beroende på biljettryck på enskild flight. Det låter ändå som om lufthansas dynamiska prissättning på awards inte kommer att påverka priserna på resor i denna awardhink eftersom det är olika biljetter.

Rätta mig om jag har fel men jag tror inte att SAS köper awardplatser av Lufthansa. De köper förmodligen revenue-biljetter och säljer till dig som EB-award. Så att M&M övergår till dynamic pricing awards bör inte påverka alls.

Nej så funkar det inte, de köper från Lufthansa ur partner award-hinken. Om det inte finns några Awards så kommer inte Eurobonus köpa revenue och koda om till Awards.

Det stämmer att man betalar för detta. Indikativt har jag fått siffror att enväg First ligger runt €150-250 till intra-Europa från €25. Jag har sätt en artikel någon gång om detta, men minns inte exakta siffror. Så ta själva siffrorna med en stor slev salt. Men principen är som @Canadien beskriver.

Fast då kommer inte heller antalet tillgängliga bonusplatser att öka, vilket SAS hävdar är anledningen till införa avgifter.
Bara spekulation från min sida, men långsiktigt tror jag att det förändrar beteende. Inte hos alla, men hos en del. Har man haft ett gäng avbokningsavgifter på resor man i princip vetat man inte kommer företa, så tror iaf jag att man tänker efter nästa gång man ska boka.

Öka antalet bonusplatser kan de enkelt göra genom att ersätta blackoutperioder med peak rewards
dvs. perioder med högre rewardkostnad.
Finns säkert många som är beredda att betala mer för att vara säker på att kunna boka jul, påsk, sommar
långt i förväg.
Det har man väl I princip redan gjort med "best availability award"?

Nja, inte riktigt, det fungerar ju inte med Amex 2-4-1 eller Fly Premium
Point. Det vore onekligen bra om de gjorde det men det skulle nog bli rätt dyrt med dem, om de inte begränsade det en hel del. Men även ett fly premium som tex gällde för en eller två bokningar per år skulle ju fortfarande vara väldigt värdefullt.

Nu är det dags, SAS har lagt märke till att avbokningar av bonusresor kanske är lite för enkelt. De står med tomma bonusplatser för att det avbokas nära avresan. Därför skickar de nu ut en enkät med frågor runt två alternativ, antingen en avgift vid avbokning eller en försäkring vid köptilfället för att kunna få tillbaka poängen.

Jag tror nog att det kan leda till att fler platser kommer loss.

Toppen